Het is 05 mei 2025 17:14

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Macro opnamen met de kenko pro 2x
 Macro opnamen met de kenko pro 2x
BerichtGeplaatst: 30 jan 2011 09:56 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik heb van de week via de fotowinkel van Joop Baars een nieuwe Soligor AF pro C/AF1 gekocht.
Voor de prijs van 39.95 :D :jump

Gisteren gelijk op pad gegaan om hem uit te testen. Hierbij wat opname met mijn Sigma 105 mm DG macro objectief en de TC. Het valt me op dat hij in de EXIF niet laat zien dat het brandpunt is toegenomen. Ik moet zeggen dat de lens redelijk goed presteerd. De CA neemt wel toe maar bij een goed focus is hij redlijk in de hand te houden. Door de CA komt de ruwe foto ook wat soft over. En zie je ietsje blauwzweem.

Hierbij een serie(tje) van wat rijp op bomen en struiken.
groetjes,
Arend
Fotografie

Fotografie

Fotografie

Laatst bijgewerkt door A van der Salm op 30 jan 2011 10:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 30 jan 2011 10:03 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Mooie macro's. lekker scherp!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 30 jan 2011 10:23 
Lid

Dank je Henry :)

BerichtGeplaatst: 30 jan 2011 11:00 
Lid
Fotografie

Niet verkeerd denk ik. Ziet er goed uit.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2011 12:13 
Lid
Fotografie

Ik vind ze op het randje, en dat komt omdat ze op een retescherpe prime genomen zijn. :) Waar deze voornamelijk gebruikt wordt op zooms, is niet aan te raden zoals ik zie bevestigd worden op je vogel topic.

Maar ik zou je topic onderwerp naam aan passen, want je hebt geen Kenko Pro 2x :)

Maar ik moet zeggen dat een 2x van kenko uit een gewone klasse met een goede prime idd nog best redelijke resultaten laat zien. En dat voor maar 4 tientjes. :)

BerichtGeplaatst: 30 jan 2011 12:24 
Lid
Fotografie

Dat de exif niet goed doorkomt, komt om een aantal redenen. Een en de belangrijkste is dat Canon niets maar dan ook niets deelt met anderen. Waardoor oa Sigma altijd maar met reverse enginering erachter moet komen hoe eea communiceert. Dit geldt dan dus ook voor Kenko/Soligor. Het andere is, dat deze converters gebruikt worden door mensen met niet lichtsterke lenzen en je bij deze lenzen vaak al op 5.6 zit en dus met een 1.4 extender geen AF meer zou hebben. Kenko/Soligor doet dan een gedeelte van de info niet doorgeven, waardoor de camera denkt dat hij met een andere lens werkt, waardoor de AF blijft werken.

Sigma doet hetzelfde grapje met haar lange lenzen, zoals mijn 150-500 die 6.3 is op 500mm en dan voor het lapje gehouden wordt waardoor de AF nog werkt.

Dit is ook meteen de reden waarom je wel AF hebt maar dat het langzamer kan gaan of dat hij kan gaan hunten.

Voor je vogels en je 70-200 f/4 zou je met deze lens een moeten gaan werken met +1 Ev in Av en dan in de software je Ev weer met 1 verminderen.

Dan houdt je achteraf scherpere en meer detail over alsook minder ruis.
http://schewephoto.com/ETTR/index.html Waardoor je nog veel plezier van je bizar goedkope converter gebruik kunt maken. :)

BerichtGeplaatst: 30 jan 2011 13:01 
Lid

Citaat:
Ik vind ze op het randje, en dat komt omdat ze op een retescherpe prime genomen zijn. Waar deze voornamelijk gebruikt wordt op zooms, is niet aan te raden zoals ik zie bevestigd worden op je vogel topic.

Sorry , maar ik begrijp je niet helemaal. Bedoel je nou dat het niet de bedoeling is om een TC 2 x te gebruiken op een macrolens ?
:dk

BerichtGeplaatst: 30 jan 2011 13:04 
Lid

Citaat:
Dat de exif niet goed doorkomt, komt om een aantal redenen. Een en de belangrijkste is dat Canon niets maar dan ook niets deelt met anderen.

Hmmm, juist bij mijn canon 70-200 geeft de exif het juist wel aan.
Maar bij de sigma en tamron die ik bezit niet.

Zijn er trouwens nog trukjes om de AF voor de gek te houden? zodat hij wel gaat werken ?
Ik heb wel eens iets gelezen over bepaalde contactjes afplakken.. :dk

BerichtGeplaatst: 31 jan 2011 20:28 
Lid
Fotografie

A van der Salm schreef:
Citaat:
Ik vind ze op het randje, en dat komt omdat ze op een retescherpe prime genomen zijn. Waar deze voornamelijk gebruikt wordt op zooms, is niet aan te raden zoals ik zie bevestigd worden op je vogel topic.

Sorry , maar ik begrijp je niet helemaal. Bedoel je nou dat het niet de bedoeling is om een TC 2 x te gebruiken op een macrolens ?
:dk

Nee een teleconverter wordt door 2 soorten mensen gebruikt, professionals met dure prime lenzen en ook op professionele telezooms en over het algemeen amateurs om van hun telezoom een wat langere telezoom te maken.

Voor prime gebruik zijn ze uitermate geschikt omdat deze scherper zijn er je dus minder last van vermindering van de optische kwaliteit krijgt te zien. Deze Sigma is zo wie zo scherp en dus erg goed voor het gebruik van een teleconverter. Omdat je een vergrotin gkrijgt van in dit geval factor 2 zonder dat je minimale scherpstel afstand nadeling wordt beinvloed. Het is dus moelijker waar te nemen waar deze teleconverter uit de amateurlijn van Soligor/Kenko in staat is. :)

Je andere topic laat wel zien wat de degeneratie van deze teleconverter is op een (tevens zeer goede) telezoom.

Echter zie je wel duidelijk de verzachtende factor die deze teleconverter heeft, zelfs tov een 1.4 uit welke lijn of merk dan ook. :)

Maar voor 4 tientjes super en ik zu hem dan ook op je Sigma gebruiken. Ik vind de kwaliteit van deze teleconverter op je 70-200, namelijk niet goed. Wat ook verwacht had kunnen worden.

Het is immers een 2x en een die van mindere kwaliteit is. Ik moet wel zeggen dat ik deze variant nog heeeeeeeeel veel slechter in geschat had. :)

BerichtGeplaatst: 31 jan 2011 20:42 
Lid
Fotografie

A van der Salm schreef:
Citaat:
Dat de exif niet goed doorkomt, komt om een aantal redenen. Een en de belangrijkste is dat Canon niets maar dan ook niets deelt met anderen.

Zijn er trouwens nog trukjes om de AF voor de gek te houden? zodat hij wel gaat werken ?

Dat komt omdat de info uberhaubt niet compatible is. Vergeet niet, en dit is geen sneer of afwijzing, dat je een amateur ' ik wil veel voor weinig' teleconverter is. :)

Dat afplakken zal dan waarschijnlijk ook geen invloed hebben op de Tamron maar werkt zeker wel bij de 70-200. Ik het het een keer gedaan met een dunne scotsch tape en voorzichtig draaien want anders draai je het contact weer vrij en sluit je een ander contact af :)

Echter de AF wordt dan nog langzamer en gaat enorm hunten. Alleen op zeer zonnige dagen met een onderwerp met veel contrast valt er mee te werken. Ik heb het echter wel met betere extenders en lenzen gedaan, die lichtsterker of optisch beter zijn, en dus iets beter zouden moeten performen, maar gewoon uit de hand schieten met een 2x teleconverter die jij hebt en je 70-200 zou goed te doen moeten zijn, ik heb voorbeelden van scherpe straaljagers uit de hand zonder stabilisatie en zonder AF dus met het handje stil gehouden en met het handje en de oogjes scherpgesteld. Dat zijn echter wel opnames met de EF 2.0x MkI en een zeer scherpe 70-200 f/4 en met diezelfde lens en de EF 2.0MkII. Die beide een stuk beter zijn dan jou Soligor 2x.

Hed je mijn stukje wel eens gelezen? viewtopic.php?f=96&t=19159&hilit=extender

BerichtGeplaatst: 31 jan 2011 21:51 
Lid

duckie schreef:
A van der Salm schreef:
Citaat:

Dat komt omdat de info uberhaubt niet compatible is. Vergeet niet, en dit is geen sneer of afwijzing, dat je een amateur ' ik wil veel voor weinig' teleconverter is. :)

Dat afplakken zal dan waarschijnlijk ook geen invloed hebben op de Tamron maar werkt zeker wel bij de 70-200. Ik het het een keer gedaan met een dunne scotsch tape en voorzichtig draaien want anders draai je het contact weer vrij en sluit je een ander contact af :)

Echter de AF wordt dan nog langzamer en gaat enorm hunten. Alleen op zeer zonnige dagen met een onderwerp met veel contrast valt er mee te werken. Ik heb het echter wel met betere extenders en lenzen gedaan, die lichtsterker of optisch beter zijn, en dus iets beter zouden moeten performen, maar gewoon uit de hand schieten met een 2x teleconverter die jij hebt en je 70-200 zou goed te doen moeten zijn, ik heb voorbeelden van scherpe straaljagers uit de hand zonder stabilisatie en zonder AF dus met het handje stil gehouden en met het handje en de oogjes scherpgesteld. Dat zijn echter wel opnames met de EF 2.0x MkI en een zeer scherpe 70-200 f/4 en met diezelfde lens en de EF 2.0MkII. Die beide een stuk beter zijn dan jou Soligor 2x.

Hed je mijn stukje wel eens gelezen? viewtopic.php?f=96&t=19159&hilit=extender

Kijk nu is het me helemaal duidelijk. Ik kan me helemaal vinden in je verhaal. Geloof me ik zou ook liever een mooie prime van 600 of 800 mm willen. Maar die centen heb ik nog even niet :(

Prima verhaal over die converters. Heb ik zeker wat aan.
Thanks voor de info.

gr Arend

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp