Het is 28 maart 2024 09:34


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
 Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2014 10:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een hele reeks foto's die vanwege het weer erg donker zijn uitgevallen.
Hierdoor zit er in die foto's veel ruis, en is het lastig om er iets moois van te maken.

Hier een voorbeeld, eerst het origineel (alleen verkleind) en een bewerking.
Kan iemand aangeven of ik op de goede weg ben of dat er nog meer uit te halen valt?

Fotografie

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2014 11:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 651
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet niet wat je exact in je bewerking gedaan hebt. Het is zo te zien wat donkerder geworden, iets meer contrast en verzadiging. De kleuren zijn er in ieder geval niet beter op geworden. De lucht is bijvoorbeeld een beetje rood geworden, grijs is een beetje groen geworden en de overige kleuren zijn te hard geworden. En ik zie niet dat er minder ruis is.
Echt scherp is de foto niet. Dus je zou het nog wat kunnen verscherpen. Maar let op dat de ruis daardoor niet versterkt wordt.
Er is in ieder geval veel meer uit te halen.
Voor een goed advies heb ik meer info nodig van wat je gedaan hebt.
Maar naast de gebruikelijke tips hierbij alvast een paar tips waar velen niet aan denken:

- Werk zo veel mogelijk met Levels en zo min mogelijk met Contrast en Brightness en dergelijke. Dan werk je namelijk met de informatie in het histogram en kan je voorkomen dat je bepaalde informatie verliest.
- Als je een ruisonderdrukker gebruikt, gebruik dat dan alleen op de delen van de foto waar dat nodig is want je verliest hoe dan ook altijd scherpte en het is zonde als je dat verliest op plekken waar dat niet nodig is.
- Als je foto's donkerder maakt verhoogt dat vaak de verzadiging. In veel gevallen moet je dat dus weer aanpassen.
- Gebruik geen Auto levels, Auto contrast en Auto color. Maar gebruik dat eventueel alleen om even te kijken wat PhotoShop voor jou zou doen, puur als indicatie om je op weg te helpen.
- Laat je foto na een bewerking even rusten. Sla het eventueel op als bmp of tiff of in ieder geval op een manier dat je geen kwaliteitsverlies krijgt en kijk er dan later nog een keer naar. Dan zie je vaak dingen die je in eerste instantie niet zag.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2014 12:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor de tips :)

De kleurverandering komt voornamelijk doordat ik de witbalans heb aangepast naar bewolkt.
Verder ben ik bezig geweest met o.a. ruisreductie, verscherpen, belichtingscorrectie en contrast, en heb ik de schaduwen en hooglichten (goede woord?) wat aangepast.

Ik heb voor deze foto RawTherapee gebruikt, omdat DarkTable (wat ik normaal gebruik) niet beschikbaar is voor Windows.
Photoshop heb ik niet, wel GIMP.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2014 13:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 651
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik pas bijna alle bewerkingen alleen maar toe het gedeelte van de foto waar ik het wil door een selectie te maken.
Jij wilde bijvoorbeeld blijkbaar een bepaalde kleur wat roder maken en waardoor is de lucht dus ook roder geworden is. In mijn geval gebeurt dat dus niet.
Ik weet helaas niet of je in de progjes die jij gebruikt makkelijk selecties kan maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2014 14:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In RawTherapee kan het in ieder geval niet, in GIMP wel (is vergelijkbaar met Photoshop qua mogelijkheden)
Ik ben even op zoek geweest naar een raw importer voor GIMP, en heb UFRaw gevonden, die ga ik straks even uitproberen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
BerichtGeplaatst: 03 jul 2014 10:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben weer even bezig geweest, dit keer met de combinatie UFRaw / GIMP.
De kleuren doe ik voor een groot deel op gevoel (ben kleurenblind, dus dat maakt het wat lastiger om ze goed te krijgen)

Hier het resultaat van deze poging:

Fotografie

Mijn doel is om de naverbrander en het brandende asfalt goed uit te laten komen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
BerichtGeplaatst: 03 jul 2014 10:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ken de kleuren ter plekke niet, maar het gebouw in de achtergrond en het gras lijken me iets te verzadigde kleuren te hebben. Wellicht deze gebieden even apart selecteren en de verzadiging van deze gebieden iets terugbrengen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lastig geval, is hier nog iets van te maken?
BerichtGeplaatst: 03 jul 2014 16:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 651
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zie mijn voorgaande reacties.
Als je dit soort bewerkingen wilt doen zal je toch echt een programma moeten gebruiken waarbij je selecties kan maken. Nu is de naverbrander wel zoals je het wilt hebben, maar is de rest van de foto eigenlijk totaal verpest.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed