Het is 22 jul 2025 22:08

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Herfst in Den Haag
 Herfst in Den Haag
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 13:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben gister in de buurt van Scheveningen voor het eerst het park in gegaan om wat foto's te maken van de herfstsfeer. Het viel mij nog tegen hoe weinig paddestoelen er waren, uiteindelijk wel een paar kunnen vinden. Daarbij nog een close up van een of andere boom die ik erg mooi vond. (geen idee welk soort/ras of hoe dat ook heet bij bomen/planten ;) :D )

Feedback is welkom, op alles!

01:

Fotografie

1/125"
F3.8
ISO 320
55mm

02:

Fotografie

1/60"
F3.8
ISO 320
46mm

03:

Fotografie

1/200"
F 4
ISO 320
70mm

04:

Fotografie

1/50"
F 4
ISO 320
70mm

05:

Fotografie

1/50"
F3.8
ISO 320
46mm

06: Helaas in zwart / wit. Vond het idee leuk maar de lichtval vond ik zo storend dat ik hem wel wil laten zien, maar dan in zwart / wit.

Fotografie

1/200"
F 2.8
ISO 320
17 mm

07:

Fotografie

1/250"
F3.5
ISO; niet terug te vinden in exif? (de exif informatie is in de foto opgeslagen, misschien dat één van jullie het ziet!?
42mm

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Herfst in Den Haag
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 19:28 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
heel hard licht in je serie, ook mis ik nogal wat scherpte in je foto's. heb je de foto's nog bewerkt ? ik vind de kleuren te en erg onnatuurlijk. iso 320 is ook wel wat hoog met dit licht ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Herfst in Den Haag
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 19:30 
Lid
Fotografie

Ik vindt de beelden hoe je ze hebt gezien, je standpunten en je spelling met scherptediepte hier erg spannend en verassend.

De eerste is de meest geslaagde, abstract en leuk in de opbouw geplaats, en hier smaken de harde kleurestellingen me.

Bij de tweede is de scherptedeitpe erg klein, en hier spreken de harde kleuren me niet aan.

Derde is een fijn sfeerbeeld, mysterieus met licht en schaduwen.

Bij de vierde mis je onderwerp, en die zat er wel, namelijk de vlieg op het blad links. Deze had je veel meer in beeld moeten brengen.

Vijfde is een sterk standpunt, en een mooi lijnenspel in de lamellen van de paddo. Scherptediepte ligt hier voor mij niet logisch vanaf de voorzijde van de rand van het hoedje. Nu is verloop onscherpte, scherpte, onscherpte voor mij iet aangenaam. Hier zijn de harde kleuren niet aangenaam.

Bij de laatste weer een sterk standpunt, met veel diepte. Jammer dat de scherptediepte hier niet de gehele bovenste paddo afdekt, had je meer rust in beeld gehad. Omzetting zwartwit maakt het sterk.

Herfst in Den Haag
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 20:03 
Lid
Fotografie

De foto's missen op bepaalde punten inderdaad sterkte, heb express gespeeld met de lichtmeter en met de standen Spot en Center Weight gefotografeerd. ISO had ik in eerste instantie op 200 staan, alleen vond ik de foto's erg flets op mijn schermpje toen ik daar in het park liep. Achteraf dus beter op 200 kunnen laten staan wellicht?

Kleuren zijn inderdaad bewerkt en heb voornamelijk witbalans aangepast en met het contrast gespeeld. Tevens heb ik de Hue / Saturation uitgetest en het viel me op dat ik met dit soort foto's een bepaalde tint eruit kon pakken en harder of zachter kon maken; erg leerzaam :D Maar misschien wat doorgeslagen in harde/zachte tinten. Daarover gelijk een vraagje:

Harde kleuren, noem je dat zo als het te fel overkomt, of,.. neem aan dat het makkelijk te bewerken is, misschien dat één van jullie de tweede wil bewerken om een idee te geven?

Die vlieg in de vierde foto zie ik nu pas, en heb toch echt een hele tijd zitten staren gisteravond en vandaag voordat ik hem geupload heb! Toch wat beter op letten nog dan :D

Herfst in Den Haag
BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 05:49 
Lid
Fotografie

mooie reeks om naar te kijken.boom op foto 1 is een apenboom. auracaria in het latijns genoemd.

Herfst in Den Haag
BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 07:57 
Lid
Fotografie

Ik sluit me bij Mendel aan wat betreft standpunten en de verrassendheid van spanning in de foto's. Jij gaat echt hard! :up

Ik vind zelf de foto die jij minder vond (zw/w) eigenlijk wel heel goed. Knap gezien ook. Ik vind het zelfs de sterkste foto uit de serie, maar ja, ik kijk dan ook met minder getrainde ogen dan de meeste anderen hier. Je hebt geprobeerd om een spannend lijnen spel neer te zetten? Dat is ook gelukt en kan mij erg bekoren. Ik vind de omzetting naar zw/w ook heel aardig, goed contrast.

In de andere foto's vind ik in veel gevallen de scherpte diepte te klein. En er mist ook wat scherpte.

Herfst in Den Haag
BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 10:05 
Lid
Fotografie

Véééél te harde kleuren, jammer genoeg ook veel niet scherp?
Raar genoeg vind ik foto 6 de leukste van het stel..
ahahaha

Herfst in Den Haag
BerichtGeplaatst: 15 okt 2010 18:28 
Lid
Fotografie

Bij de zesde foto was het inderdaad de bedoeling om het lijnenspel vast te leggen en daar ben ik op zich ook tevreden over. Had hem alleen graag in kleur geplaatst, dat vond ik echter niet fijn eruit zien. Ben wel blij dat hij qua compositie wel bevalt!

De scherpte, komt dat doordat ik met de spotmetering heb gewerkt of is dit ook een kwestie van de camera goed stil houden (of een combi wellicht)?

Heb overigens wat 'research' gedaan naar zachte en harde kleuren en kwam deze site tegen. Erg handig en snap nu wat jullie bedoelen met harde kleuren! :D http://www.rikvanderwerf.nl/index.php?o ... Itemid=155

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp