Ik heb hier wel een beetje lol om Henry. Bij de foto 'Waaghalzerij' die op hetzelfde moment en dezelfde plek gemaakt is zeg je het volgende.
Henry schreef:
De scherptediepte had hier van mij iets ruimer mogen zijn. Teveel vallen (deels) buiten de scherptediepte.
Mijn reactie:
Rob Olivier schreef:
Ik heb zelf geen moeite met deze korte scherptediepte maar opmerkingen hierover had ik wel verwacht. Het probleem is hier dat ik een relatief groot diafragma wil gebruiken (f/4) i.v.m. de achtergrond. Kleiner dan dat vind ik dat de achtergrond te veel moet inboeten. Een focus stack is met deze voor elkaar kruisende paddenstoeltjes en het fijne haarmos ook erg moeilijk. Dat geeft enorm veel handmatig corrigeerwerk in de nabewerking.
In deze foto heb ik dus meer gediafragmeerd om een grotere scherptediepte te krijgen en dan is het gevolg dat de bokeh bubbels kleiner worden en zich scherper aftekenen wat de 'drukte' veroorzaakt. Ik heb deze foto met f/6.3 gemaakt en de originele achtergrond was zelfs nog veel drukker. Ik heb de achtergrond verangen door die van een foto gemaakt met f/4.0, f/2.8 was om andere redenen helaas niet door de voorselectie gekomen.

Iedereen bedankt voor de reacties!