Het is 08 jun 2025 22:18

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur geranium test
 geranium test
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 21:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hallo ,vandaag een foto studio aangeschaft,en net even wezen testen ,deze 2 resultaten waar ik wel tevreden mee was, nu nog jullie mening en verbeter punten ,dan kan ik weer wat leren,
Was tevens om met mijn macro lens te oefenen.

Foto 1
Fotografie
100,0 mm,iso 2000,f8.1/30

Foto 2
Fotografie
zelfde exif

groeten

Laatst bijgewerkt door mjcsmit op 11 nov 2010 23:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 geranium test
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 21:57 
Lid
Fotografie

Ik zit te kijken naar je EXIF en kan ik er maar niet over uit waarom je deze instellingen hebt gebruikt....

waarom in hemelsnaam een sluitertijd van 1/30 en een ISO van 2000....?????

door die sluitertijd zijn de foto's sowieso onscherp!!!!

ik denk dat het wijs is om eerst eens wat basiskennis over studioverlichting en de daarbij behorende instellingen te vergaren!!!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 geranium test
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 22:05 
Lid
Fotografie

haha daarom zet ik de fotos hier neer,om te leren natuurlijk,en met zo een opmerking kan ik vrij weinig eigenlijk,ik zal me even nader verklaren,het studiotje wat ik gekocht heb is gewoon een makkelijk setje van 30 euri bij de doe het zelf boer,daarmee heb ik alleen me achtergronden,en me softe licht,de lampjes die erbij zitten zijn niet super goed,en geven niet veel lichtopbrengst,met de canon 100mm macro f2.8 had ik voor een lager f getal als 8 kunnen gaan maar was het dof kleiner,ik wou hem toch op dit formaat op beeld krijgen zonder te croppen.en daar dit diafragma,toen heb ik de sluitertijd zo laag mogelijk gezet,camera op statief uiteraard,en vervolgens iso opgeschroeft,had de iso nog hoger kunnen doen maar dan krijg ik duidelijk meer ruis,dus daar lag mijn keuze,dit alles door beperkt licht,en wou niet flitsen ivm kleine softbox en wou dit sfeertje behouden

geranium test
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 22:24 
Lid
Fotografie

Het spijt me, maar ik kan niet echt veel wijs uit je reactie!! maar hetgeen ik er wel uit begrijp is dat je nog te weinig kennis hebt van dit soort fotografie....en ik denk niet dat het de bedoeling is dat hier op het forum wordt uitgelegd hoe studiofotografie werkt...er zijn daar meer dan genoeg boeken over geschreven om die basiskennis uit op te doen....

wat ik je wel kan vertellen is (en dat komt mss lomp over) dat je die 30 euro beter ergens anders aan had kunnen besteden...

als je om welke reden dan ook nog geen echte flitsset aan kunt/wil schaffen kan ik je het advies geven om het bijvoorbeeld eens met een bouwlamp te proberen....

ga daar maar eens mee experimenteren...en kijk goed naar wat het licht doet...en leer de basistechnieken van het gebruik van kunstlicht!!! ( diafragma, sluitertijd en ISO)

geranium test
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 23:01 
Lid
Fotografie

Nou je hoeft geen spijt te hebben.dat van die 30 euro is inderdaad een beetje lomp,jij die er zoveel verstand van heb weet dat je zulke dingen prima kunt gebruiken.ik zal het ook meer waarderen als je me tips geeft ,wat je vergeet is dat iedereen dingen moet leren,daarom plaats ik de foto hier ook,maar met zulke reacties kan ik weinig,

Echter weet ik prima wat diafragma,sluitertijd en iso met me fotos doen

Echter is er op zo een forum veel te leren,en mensen die wat tips willen geven inplaats van zulke reacties zal ik het dan ook van leren,scheelt mij weer geld aan boeken die ik vervolgens in de kast laat liggen na de stof te kennen,en dat geld kan ik dan weer spenderen aan andere dingen.

En dan nog 1 vraag aan jou,als ik de exif er niet bij had gezet, had jij alleen maar gezien dat de plaat niet 100 scherp is,echter weet jij niet wat voor belichting ik gebruikt zou hebben,zou dan je reactie wel willen weten.

geranium test
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 23:48 
Lid
Fotografie

voor die 30 euro die je hebt gespendeerd voor dat setje had je 2 goede boeken over studioverlichting bij de witte boekhandel kunnen kopen....

maar als je dat zonde van je geld vind is een workshop studiofotografie ook aan te bevelen....

Maar als je tips wil: zet je sluitertijd vast op 1/125, je ISO op maximaal 200 en ga dan maar eens spelen met je diafragma om de juiste belichting te krijgen!

en om antwoord op je vraag te geven:

gezien de grote hoeveelheid ruis en de onscherpte had ik me zeker afgevraagd wat je ISO en sluitertijd waren geweest

geranium test
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 00:00 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
mjcsmit schreef:
En dan nog 1 vraag aan jou,als ik de exif er niet bij had gezet, had jij alleen maar gezien dat de plaat niet 100 scherp is,echter weet jij niet wat voor belichting ik gebruikt zou hebben,zou dan je reactie wel willen weten.

dan zou mijn reactie geweest zijn waarom niet meer aandacht besteden aan de comp. :( het gaat bij de foto niet alleen om het licht /iso etc.... ook al is het een test van je studio, dan probeer je toch ook een mooie compositie te maken

geranium test
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 00:03 
Lid

Niet helemaal eens met men voorganger met de tip die hij voorstelt.
met dit soort fotografie speelt detail de hoofdrol, dus zou ik het kleinst mogelijke iso instellen.
de dof speelt eveneens mee en stel de cam in met een vast diafragma dat mij de gewenste scherptediepte geeft.
de sluitertijd is ondergeschikt, daar je toch een statief gebruikt en je onderwerp niet beweegt eveneens in combinatie met een draadontspanner om bewegingsonscherpte uit te sluiten.

veel succes met de volgende opnames.

grts
Korandoke

geranium test
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 00:08 
Lid
Fotografie

@ mjcsmit: het heeft geen zin om de foto's extra te verscherpen...de scherpte is gewoon niet aanwezig in de foto's...dat herstel je niet met extra te verscherpen...

Het enige wat je nu hebt bereikt is dat je foto's nu nog meer ruis bevatten.

@ Tony: ik ben van menig dat je eerst de techniek onder de knie moet hebben...daarna kun je aandacht gaan besteden aan de compositie!!!

geranium test
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 00:28 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik weet dat je een paar weken geleden een reportage flitser hebt gekocht. Wat ik me af vraag is waarom je dan je geld hebt uitgegeven aan zo'n "pruts" setje van de de "doe het zelf" markt.

Gezien de instelligen die je hebt gebruikt en de lichtopbrengst die het heeft gegenereerd levert dit setje echt niet genoeg licht. Zeker niet in de avond in een donkere kamer. Ik ga er hierbij vanuit dat het een set is met continulicht?

Er is een wezelijk verschil tussen studio fotografie met continulicht en flitslicht. Sluitertijden hebben wel invloed bij continulicht maar geen invloed op flitslicht. (ofwel sluitertijd heeft alleen invloed op omgevingslicht en niet op flitslicht)

Ik had de 30 euro eerder uitgegeven aan een cactus trigger setje en was dan gewoon eens gaan spelen met het spul. Als het nog kan had ik dat setje morgen gewoon weer terug gebracht :).

Hier een erg leerzame link voor het fotograferen met reportage flitsers.
http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html

geranium test
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 10:13 
Lid
Fotografie

kijk hier kan ik wat mee,bedankt voor de reacties,

Nou reko,het is inderdaad een setje met continulicht,ik heb hierbij wel me achtergronden.dus weg gegooit geld is het zeker niet,dat de lampje niet ju van het zijn is tot daar aan toe,ik heb inderdaad die flitser,maar ik wou het zonder flits doen om te testen,vandaar staat er in de naam ook test.

De link is erg handig ,bedankt daarvoor

geranium test
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 16:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Voor mij is de compositie het belangrijkste onderdeel in een foto, dat is wat een foto voor mijn aantrekkelijk maakt of niet. Bij deze foto mis ik een goeie comp. Foto's zien er lukraak geschoten uit, ze staan scheef en dat glas is mi ook geen fraaie toevoeging. Kleuren en belichting zien er voor mij netjes uit, pas alleen op met naverscherpen je zit hier echt op het randje :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp