Het is 27 jul 2025 01:34

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur 1e keer bloesem
 1e keer bloesem
BerichtGeplaatst: 24 maart 2014 11:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Vorig jaar augustus begonnen met fotograferen met een DSLR, dus voor mij "de eerste lente" om te fotograferen. Ik ben aan de slag gegaan met mijn 50mm lens en onderstaande foto's zijn crops van het origineel. Als beginneling hoor ik graag tips en tricks om mee te kunnen oefenen :)

Foto 1:
Fotografie

f/2.5 - 1/4000 - ISO200 - -2stop - 50mm

Foto 2:
Fotografie

f/2.5 - 1/250 - ISO100 - 50mm

Foto 3:
Fotografie

f/2.5 - 1/4000 - ISO200 - -1stop - 50mm

:zwaai

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 1e keer bloesem
BerichtGeplaatst: 24 maart 2014 18:15 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Er zijn een paar dingen die opvallen:
- Sluitertijd is 1/4000ste, dat is het maximaal haalbare van jouw camera, ook als ie korter zou moeten zijn; blijf daar van weg, je kunt namelijk niet meer zien of ie 1/8000ste of nog korter had moeten zijn, je belichting wordt dan onvoorspelbaar.
- Belichtingscorrectie -2, waarschijnlijk om je belichtingsmeter te foppen, of om de overbelichting tegen te gaan: eigenlijk ligt de oorzaak hiervan bij het hier boven genoemde puntje.
- Diafragma 2.5: als je via dofmaster.com kijkt, zie je dat je scherptediepte rond de 3mm is bij een voorwerpafstand van 30cm, dat is vast niet dekkend voor het bloemetje, naar ik schat, was dat wel je bedoeling.
- Iso waarde is 200: als je naar je sluitertijd kijkt en naar je diafragma is dat te hoog, kun je best naar 100 zetten.
- Meetmode staat op meervlaks: is op zich niks mis mee, maar je camera zal altijd een gemiddelde bepalen van de donkere achtergrond en je witte bloemetje, wellicht het overwegen waard om de belichting van het bloemetje juist te bepalen (het is immers je onderwerp) middels spot-meting of middels centrumgewogengemiddelde-meting.

Gewoon nog een keer proberen!

Succes ermee!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 1e keer bloesem
BerichtGeplaatst: 24 maart 2014 18:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Wijze raad van mijn voorganger.

Foto 1 is heel veel achtergrond en weinig bloesem.
Nu is die achtergrond best mooi maar misschien wat veel.

De tweede oogt wat dat betreft al beter maar lijkt me niet scherp op de bloem.

In de derde is dat ook weer beter en kijk je ook wat meer in de bloesem wat weer fijner kijkt voor mij dan.

Voor een bloesemfoto komt het allemaal wat donker en weinig fris over.
Licht, licht.

Fill the frame.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp