Het is 28 maart 2024 21:19


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur compositie?
 compositie?
BerichtGeplaatst: 06 okt 2016 17:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 122
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hoi allemaal,
Weer een foto om te oefenen, wat vinden jullie deze keer van de compositie?
Ik heb hem gemaakt als huiswerkopdracht ivm de fotocursus die ik volg, en het doel was om met een groot diafragma te werken. Dus deel scherp en onscherp.

Ik heb hem gemaakt met mijn 50mm lens, diafragma op 1/8

Fotografie

1/50 sec. f/1,8 50 mm
iso: 400


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 compositie?
BerichtGeplaatst: 06 okt 2016 17:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Werken met een groot diafragma is gelukt.
Scherpte valt goed, maar het beeld vind ik niet "bijzonder", de compositie is voldoende maar kan zeker nog beter. Zorg er voor dat de scherptstelpunt precies op het juiste punt in de compositie valt.
Herhaling doet het altijd goed, maar is hier wat "rommelig" in de foto.
Kijk eens bij foto's van 50mm projecten, hier op het forum of op het internet. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 compositie?
BerichtGeplaatst: 06 okt 2016 19:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
2 rode vazen in beeld en dat in de achtergrond.....dit terwijl rood een warme kleur is die sterk de aandacht trekt.....dus niet doen met rood noch met geel .....had je geen zwarte vaas?.....anders blauw of wit


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 compositie?
BerichtGeplaatst: 06 okt 2016 19:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goede tips van de voorgaande sprekers. Overigens denk ik dat tweemaal rood wel kan, maar het is idd moeilijk om het goed te doen. Probeer je eigen foto objectief te bekijken (het moeilijkste wat er is :) ) en te benoemen wat je wel en wat je niet bevalt. Als ik dat doe bij jou foto is er veel goeds te noemen, de opdracht is in de kern zeer goed uitgevoerd. Als de tweede rode vaas niet op de achtergrond had gestaan was het een prima gebalanceerde foto geweest, maar wel wat saai. Eigenlijk bevalt de kleur en de vaagheid van die achtergrondvaas mij heel goed, hij staat alleen op de verkeerde plaats. Een beetje tussen beide groene struiken in, en de rode reflectie op de tafel loopt door in het struikje op de voorgrond wat eigenlijk geïsoleerd zou moeten worden, zijnde de hoofdspeler van je foto. Als je de achtergrondvaas wat naar links verplaatst los je dat al wat op - zou kunnen dat dan het oor van de voorste vaas weer wat wegvalt maar kan ook dat dit juist een mooi ton-sur-ton beeld oplevert. Je verliest wel de lichtreflectie in de achtergrondvaas, jammer. Ik geef hier dus geen duidelijke aanwijzing voor een aanpassing aan je foto, meer een manier van kijken en denken hoe het beter kan. Dan begint het pas ;)

P.S. De hooglichten mogen van mij iets meer aangezet worden, maakt het geheel wat sprankelender - de foto oogt nu wat dof.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 compositie?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2016 15:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 122
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Allen bedankt voor jullie reacties, ik had gehoopt om dezelfde foto dit weekend nog over te doen maar dan jullie tips en aanwijzigingen meenemend. Helaas had ik het dit weekend erg druk en is het er niet van gekomen, en zijn mijn mooie bloemen inmiddels uitgeboeid. Wellicht probeer ik het deze week nog met iets anders.

Mijn eigen foto objectief bekijken: Dit vind ik erg moeilijk, opzicht vind ik de foto mooi maar inderdaad niet erg bijzonder. Ik probeer zo erg op compositie te letten dat ik bijna het plezier in fotografie verlies. Sommige mensen doen compositie gelijk goed en anderen moeten dit leren en ik weet wel zeker dat ik 1 van die laatsten ben. Ik vraag me bijvoorbeeld ook wel eens af of het me ooit lukt....

Petervaneekelen wat bedoel je precies met hooglichten aanzetten??


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 compositie?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2016 15:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In de meeste bewerkingsprogramma's wordt het licht in zones opgedeeld - hoog/midden/laag bijvoorbeeld (NIK), of gewoon hoog/laag (Lightroom). De kreet hooglicht slaat dus altijd op de lichtste gedeeltes van je foto. Ik neem even aan dat je een bewerkingsprogramma gebruikt; zoniet dan raad ik je dat ten sterkste aan. Ik ken vrijwel geen fotograaf die zijn foto's (al of niet in RAW) nabewerkt.

Wat dat plezier in fotograferen betreft: het mag natuurlijk nooit zo zijn dat je zo bezig bent met hoe het "moet" dat daardoor de kern van de zaak - het fotograferen zelf - je tegen gaat staan. Mijn tweede advies is daarom: lekker vrij blijven in je hoofd en doen waar je zin in hebt. Het kan altijd beter, maar pas nadat je een eigen weg hebt gevonden - met plezier.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 compositie?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2016 15:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Peter heeft uitgebreid geantwoord dat ga ik niet over doen.

Compositie is vooral moeilijk in dit soort gevallen.
Je moet in zo'n stilleven zelf het beeld opbouwen.
Je eigen kunstwerk creëren.
Niets moeilijker dan dat.

In de natuur krijg je vaak een mooi beeld in de schoot geworpen.
In een portret heb je maar in beeld te kaderen.
Dan valt het meestal nog wel mee.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 compositie?
BerichtGeplaatst: 29 dec 2016 22:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 122
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik lees jullie berichten nu pas weer..

Ik heb deze foto's juist niet bewerkt, maar ik snap nu inderdaad wat je bedoelt Peter. Ik werkte al met adobe photoshop voordat ik begon met fotograferen alleen werk ik met de engelse versie en had ik het verband niet zo snel gelegt. Jullie hebben inderdaad gelijk dat het leuk moet blijven.

afgelopen tijd bijna geen camera aangeraakt omdat me hoofd er niet naar stond, maar ik ben weer begonnen en zal voorlopig weer veel oefenen met stillevens.

nogmaals bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 compositie?
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016 00:50 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed