Vanmiddag was het mooi zonnig, er stonden een aantal cactussen in bloei in de broeikas, dus een ideaal moment om m'n onlangs aangeschafte Cognisys stackshot te gaan uittesten.
Deze foto's zijn gemaakt met de Nikon D3x op de Cognisys Stackshot met de 105mm Nikon Macrolens, diafragma op 8, ISO 100, 2 stops onderbelicht en sluitertijd wordt bepaald door de camera. De opnamen zijn gemaakt in de volle zon tegen een pikzwarte achtergrond.
1. Weingartia buiningia. 13 foto's, stapgrootte van 3 mm, afstand tussen sensor en bloem : ~45 cm

2. Mammillaria guelzowiana. 16 foto's, stapgrootte van 5 mm, afstand tussen sensor en bloem : ~45 cm

3. Turbinicarpus schwarzii. 19 foto's, stapgrootte van 3 mm, afstand tussen sensor en bloem : ~55 cm

De opnamen zijn gestackt met Helicon Focus 8. Ik gebruik de DoF calculator op de website van PhotoPills om de stapgrootte te bepalen, hoewel ik nog niet helemaal begrijp of ik de DoF calculator of de Macro DoF Calculator moet gebruiken (wie weet dat?). De Helicon app gebruik ik niet (de D3X ondersteund geen WiFi), ik denk erover om die app op m'n Microsoft surface te installeren en die dan via een USB kabel met de D3X te verbinden.
Zelf zie ik geen verschil tussen de 3mm en de 5mm stapgrootte dus ik vermoed dat de DoF calculator in ieder geval een goede stapgrootte geeft.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met de Cognisys Stackshot en Helicon.