Het is 19 apr 2024 22:50


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Amaryllis 1
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 16 jun 2020 15:03 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een aantal maanden geleden hadden ze, zoals elk jaar, open dagen bij de werkgever waar ik voor gewerkt heb.
Hij had gevraagd of ik dit keer alle soorten in het warenhuis wilde fotograferen, dus met natuurlijk licht en een natuurlijke achtergrond.

Dat zijn best wel aardig wat soorten, ik denk wel een stuk of 50 en die staan dan ook niet allemaal tegelijk mooi in bloei.
Doordat ik toen ook nog tussendoor een week ziek geweest ben is het niet gelukt om alles te fotograferen, maar ik denk dat ik wel ruim 35 soorten gedaan heb....ik ben nu nog niet klaar ermee, maar het schiet op. :D
Ik heb ook nog 9 soorten in de droogcel gefotografeerd, dus met de flitsers met softboxen, maar ik hou het nu even alleen bij de bloemen in het warenhuis.

De situatie is zoals op het fotootje hieronder(helaas een beetje klein, maar de grotere foto's daarvan kan ik nu niet bij, want die staan op de zaak op een computer).....de bloemen staan in een bed(zo noemen ze dat in de tuinbouw) van ongeveer 1,30 meter breed en daarin staat om de 1 à 2 meter een ander soort, het gaat dus om vakjes bloemen van 1,30m x 1 à 2m.

Fotografie

Ik wilde proberen om de bloemen eruit te laten "springen", met de kleur van datzelfde soort in de meer onscherpte er omheen, dus ik wilde niet het soort wat ernaast staat erop hebben.
Het viel nog niet helemaal mee, want in zo'n warenhuis zit natuurlijk vanalles in de weg, zoals poten, verwarming, plastic gevels, paaltjes van het gaas, het gaas zelf, enz., maar het is me door af en toe vreemde standpunten en flink dicht op m'n onderwerp te gaan toch redelijk gelukt.
Ik heb hier dus vaker een wat hoog standpunt, maar anders kon ik de kleuren van hetzelfde soort in de achtergrond er niet goed op krijgen, hier dus een hoog standpunt om, net als bij dieren met een laag standpunt, een mooiere achtergrond te krijgen.
Ook weleens een gedeelte van een bloem dat net in de onscherpte valt en ook dat gedaan in verband met de achtergrond....die wilde ik niet heel scherp in beeld.
Een statief is niet echt handig om te gebruiken tussen die bloemen, ik moest al heel voorzichtig bewegen om geen bloemen te beschadigen en kon af en toe al niet het standpunt innemen dat ik had gewild.

Het ene soort zal dus ook beter erop staan dan het andere, lag er ook aan wat er allemaal in de weg zat en hoeveel bloemen er van dat soort tegelijkertijd in bloei stonden.
Hoe groot de bloemen zijn is ook nog van invloed, bij sommige kon het om bijna niets anders erop te krijgen dan alleen de bloemen en bij anderen zag je tussen de bloemen door nog grond en stelen van bloemen.

De namen in beeld dat is wat m'n werkgever wilt en ik heb de foto's natuurlijk ook wel zonder de namen, maar dan weten jullie ook maar gelijk hoe het soort heet. :P

Alle foto's zijn gemaakt met de Sony A7III en de Samyang 35mm F/2.8 en de meeste foto's op F/5.6.
ISO zat meest tussen de 100 en 400 en de sluitertijden variëren van 1/30 tot 1/1000.

Dit zijn de eerste vier foto's, ik zal proberen de rest ook in topics van 4 foto's te plaatsen.


1.

Fotografie


2.

Fotografie


3.

Fotografie


4.

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 16 jun 2020 16:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16922
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat het eerst opvalt bij de hele serie zijn de heldere frisse kleuren en juiste scherpte en contrast.
Het rood goed vastgelegd met mooie doortekening. Hetzelfde geldt voor het wit.
Wat het groen betreft weet ik niet of er iets te veel geel in zit. Dat kan jij het beste beoordelen.

Even zuurpuntje derde foto, kijker rechts zou ik de halve meeldraad (rechts onder) een sopje geven. :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 16 jun 2020 16:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gezien de omstandigheden die je beschrijft lijkt me dit een topserie, Ron - zou me verbazen als de bloemenbaas dit niet mooi vindt :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 16 jun 2020 18:06 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ab en Peter bedankt. :)

@Ab, ik snap je opmerking over de stamper, maar ik heb me bij deze serie voorgenomen om bloemen en onderdelen daarvan, die niet het hoofdonderwerp zijn, niet te proberen te herstellen, of weg te soppen, daarvoor komen er teveel bloemen in de achtergrond voor en het is onmogelijk om die allemaal compleet te laten zien. ;)


@Peter, m'n ex-werkgever is tot nu toe zeer tevreden met de foto's. :D
Er was nog iemand anders die ook foto's had lopen maken met een DSLR, maar volgens hem zag dat er niet uit en was ie heel blij toen ie mijn foto's zag.
Maar ik kan daar niet over oordelen, want ik heb die foto's niet gezien, ik heb wel die man zien lopen en heb 'm niet één keer door z'n knieën of zo zien gaan, dus alles recht van boven gefotografeerd. :knip2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 16 jun 2020 19:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kunnen zo in de catalogus Ron.
Prima produktfotografie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 16 jun 2020 20:12 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42053
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Netjes gedaan, snap dat je ex-werkgever tevreden is.

Denk wel als ik dit zie dat heel de tijd productfoto's maken niet mijn ding zal zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 17 jun 2020 06:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14057
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie heldere serie en ik vind 3 en 4 met iets meer hebben dan 1 en 2. Wel mis ik een compositie waarbij de lange steel een rol meespeelt. Zeer karakteristiek voor deze soort.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 17 jun 2020 08:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40252
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
mooi gedaan :good2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 17 jun 2020 09:59 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, Joop, Herman en Tony ook bedankt. :chapeau

@Joop, de hele tijd productfotografie zou ik ook zat worden, daarvoor vind ik dieren en vogels veel te leuk om te doen, maar voor de afwisseling is het best wel leuk en met deze bloemen in het warenhuis was het nog een hele uitdaging om ze er nog een beetje redelijk op te krijgen.

@Herman, De stelen heb ik juist geprobeerd om te ontwijken, het ging mij hier om de kleuren en om zo min mogelijk van de omgeving in beeld te krijgen.
Als ik die stelen wel mee zou nemen dan worden de foto's volgens mij meer groen en wat gelig(het zand op de grond) en op die grond liggen ook nog witte en zwarte slangen voor de co2 en het water en langs de bedden zit een wit draadje gespannen, voor extra stevigheid, om te zorgen dat de boel niet omvalt/plat gaat.
Maar zoals gezegd geprobeerd 1 bloem goed scherp in beeld te krijgen en daar omheen de kleur van die bloem door de onscherpe bloemen eromheen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amaryllis 1
BerichtGeplaatst: 17 jun 2020 14:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13045
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Heel goede serie, voor comentaar zie Amaryllis 2.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed