Het is 28 apr 2024 09:18

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 09:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16947
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vergelijking tussen Lineair profiel en landscape profiel.
Geen verscherping en alleen de standaard bewerking in ACR (camera raw)
Zowel auto als handmatig

Camera profiel landscape

Fotografie


Lineair profiel

Fotografie


Landscape + auto

Fotografie


Lineair + auto

Fotografie


Landscape handmatig

Fotografie


Lineair handmatig

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 09:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Da's een mooie serie om te vergelijken, Ab. Welke komt in jouw beeld het dichts bij het "origineel", maw wat je ogen zagen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 09:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16947
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lineair handmatig :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 10:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Da's interessant omdat juist in die foto het wit van de Orion "in het rood" zit, maw het detail is volledig weg terwijl er in de originele opname (lineair profiel) nog wel detail zit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 12:18 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24524
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie vergelijkingen, Ab. Ik heb zelf de indruk dat als je de allereerste foto een beetje terugbrengt in hooglichten, dat je dan al aardig in de buurt van de laatste foto zit (die ik ook het prettigste vind kijken, hoewel ik zie wat Ben bedoelt). Ik kom nog niet af van mijn standpunt dat als je gewoon je ogen gebruikt, je net zo goed de oorspronkelijke raw kunt bewerken als de lineaire versie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 12:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16947
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik merk wel, dat het bewerken met TK 8 beter gaat met lineair profiel :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 13:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Het leuke van zo'n vergelijking is dat me dingen gaan opvallen, die ik waarschijnlijk anders niet zou zien. En, zoals Peter schrijft, de eerste met wat gedimde hooglichten komt aardig in de buurt van de laatste.

Inmiddels heb ik TK8 ook aangeschaft. Ik zie voor mezelf het als één van de gereedschappen in de toolbox om te "repareren", zowel ingescande foto's/dia's/negatieven als "mislukte" digitale foto's.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 15:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10429
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Is het een leuk idee voor de bewerkings opdracht?
Een origineel beeld uit de camera en een met lineair profiel en ieder op zijn eigen manier bewerken? Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 16:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

@Harry
Dan moet je wel voor de betreffende camera dat profiel maken of downloaden bij Tony. :(
.

Ben het verder wel met Peter eens dat de eerste met een kleine aanpassing voor mij de beste is.
Voor mijn Fujifilm X-T5 heeft een lineair profiel geen meerwaarde.
Ik werk altijd handmatig vanuit de RAW uit de camera.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 16:44 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24524
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ook. Maar ik heb Ab gevraagd wat materiaal aan te leveren, lijkt me een leuke bewerkingsopdracht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 17:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49120
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een linear profiel is eenvoudig te maken met Adobe DNG Editor.
Lastiger is om dat profiel in adobe te krijgen.

Vandaar dat veelal een tif wordt aangeleverd die gemaakt is in photoshop met het limeair profiel zonder verdere bewerkingen.

Gladius en Peter wat bedoelen jullie met handmatig?

Photoshop werkt toch altijd met een kleurprofiel. Of van adobe zelf of van de camerafabrikant.?

Gerard. zag net in een ander topic deze woorden van jou:
“ Alleen de witbalans komt uit de camera, die meestal op “Auto” staat.
Het resultaat is een heel plat en veelal flets beeld, gewoon een directe weergave van de door de sensor gemeten lichtwaarden.“

Dat is dus de definitie van een linear profiel. Maar photoshop past altijd een profiel toe en die zijn standaard met gamma correctie.

Echt lineair ziet er heel donker uit met histogram aan de linkerkant.

https://paperzz.com/doc/8328788/raw-capture--linear-gamma--and-exposure

Zal midden volgende week eens met dcraw aan de slag gaan om een echt linear beeld te laten zien.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 15 jul 2023 20:52 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24524
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Gladius en Peter wat bedoelen jullie met handmatig?
Nee, ik bedoel gewoon de standaard handelingen met (bv.) PS op de raw uit de camera.

Deze hele lineair-profiel behandeling is voor mij een beetje doorgeschoten pixelpeeping. Waar wat mij betreft de denkfout zit is dat een foto natuurgetrouw moet zijn aan de werkelijkheid. Je mag mij citeren met deze quote: de werkelijkheid wordt zwaar overschat. Als ik met een paar simpele handelingen in PS de foto zo krijg als ik hem wil hebben (ik meet niets na maar gebruik gewoon mijn ogen - een goed beeldscherm is een must maar dat lijkt me een open deur) dan ben ik verder tevreden. Er lijkt een minieme winst in ruisverwerking te behalen met het lineaire profiel, maar dat probleem was al opgelost met de meer dan adequate ruisverwerking die de AI-filters in (wederom bv.) PS tegenwoordig biedt.

Desondanks vind ik dit wel een heel interessant onderwerp, en wellicht kunnen jullie me nog overtuigen dat ik echt met een lineair profiel aan de gang moet gaan :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 16 jul 2023 08:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16947
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dit is mijn reden, ook na overleg met Tony Kuiper en bestaande literatuur. De maker van TK 8 voor PS. Ik vroeg hem waarom een lineair profiel. Dit noemde hij op als voordelen.
Voordelen van het lineaire profiel

Soms wil je echter niet met stap 1 (adobe profiel )beginnen, maar met stap 0 (lineair profiel) .Wat nu als je wel met de rauwe data kon beginnen? De foto oogt dan weliswaar nog flets en kleurloos, maar door het ontbreken van de eerste aanpassing zitten er wel meer details in de schaduwen en de hoge lichten. Dat kan, en wel door een lineair profiel voor je camera toe te voegen aan de beschikbare lijst in Lightroom en ACR.

Kort samengevat zijn dit de voordelen van het gebruiken van een lineair profiel:

De schuiven voor hoge lichten, schaduwen, witpunt, zwartpunt en belichting geven meer speelruimte
De schuiven geven een duidelijker en directer effect
Meer speelruimte in schaduwen en hoge lichten, dus betere details
Betere kleuren, je zult wel meer verzadiging moeten toevoegen dan je gewend bent
Met name foto’s met een hoog contrast, hoge lichten die tegen het uitbijten aan zitten of er net overheen, en te verzadigde en daardoor dichtgelopen kleuren (zonsopkomst, klaproos) hebben baat bij een lineair profiel. De hoge lichten zijn er vaak mee terug te halen en de volle kleuren krijgen er hun details mee terug. Niet alleen is er een beter resultaat mee te behalen, het kan dus zelfs betekenen dat het een foto die als verloren beschouwd moest worden, alsnog te redden is.

De meeste ‘gewone’ foto’s kun je prima met een ander cameraprofiel blijven bewerken, zodat je al meteen een krachtig startpunt hebt. Maar wie weet bevalt het lineaire profiel je wel zo goed dat je het voortaan voor al je foto’s gebruikt! :)


Laatst bijgewerkt door Ab59 op 16 jul 2023 08:13, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 16 jul 2023 08:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49120
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Peter In jouw soort (creatieve) fotografie ben je geheel vrij in het omgaan met welke manier van bewerken en met welke tools dan ook.
Maar je kunt ook vast wel een aantal vormen van fotografie bedenken waar je dicht bij de door mensen waargenomen werkelijkheid wil blijven.
Ik had lineair bewerken al ontdekt toen ik affinity photo had aangeschaft. Het aantal keren dat ik het gebruikt hebt is op de vingers van een hand te tellen.
De discussie op het weide net over dit onderwerp is best leuk.
Net de echte wereld. Tegengestelde meningen, hele en halve waarheden, onwaarheden ….

Ik zie het als een mogelijkheid. De bewerking naar een verder sprankelend beeld vind ik vaak lastiger dan meteen beeld waar een niet lineair tooncurve op is losgelaten.

Maar leuk om het als oefening hier te gebruiken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 16 jul 2023 11:30 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24524
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up (ook voor Ab - dank voor de extra motivatie, een goede samenvatting)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 16 jul 2023 12:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik heb vanmorgen wat zitten experimenteren met het lineaire profiel voor m'n camera en dat vergeleken met het Adobe kleur profiel. Eerlijk gezegd had ik het gevoel dat ik (in audio termen gesproken) een vinylplaat zonder RIAA correctie zat te beluisteren (voor de niet audio kenners, een vinylplaat wordt opgenomen met RIAA correctie om ruimte op de plaat te besparen en hoge tonen te bevoorrechten, bij het afspelen wordt dit dan weer gecorrigeerd). De foto blijft erg "vlak" en ik heb moeite om die dan op het "oude" niveau te krijgen. Ik laat het lineaire profiel voorlopig maar in de kast liggen, ik zie er (nog) geen voordeel van. Maar ik ben benieuwd naar wat anderen ermee gaan doen!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 16 jul 2023 18:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

@Frans
Je citaat is niet compleet, want ook de zin daarvoor hoort erbij:
Mijn “profiel” is compleet standaard/neutraal. Alle instellingen in CameraRaw staan op nul.
Ik wilde het niet al te ingewikkeld maken.
Ja, Adobe Camera Raw (ACR) heeft altijd een profiel nodig.
De keus die je kan/moet maken staat bovenin als je ACR opent.
Er zijn er meer dan je op het eerste oog ziet.
Naast profielen van Adobe zijn er ook profielen van de camerafabrikant, creatieve profielen, zelfgemaakte profielen of gedownloade profielen.
Allemaal beïnvloeden ze in meerdere of mindere mate kleur en contrast van de ruwe RAW-data, vooral oplichten in de middentonen,
waardoor contrast in de schaduwen toeneemt en in de hooglichten afneemt.
Een lineair profiel dat dit alles ongemoeid laat, is in ACR niet aanwezig als keuze.
Dat profiel moet je specifiek voor je camera of zelf maken of downloaden.
Dit topic vloeit voort uit de door Ab aangeschafte plugin TK8.
De maker van die plugin levert voor een veelheid van camera’s lineaire profielen.
Het door mij gebruikte profiel had als basis het Adobe Standaard en Neutraal profiel.
Omdat ACR in de instellingen onder de profielen, ook standaard al het een en ander aanpast,
zoals verscherpen en ruisonderdrukking, heb ik ook daar alles op nul gezet.
Vandaar uit ga ik aan de slag met het handmatig aanpassen van waarden, net als Peter geheel op mijn gevoel.
Ik maak een beeld voor mij zelf en niet volgens wiskundige regels.
Daarmee creëer ik mijn eigen werkelijkheid en daar mag iedereen wat van vinden.
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren wat betreft het bewerken van foto’s.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 16 jul 2023 20:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49120
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is niet zozeer de wiskunde waar het om daar draait maar de fysiologie van het menselijk visueel waarnemen.
En ook gij Brutus bent daar aan onderhevig.

Het beeld op de sensor is lineair. Ons visueel systeem is dat niet. Welk niet lineair profiel je ook gebruikt er wordt een flinke tonecurve op toegepast.

Ben oprecht heel benieuwd naar jouw fotografie want daar heb ik nog niet veel van gezien op het forum.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 16 jul 2023 23:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

Hoe mensen lichtintensiteit en kleur zien hangt af van kegeltjes en staafjes in het oog en de verwerking van de daaruit verkregen data in de hersenen.
Dat verschilt van mens tot mens.
Je kunt kleuren meten en wiskundig beschrijven, vastleggen in Ral of Pantone.
In Photoshop kan ik kleuren meten in RGB of CMYK, maar het ervaren van een totaal kleurenbeeld blijft persoonlijk.
Daarom ontwikkel ik een foto vanuit een basis met gevoel naar een beeld dat mij aanspreekt en dat hoeft niet de exacte werkelijkheid te zijn.
Met welk profiel ik ook start, ik zal altijd tot een beeld komen dat mij aanspreekt.
Frans schreef:
... Welk niet lineair profiel je ook gebruikt er wordt een flinke tonecurve op toegepast. ...

Dat is exact wat ik eerder schreef.
GladiusMaximus schreef:
… Allemaal beïnvloeden ze in meerdere of mindere mate kleur en contrast van de ruwe RAW-data, vooral oplichten in de middentonen, waardoor contrast in de schaduwen toeneemt en in de hooglichten afneemt. …

Overigens zal niet iedereen met dcraw aan de slag kunnen gaan, want dat is een Unix-achtige tool die je met command line opdrachten moet bewerken.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vergelijking lineair profiel en landscape profiel
BerichtGeplaatst: 17 jul 2023 00:59 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40729
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet niet hoor, maar zoals ik het hier allemaal lees heb je tegenwoordig zo ongeveer hogere wiskunde nodig om een foto een beetje te bewerken.
Ik noem mezelf een pixelpeeper, omdat ik best wel zeikerig ben op scherpte, (over)belichting en teveel ruis, maar ik snap niet hoe dit hier allemaal werkt, met lineair profiel en weet ik veel allemaal. :dk
Ik maak m'n foto's in RAW en in JPEG, ik gebruik bijna altijd de JPEG die ik nog een beetje bijspijker in Photoshop en meest ben ik gewoon tevreden met het resultaat.....geen overbelichting, geen onderbelichting en voor mij dus gewoon goed, heb ik niets van lineair of zo voor nodig.
Voor de rest is alles toch gewoon aan te passen in PS, zolang de scherpte en de belichting goed zijn?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed