Het is 29 maart 2024 02:25


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Gestackte cactussen
 Gestackte cactussen
BerichtGeplaatst: 04 jul 2022 21:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Vanmiddag was het mooi zonnig, er stonden een aantal cactussen in bloei in de broeikas, dus een ideaal moment om m'n onlangs aangeschafte Cognisys stackshot te gaan uittesten.

Deze foto's zijn gemaakt met de Nikon D3x op de Cognisys Stackshot met de 105mm Nikon Macrolens, diafragma op 8, ISO 100, 2 stops onderbelicht en sluitertijd wordt bepaald door de camera. De opnamen zijn gemaakt in de volle zon tegen een pikzwarte achtergrond.

1. Weingartia buiningia. 13 foto's, stapgrootte van 3 mm, afstand tussen sensor en bloem : ~45 cm
Fotografie

2. Mammillaria guelzowiana. 16 foto's, stapgrootte van 5 mm, afstand tussen sensor en bloem : ~45 cm
Fotografie

3. Turbinicarpus schwarzii. 19 foto's, stapgrootte van 3 mm, afstand tussen sensor en bloem : ~55 cm
Fotografie

De opnamen zijn gestackt met Helicon Focus 8. Ik gebruik de DoF calculator op de website van PhotoPills om de stapgrootte te bepalen, hoewel ik nog niet helemaal begrijp of ik de DoF calculator of de Macro DoF Calculator moet gebruiken (wie weet dat?). De Helicon app gebruik ik niet (de D3X ondersteund geen WiFi), ik denk erover om die app op m'n Microsoft surface te installeren en die dan via een USB kabel met de D3X te verbinden.

Zelf zie ik geen verschil tussen de 3mm en de 5mm stapgrootte dus ik vermoed dat de DoF calculator in ieder geval een goede stapgrootte geeft.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met de Cognisys Stackshot en Helicon.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Gestackte cactussen
BerichtGeplaatst: 11 jul 2022 14:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Drie fraaie foto's.
Bij de tweede vind ik de reflectie op de bladeren net een tikkeltje minder mooi.

De macro dof calculator geeft je de stapgrootte.
Bij de dof calculator zie ik dat niet en heb je denk ik zelf een deling uitgevoerd.

Bij macrofotgrafie verandert het effectieve diafragmagetal afhankelijk van de vergroting.
Oftewel ingestelde diafragmagetal is niet effectieve diafragmagetal.
Nikon toont het eefectieve diafragmagetal in ddisplay zie ik bij. Photopills.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gestackte cactussen
BerichtGeplaatst: 11 jul 2022 17:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8013
Woonplaats: Drenthe
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie opnames :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gestackte cactussen
BerichtGeplaatst: 13 jul 2022 07:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bedankt voor jullie reacties, Frans en Daan. Frans, bedankt voor alle info. Ik maak de stapgrootte even groot als de DoF, maw ik schuif de camera tussen twee foto's de afstand van de DoF op.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gestackte cactussen
BerichtGeplaatst: 13 jul 2022 08:37 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind met name de eerste erg mooi.

Frans schreef:
Drie fraaie foto's.
Bij macrofotgrafie verandert het effectieve diafragmagetal afhankelijk van de vergroting.
Oftewel ingestelde diafragmagetal is niet effectieve diafragmagetal.

Dit is nieuw voor mij. Ik begrijp het ook niet. Als het onderwerp (veel) dichterbij gaan de diafragmalamellen niet verder dicht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gestackte cactussen
BerichtGeplaatst: 13 jul 2022 08:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Photopills houdt rekening met een overlap van 20%. Dus stapgrootte kleiner als berekende dof.

Dof berekening in macro is gecompliceerder als in standaardfotografie omdat bij macro de aannames die gedaan worden in de lenzenformule niet meer kloppen.

Kan slecht inschatten hoe groot de effecten zijn. Kijk nog wel eens verder.

Effectief betekent in dit geval zoiets als “gedraagt zich als”.
Bij moderne camera's waar je live de effecten van belichting kunt zien hoef je je daar minder in te verdiepen als bij analoge fotografie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gestackte cactussen
BerichtGeplaatst: 13 jul 2022 09:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Op Photopills wordt het als volgt uitgelegd:

Effective aperture: Magnification has the “effect” of closing the aperture. At 1:1 magnification, you lose about 2-stops of light. This means that an aperture of f/2.8 becomes more like f/5.6.

- This calculator computes effective aperture as: lens aperture × (1+ Magnification). This works pretty well for focal lengths around 50mm.
- For longer focal lengths (macro lenses), you need to take into account lens Pupil Magnification. Then, effective aperture is: (1+ Magnification/Pupil Magnification).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gestackte cactussen
BerichtGeplaatst: 13 jul 2022 10:31 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
omdat bij macro de aannames die gedaan worden in de lenzenformule niet meer kloppen.

O.k., dat gaat me hoogstwaarschijnlijk boven de pet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed