Het is 04 mei 2025 21:02

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste foto met de nieuwe camera
 Eerste foto met de nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 12:35 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Het is hier echt rotweer dus maar even in huis aan het rommelen geweest met een boeket wat ik heb gekregen en wil graag tips over hoe het beter kan. Ik heb nu handmatig een wazige achtergrond gemaakt door blur te gebruiken, maar ik wil graag tijdens het foto's maken een waas erom heen. Welke instelling moet ik dan handmatig instellen is dat de diafragma die je daarvoor moet instellen? en zo ja moet hij dan hoger of lager om dat effect te krijgen. hierbij de orginele foto en die ik heb bewerkt.

Camera model canon eos 450
f/4.5
belichtingstijd 1/60 sec
iso-400
brandpuntafstand 33mm

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 12:54 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Jouw vraag gaat over de scherptediepte oftewel DOF (Depth Off Field).

Hoe kleiner het diafragmagetal is hoe groter de opening van je diafragma en des te minder schertptediepte je krijgt.

Samengevat:
Klein getal zoals 2.8 is een grote opening van het diafragma en weinig scherptediepte.
Groot getal zoals F16 is een kleine opening van het diafragma en een grote scherptediepte.

Het is ook erg afhankelijk van je brandpunt en bij 33mm zoals deze foto zal er toch nog heel veel van je foto scherp zijn terwijl als je in zou zoomen met een telelens de scherpte veel beperkter wordt.

Google is je ook graag van dienst :)
http://roelgroeneveld.com/hoe-werkt-scherptediepte

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 13:01 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wat Peter zegt klopt, Judith, maar er zijn nog wat dingen.
Dichter bij je onderwerp betekent ook minder scherptediepte.

En bij dit hele verhaal: als je flitst, is het weer anders. Het feit dat je bij bovenstaande hebt geflitst, maakt de interpretatie van de exif weer anders, dus als je flitst, en je vermeld exif, zet dat er dan nog bij. :)

Ik raad je aan: zet je camera niet meteen op Manueel, maar fotografeer ook niet op een geheel automatisch programma.

Fotografeer op AV of TV. Als je wilt spelen met scherptediepte, neem dan AV. Wil je iets fotograferen dat snel gaat, en je je sluitertijd zelf onder controle wilt, neem dan TV.

Als laatste: dit is wel echt basiskennis.
Ik raad je aan: lees zelf meer over diafragma, sluitertijd, iso, brandpunt. Weet wat dit inhoudt, en wat deze vier in onderlinge verhouding met elkaar doen. Koop eenboek, of zoek het op op internet. Maar die vier moet je echt begrijpen om te komen tot een goed (en begrepen) resultaat.
Hier staat alvast iets over diafragma: http://roelgroeneveld.com/hoe-werkt-scherptediepte

Gaat vast lukken. Succes. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 13:06 
Lid
Fotografie

Ohja; gefeliciteerd met je nieuwe camera natuurlijk! :D

Voelt ie goed? :DD

BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 13:39 
Lid

Geslacht: Man
Probeer deze site,http://www.dofmaster.comdaar krijg je wat uitleg en kun je in princiepe tot op de mm uw scherptediepte bepalen
Maar ik denk dat je het over iets anders hebt.
Volgens mij wil jij het effekt dat je bekomt door een deel van de lens in te smerren met vaseline of een filter voor te plaatsen die je dan kunt in smeren
Ik veronderstel dat er ook filters zijn die dit effekt kunnen nabootsen zonder de vaseline.
In de bewerkingsprogs bestaat er ook een functie
Jumper BB

BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 13:51 
Lid

thx voor jullie reacties en ja ik ben nu al gek op mijn camera af en toe nog wat problemen om hem goed vast te houden zonder te trillen, maar ik heb hem dan ook wel aardig lang vastgehad hahaha

Ik had ook al het één en ander gelezen over instellingen maar het was nog toch vrij onduidelijk voor mij toen ik er mee begon(nog nooit een spiegelreflex gehad he was altijd klik klak) nu ik hem in gebruik had begon het toch wel even te duizelen.

Net even naar de bieb geweest en volgens mij heb ik een heel handig boekje mee van scott kelby waarin alles in begrijpelijk Nederlands staat :D de tip stond ook hier op het forum dus de titel opgeschreven en dadelijk met een bakkie koffie op de bank alles even rustig lezen en later even testen met av en tv

ik zie mezelf niet mijn lens met vaseline insmeren :rof dan bewerkt ik het wel in psp

BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 14:42 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Gefeliciteerd met je nieuwe camera. Is wel even wennen denk ik met zoveel nieuwe mogelijkheden.
Tips over dof heb je al genoeg gehad. Even over de bewerking, voor mijn gevoel heb je naast het handmatig onscherp maken ook een tikkeltje teveel verscherpt. Langs de randen van de bladen is een duidelijke halo te zien.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp