NuchterJan schreef:
Je kan bij die lenzen inderdaad naar f38 gaan. Maar, hoe meer je je lens dichtknijpt hoger f-getal (om het eenvoudig te houden, want eigen is het kleiner 1/38 :-) ) des te langer je moet belichten voor het zelfde effect.
Ideale f-instelling voor zo'n foto's ligt ergens tussen de 8 en de 13, want er zijn nog een pak nadelen aan de lens serieus dicht knijpen.
Ik kan uiteraard alleen maar gokken hoe de lichtomstandigheden waren, maar ik denk dat je deze bij ISO 100, f10 bij een sluiter van 1/60 zou kunnen maken. Evt ISO naar 200 brengen, kan je de sluitertijd halveren.
Ola NuchterJan volgens mij ben je toch niet zo nuchter.

want de foto is gemaakt bij iso 400 en heeft dan al 16/5 seconde belichtingstijd. Dus als je naar iso 200 gaat wordt er niks gehalveerd maar verdubbeld.
Ik nog even in de Exif gekeken (prima plugin bij firefox) de gegevens waren iso 400 F36 en tijd 16/5 = 3.2 "
Nu on topic, ook voor mijn doen de kleuren het beter. Vind de compo ook OK
Waar nuchterejan wel gelijk in heeft dat je het best tot F 14 kunt gaan, en dan had hier genoeg scherptediepte en was je tijd ook korter geworden, zo uit het hoofd ongeveer een kwart.
De reden dat herlelmaal dichtknijpen van het diafragma is, dat je dan onscherpte krijgt doordat de lichtstralen door de diafragma-lamellen worden afgebogen. (knikkers vallen mooi recht door een groot gat,maar verspreiden zich door ketsen door een klein gat)

Kun je het volgen.