Het is 16 apr 2024 07:38


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur een eerste macro-plaatje
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 11:59 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier een eerste macro-plaatje van mij. Ik vind het nog een heel gevecht om scherp te stellen, balans te vinden tussen voldoende dof bij voldoende blur in de achtergrond. En ik ben er ook nog niet helemaal uit wat nou de beste methode is om scherp te stellen. Op dit moment kom ik er het beste uit met "Al Servo" i.p.v. "One Shot", bij 1 focuspunt. Maar ik twijfel nog of ik niet beter kan focussen door de afstand lens-onderwerp te veranderen, of anders nog DPAF. Tips zijn welkom!

Wat ik zelf nu zie: ik had de achtergrond wat kunnen "bewerken" nog voor ik de foto nam door wat grasprietjes te verwijderen. :)

ƒ/4.0
100.0 mm
1/250
ISO: 200


Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 15:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2588
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik zou bij macro proberen met de hand scherp te stellen. Ik weet niet of je een camera hebt met Liveview? Dan kun je op je scherm inzoomen en nog duidelijk zien waar je de scherpte wilt hebben.
Ik volg je eigen mening in de achtergrond die nog wat druk oogt, de scherpte op de bloem ligt goed in het midden al zou ik persoonlijk nog wel iets meer scherp willen hebben, maar dat is persoonlijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 16:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13816
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ga een poging wagen :D
De foto lijkt onscherp, doch dat is gezichtsbedrog. Bij vergroten is te zien dat boven op de meeldraden een heel klein stukje scherp is,
Dit komt w.s. daar een 3 tal facoren; hele kleine DoF, bevroren gedeelten die het blurry doen lijken en een loodrecht standpunt waardoor diepteverlies.
Ook de achtergrond is (ondanks alle moeite) onrustig en vlak
Wat ik bij macro doe is onder een hoek mijn onderwerp fotograferen, meestal op ooghoogte of daaronder (maar da's smaak). Hierdoor is het makkelijker afstand te nemen van of juist dichterbij te komen bij onderwerp en achtergrond om DoF mede te bepalen. Uiteraard heeft diaframagrootte hier ook een heel groot aandeel in.
Ik stel altijd handmatig scherp, dan weet ik precies waar de scherpte "valt". Bij all servo stelt hij bij iedere (minimale) beweging op en nieuw punt scherp dat net door het focuspunt afgedekt wordt. Controle hierover is dus weg.
Qua belichting is deze in de witte delen hier en daar overbelicht
Gebruik van een statief is persoonlijk, de één zweert erbij, ik gebruik er nooit een; hooguit een pitzak o.i.d.

En zoals met alles; het is en blijft een kwestie van doen, doen, doen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 16:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De scherpte is hier aanwezig en valt goed. Een diafragma van f/4 leidt zeker bij macro-opnames tot een kleine scherptediepte. Vaak wordt het diafragma iets verder dichtdraaid.
Vooraf de omgeving schoonmaken/kuisen levert je vaak mooiere beelden op. Achteraf is het een stuk moeilijker en heel sterk afhankelijk van de mogelijkheden en je Photoshop-skills.
Persoonlijk vind ik een ijslaagje mooi als deze niet al aan het ontdooien is. De ijskristallen komen dan lekker scherp in beeld. Volgens mij heeft de dooi hier al toegeslagen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 18:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16051
Woonplaats: Kunrade-Voerendaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik onderschrijf de reactie van Wil helemaal. :) :) :)
Een macro van bovenaf geeft weinig diepte waardoor de BG al snel druk en of rommelig wordt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 18:47 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jannette schreef:
Ik zou bij macro proberen met de hand scherp te stellen. Ik weet niet of je een camera hebt met Liveview? Dan kun je op je scherm inzoomen en nog duidelijk zien waar je de scherpte wilt hebben.

Ja, de methode met LiveView gebruik ik vaker. Maar het lukt me onvoldoende om de afstand tussen camera en onderwerp constant te houden. Dus als dit de methode moet zijn dan zou het statiefwerk worden. :(

Jannette schreef:
Ik volg je eigen mening in de achtergrond die nog wat druk oogt, de scherpte op de bloem ligt goed in het midden al zou ik persoonlijk nog wel iets meer scherp willen hebben, maar dat is persoonlijk.

Ja, ik wil ook meer scherp hebben, maar ik ben nog zoekende naar de juiste instellingen. Ik mis ook ervaring hoe lang ik bij macrofotografie uit de hand de sluitertijd kan maken, dus ik ga aan de korte kant zitten.
Bij mijn camera werk ik zonder beeldstabilisatie met een sluitertijd van 1 gedeeld door twee maal de brandpuntsafstand, en dat werkt goed. Ik heb gelezen dat bij macro de beeldstabilisatie minder effectief is, dus met 1 stopje winst zou ik dan tot 1/100 seconde kunnen gaan. Of deze theorie ook op gaat ga ik nog testen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 18:56 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
wilw schreef:
Gebruik van een statief is persoonlijk, de één zweert erbij, ik gebruik er nooit een; hooguit een pitzak o.i.d.

Ik ben op zoek naar een methode liefst zonder statief. Een pitzak is een goed idee!

Ik was hier primair met mijn kind in de speeltuin en heb secundair een foto gemaakt. Met een statief wordt dat voor mijn gevoel te veel andersom om zaken enigszins soepel te kunnen combineren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 19:02 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
De scherpte is hier aanwezig en valt goed. Een diafragma van f/4 leidt zeker bij macro-opnames tot een kleine scherptediepte. Vaak wordt het diafragma iets verder dichtdraaid.

Ja, dat ga ik ook doen de volgende keer. Ik moet alleen nog wat testen met langst mogelijk sluitertijden.
Henry schreef:
Vooraf de omgeving schoonmaken/kuisen levert je vaak mooiere beelden op. Achteraf is het een stuk moeilijker en heel sterk afhankelijk van de mogelijkheden en je Photoshop-skills.

Vooraf gaat bij mij sneller. :)

Henry schreef:
Persoonlijk vind ik een ijslaagje mooi als deze niet al aan het ontdooien is. De ijskristallen komen dan lekker scherp in beeld. Volgens mij heeft de dooi hier al toegeslagen.

Daar had ik nog niet over nagedacht. Dank voor de tip. Je hebt vast gelijk, de zon was al eventjes aan het schijnen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 24 jan 2018 19:04 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jo schreef:
Ik onderschrijf de reactie van Wil helemaal. :) :) :)
Een macro van bovenaf geeft weinig diepte waardoor de BG al snel druk en of rommelig wordt.


Dit was een van de weinige enigszins gave bloempjes, en boven het maaiveld uitsteken doen ze niet erg, die madeliefjes. Toch dank voor de tip, alles is welkom.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 25 jan 2018 18:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2767
Woonplaats: Wolvega
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Macro doe ik nagenoeg alleen met statief of zoiets als pittenzak of gewoon op de grond met de camera. Anders heb ik standaard onscherpte. Mijn Tamron heeft geen stabilisatie en dan is het voor mij wel heel moeilijk om de scherpte daar te krijgen waar ik wil als ik uit de hand moet werken. Met kleine scherptediepte dan wel. Zet ik het diafragma flink open dan wil uit de hand ook wel, dan wordt toch alles scherp. Zolang het niet beweegt en wegfladdert werk ik bijna altijd met manuele scherpstelling. Bij bewegende onderwerpen wil de autofocus ook af en toe wel naar tevredenheid zijn ding doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 een eerste macro-plaatje
BerichtGeplaatst: 27 jan 2018 20:49 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@ytje123: Dank voor het delen van je werkwijze!

Ik heb dan wel IS, maar dat doet bij macro slechts 1 of 2 stops, en bij een beperkte scherpte helpt het niet om de afstand camera-onderwerp constant te houden.

Dat wordt dus statief meenemen, en ik ga maar eens een pittenzak regelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed