Het is 24 jun 2025 14:05

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur mijn eerst post met een macrolens
 mijn eerst post met een macrolens
BerichtGeplaatst: 27 maart 2009 19:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

gelieve hier info over te geven
het is mijn eerst post met een macrolens
ik zou zeggen laat maar komen
groetjes pierre

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 27 maart 2009 21:39 
Lid

Leuk, he, macro's maken? Maar makkelijk is het niet. Let ook op wat je scherp wil hebben, en wat je juist niet scherp wil krijgen. Nu zijn ze erg van hetzelfde allemaal, idd niet zo mooi belicht en niet helemaal scherp. Veel oefenen en voorbeelden bekijken, zou ik zeggen. Succes!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2009 02:39 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Kleuren mogen iets opgepept worden en compo's zijn allemaal een beetje hetzelfde.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2009 07:30 
Lid
Fotografie

Het voordeel van een macrolens is dat je echt bovenop je onderwerp kunt kruipen en kunt inzoomen op details. Als je met een macrolens meer afstand tot je onderwerp neemt, wordt het geen macrofoto meer :) Op een flink aantal foto's heb je in mijn ogen een te grote afstand genomen tot je onderwerp...
Over de kleuren is al het een en ander opgemerkt.
Tot slot de scherpte en de scherptediepte. Bij een macrofoto moet je proberen om als je bovenop je onderwerp zit en het juiste scherpstelpunt hebt ingesteld, een zo groot mogelijke scherptediepte te bereiken. Bij macrofotografie wordt je namelijk al snel geconfronteerd met een hele kleine scherptediepte (denk in milimeters...). Om met een zo groot mogelijke f-waarde te werken, is het gebruik van een statief vaak een "must". Neem bijvoorbeeld foto 1, daar vind ik het moeilijk om vast te stellen waarop je precies hebt scherpgesteld. De foto oogt voor mij een beetje onscherp. bij macrofotografie ontkom je er bijna niet aan om handmatig scherp te stellen.

Succes met de volgende serie. Ik ben benieuwd het resultaat.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2009 11:41 
Lid
Fotografie

zou je ze de volgende keer willen nummeren Nu moet ik ze namelijk tellen om je iets van commentaar te geven.

Bij macro is de scherpte ongeveer het belangrijkste, volgens mij zijn dat alleen foto 4 en 4 dat.

Je zal hier toch handmatig moeten scherp stellen, dat is ook de reden dat live view niet alleen maar een snufje is. Met live view kun je beter zien watje doet. maar jah dan moet je het wel hebben

BerichtGeplaatst: 28 maart 2009 12:09 
Lid

Geslacht: Vrouw
alleen foto 4 en 4 Nagtie? :P hahaha!

Macro is idd heel lastig en betekend in het begin erg veel oefenen! Ik heb ook een macro lens, maar heb altijd mar een enkele foto redelijk scherp van een serie, best heel lastig en toch enorm belangrijk! Het is een supermooi onderdeel vind ik, want macro laat je weer heel anders naar dingen kijken! (ben als de dood voor insecten, maar voor macro zijn het superonderwerpjes;))

Deze foto's zijn mss nog niet helemaal toppie, je scherpte ligt nog niet duidelijk op een punt, maar het begin is er;)
Ik probeer me met macro altijd te focussen op een klein onderwerpje en dát moet dan scherp , maar wel zo dat het ook iets leuks of interessants is om naar tekijken. Lastig, maar wel heel leuk als je het terugziet op je comp!
de meeldraden van bloemen zijn ook leuk om te oefenen bijvoorbeeld! Het is echt de moeite waard in ieder geval, als ik hier ook af en toe foto's zie... pfffffffff dan ben ik er ook nog lang niet op dit gebied;) Succes, kijk uit naar je volgende serie:)

BerichtGeplaatst: 02 apr 2009 16:47 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Macro is erg lastig, vooral om het juiste deel haarscherp te krijgen. Het is bijna onmogelijk een goede macro foto te maken zonder een statief te gebruiken want de minste beweging zorgt ervoor dat het gewenste deel niet meer scherp is. Omdat je zo dicht op het onderwerp zit is zelfs bij een hoog F nummer nog maar een beperkte scherpte.
Op eigenlijk alle foto's mis ik een punt dat echt haarscherp is. Ook de kleur is te donker en flets. Hier geldt echt oefenen en nog eens oefenen, ook met de belichting.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp