Het is 17 mei 2025 20:27

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Twee paddenstoelen
 Twee paddenstoelen
BerichtGeplaatst: 27 nov 2014 18:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Afgelopen weekend naar het bos geweest en even wat uitgeprobeerd met het handmatig instellen van de autofocuspunten...

1
Fotografie

2
Fotografie

Beide dezelfde instellingen:
f/11
1/30sec
ISO-3200
Brandpunt: 55mm

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Twee paddenstoelen
BerichtGeplaatst: 27 nov 2014 18:20 
Lid
Fotografie

In navolging van een andere Paddenstoelen-foto wil ik nog even inhaken op het volgende bericht van Erik:

__Erik__ schreef:
Na, auto autofocus geeft in ieder geval volledig de controle uit handen, vermoed dat hier ook 't onderste punt de scherpte heeft bepaald, want het mos is nou eenmaal het dichtste bij.

Ga als eerste stap naar het middelste focuspunt en zet die vast, stel dan scherp middels focus (je legt de scherpte op de plek waar je wilt) en recompose (bepaal de compositie waarin je die scherpte wilt laten vallen). Dan heb je iig wél controle.
Suc6!

Nu had ik deze twee foto's afgelopen weekend gemaakt....VOOR jouw bericht.
Maar ik heb toen niet het middelste focuspunt gebruikt maar de twee aan de zijkanten:

Fotografie

en voor de andere foto:

Fotografie

Handig of ik ik gewoon beter de middelste aanhouden.
Wat zouden de voor- en nadelen zijn van deze keuzes?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Twee paddenstoelen
BerichtGeplaatst: 27 nov 2014 20:10 
Lid
Fotografie

Hoi Barry,

In dat bericht schrijf ik ook nadrukkelijk: 'als eerste stap', de tweede stap zou deze geweest zijn. Er is geen goed of fout, zijn meerdere manieren om dit 'fenomeem' op te lossen.

Als nadeel van focus-recompose en een vast autofocuspunt: je kunt er in het geval van close-up fotografie - door de recompose - wel eens naast kunnen komen te zitten, oftewel je scherpte ligt door de draai van je camera net een fractie achter het punt waar je het zou willen.

Dit zelfde nadeel heb je overigens bij alle soorten fotografie, máár daar valt het niet op, het valt weg in de grotere afstanden.

Als voordeel van focus - recompose zou ik de controle willen noemen, je weet altijd precies waarop je hebt scherpgesteld.

Overigens, vind ik de eerste plaat de betere, omdat daar de scherpte voorin ligt, bij de tweede moet je zo 'om de scherpte heen' kijken :upc

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Twee paddenstoelen
BerichtGeplaatst: 27 nov 2014 20:27 
Lid
Fotografie

Helemaal duidelijk....bedankt Erik :up
Weer wat geleerd.

Ik zal de volgende keer eens beide mogelijkheden uitproberen op een onderwerp om eens te kijken wat de verschillen zijn. En om eens te bekijken OF ik de verschillen kan ontdekken.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp