Henry schreef:
Als je voor je eigen veiligheid zorgen serieus neemt, dan kom je gewoon niet in dat gebied. Dat het wildlife geen last heeft van de ramp en straling, laat ik graag voor rekening van de documentairemakers. Ik geloof er helemaal niks van! Heb je de beren de plekken mos bijvoorbeeld zien ontlopen of er niet aan zien snuffelen?
Ook denk ik dat het advies om een loden schort op de kop zien te tikken nauwelijks serieus te nemen is (sorry Sjinouck). Oke, alle kleine beetjes helpen, maar soms is teveel gewoon teveel...
Net zoals het advies om ramen en deuren van de auto vooral gesloten te houden en niet te openen. Waar denk je dat de verse lucht vandaan komt die de mensen in de auto inademen? Heb jij die flessen met perslucht op het dak van de auto gezien?
Als je het echt niet kan laten om de controlekamer te fotograferen, dan moet je dit vooral doen. Het is immers jouw leven...

Mijn advies: als je geen risico wilt lopen, dan moet je er pas over 100.000 - 25 = 99.975 jaar komen

je doet nu wel erg dramatisch vind ik.. zeker als je bedenkt dat de overige gedeeltes van de reactor nog jaren na dato in gebruik zijn geweest, en als je een beetje rondkijkt, zijn er velen die urbex etc. doen, hier al meerdere malen naartoe geweest zijn, en nog steeds alive and kicking zijn.. de sarcofaag wordt continu bijgehouden, en wordt onder meer ook door de internationele gemeenschap in de gaten gehouden, gemonitord, en onderhouden..er is een heel legertje aan atoomgeleerden die dagelijks in de buurt van deze reactor werken, en het gezegde dat je over 100.000 jaar pas weer terug mag komen is het betere borrelpraatjes-gedoe.. zolang je de veiligheidsvoorschriften in acht houdt, dan is het nog niet meteen zo, dat je daar binnen 5 minutjes je hele ´guts´uit loopt te braken hoor..
quote van wikipedia..
A natural concern is whether it is safe to visit Prypiat and the surroundings. The Zone of Alienation is considered relatively safe to visit, and several Ukrainian companies offer guided tours around the area. The radiation levels have dropped considerably, compared to the fatal levels of April 1986 due to the decay of the short-lived isotopes released during the accident. In most places within the city, the level of radiation does not exceed equivalent dose of 1 μSv (one microsievert) per hour.
The city and the Zone of Alienation are now bordered with guards and police, but obtaining the necessary documents to enter the zone is not considered particularly difficult. In 2005, a New York based entrepreneur David C. Haines founded a company to provide guided tours of the city. A guide will accompany visitors to ensure nothing is vandalised or taken from the zone. The doors of most of the buildings are held open to reduce the risk to visitors, and almost all of them can be visited when accompanied by a guide. The city of Chernobyl, located a few kilometers south from Prypiat, has some accommodations including a hotel, many apartment buildings, and a local lodge, which are maintained as a permanent residence for watch-standing crew, and tourists.
iedere keer dat ik in de auto stap, bestaat ook de kans dat ik om het leven kom in een of ander auto-ongeluk..en die kans is vele malen groter, dan daar in pripyat een paar uur rond te lopen, je pics te schieten en weer weg te gaan, en vervolgens allerlei stralingsziektes op te lopen....
en over die schort.. tsja, alles wat evt kan helpen is nog altijd beter dan niets..

of je moet in je zwembroek daar binnen willen gaan, dat kan ook nog altijd natuurlijk..
alles draait om de tijd dat je in deze zone zit, en zolang je de grenzen en normwaarden niet overschrijdt, is er relatief gezien weinig aan de hand..iedereen die ik ken, en daar is geweest werd begeleid en had een geigerteller mee. en dannog, als de boel op tilt slaat hangt het ook weer af van de tijd van ´exposure´.. (zei de zeeuws-vlaming, die aan alle kanten ingesloten is door kerncentrales van zowel nederlandse als belgische zijde, en nog een hoop vervuilende industrie in de buurt..) in nederland wordt altijd met het beschuldigende vingertje gewezen, maar je zou es moeten weten, wat er hier alle dagen de lucht ingeblazen wordt, wat via treinen over het spoor heen en weer gereden wordt, en waar we totaal niets van weten..rond rotterdam zijn er de laatste tijd wat ´incidentjes´ geweest, en het standaard antwoord van de autoriteiten is en was altijd : geen gevaar voor de volksgezondheid!

zelf bij de 1e de beste fik, met asbest in het spel waait het altijd ´de goede kant uit´...geloof jij het?? ikke nie!

maar we blijven wel lekker leven waar we wonen nietwaar?
realistisch blijven is bij mij nog altijd het devies, en nederland is geen haar beter dan de oostbloklanden, zij het dat we hier in nederland maar WAt graag de overheid willen geloven met hun geruststellende antwoorden. het is een feit, dat hier in nederland bijna niets is neergeslagen tgv de tsjernobylramp, en dat kwam door de windrichting..wit-rusland heeft voornamelijk de volle laag gekregen, en daar zijn ook de meeste problemen ontstaan.. nederland begon toen meteen de tsjernobyl-kinderen hun zomervakanties aan te bieden, maar wat velen niet weten, is dat het overgrote deel van de arme drommels daar geen cent te makken had, en om in het 1e levensonderhoud te voorzien hun ´vrijkaartjes´ verkocht aan de ´rijkere-luiskinderen-en hun ouders´ verkocht, en dat de pleeggezinnen kinderen over de vloer kregen van goede komaf, en die helemaal nergens last van hadden..geloof mij nu maar, ik ken die contreinen als geen ander, en heb genoeg verhalen gehoord van mensen die alles aan den lijve hebben mogen ondervinden..
zelfde geldt overigens ook voor de actie ´help ukraine de winter door´ van enkele jaren geleden.. toen ik de lui ter plekke sprak, vroegen die mij om vooral niet aan die stichtingen te geven, maar de hulp ter plekke aan te bieen, want alles komt in handen van de maffia daar.. ik heb mijn ding gedaan, en ben er zelf meerdere keren naartoe gegaan en kleding, medicijnen etc aan de plaatselijke bevolking uitgedeeld, en zodoende wist ik dat het daar kwam, waar de nood het hoogste was..
been there, done that, got the t-shirt en nog vele meer..
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chern ... p_1996.svgga nu geen verkeerde conclusies trekken uit bijgevoegde kaartje, want dit is de situatie zoals die was in 1986..