Schaeddy schreef:
Ik denk dat deze opmerking op mij slaat
Als advies heb ik een ander de beginselen verteld van het macrofotografie gebeuren.
Hoeft niemand met mij eens te zijn, maar sla er maar eens een willekeurig fotoboek of blad op na, om mijn uitleg bevestigd te zien.
U kiest duidelijk voor een andere aanpak, wat meestal goed uitpakt, omdat u zichzelf hierin verdiept heeft, desondanks krijgt u ook heel vaak negatieve reakties op uw scherptediepte.
Het is net wat je wilt bereiken in een foto, en het mag dan ook wel duidelijk voor iedereen zijn, dat smaken verschillen, anders zou het snel erg saai worden met fotograferen.
Desalniettemin heeft u er weer een mooie serie van gemaakt

Een gedeelte van hetgeen ik heb proberen aan te halen is idd een vrije "vertaling" van hetgeen jij in een reactie aangehaald hebt.
Ik hoop niet dat je dit als een soort kritiek in negatieve zin opvat, want zo is het helemaal niet bedoeld.
Daarom ben ik ook blij met je opmerking over smaak en blij met de opmerking van Amylee in mijn topic: Licht 2!
Waar ik eigenlijk op doel is het volgende:
Ik ben actief op 2 fotofora en merk een duidelijk verschil tav een geringe scherptediepte.
Waar op het ene forum genoten wordt van de geringe DOF is dit hier vaak het punt van kritiek.
Kun je van één van beide opvattingen zeggen dat ie verkeerd is? Ik denk het niet. Het is een bepaalde weg en er zijn vele wegen die naar Rome leiden...........................
Dit geldt ook voor jouw opmerking tav het benodigde diafragma in de macrofotografie.
Als ik in jouw schoenen had gestaan met een adviserende taak, had ik gegarandeerd gepleit met uitleg voor een groter diafragma(vanwege sfeer en isolatie van het hoofdonderwerp tav de achtergrond!!!!)
Dus wat ik NIET heb willen doen is kritiek uiten op gedane uitspraken maar het verschil in dynamiek proberen te constateren!
Verder vind ik het niet nodig om mij met U te betitelen. Ik ben eens even in je profiel gedoken en heb opgemerkt dat je nauwelijks jonger bent dan ik. Bovendien: fotofreaks zijn allemaal familie van elkaar en die mogen zich gewoonweg tutoyeren!!!!
En bedankt voor je compliment tav de foto's!!!!!!
Jo