Het is 24 mei 2025 00:39

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Tsjernobyl, 25 years after
 Tsjernobyl, 25 years after
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 21:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bijna 25 jaar na de grootste nucleaire ramp in de geschiedenis van de mensheid heb ik de kans gekregen hier foto's te maken.
De meeste foto's zijn gemaakt in Pripyat, de stad die vlak bij de ontplofte reactor ligt.
Ooit woonde hier zo'n 50.000 man, nu woont er niemand meer.

F1
Fotografie

F2
Fotografie

F3
Fotografie

F4
Fotografie

F5
Fotografie

F6
Fotografie

F7
Fotografie

F8
Fotografie

Laatst bijgewerkt door scarluuk op 07 maart 2011 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 21:51 
Lid
Fotografie

Ik ben jaloers, hier zou ik heel graag een keer naartoe gaan.

Vooral foto 3 spreekt me erg aan, vanwege de keuze voor het detail.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 21:56 
Lid
Fotografie

Daar wil ik echt graag een keer heen voordat het straks een grote toeristische attractie is...qua beelden...de sneeuw helpt je niet echt helaas (kan jij ook niets aan doen natuurlijk) de foto's die ik al heb gezien, met een lentesfeertje, zijn zoveel sterker...foto 1 en 2 vind ik dan ook redelijk, maar niet sprekend genoeg voor de locatie, 1 had bijna gewoon hier in de polder op een zondagmiddag kunnen zijn.

Foto 3 is natuurlijk top, steelt het hart van de fotograaf, maar technisch ook nog eens een heerlijke foto.

Foto 4, 5 en 8 doen met niet zoveel helaas...

Foto 6 prachtig, mooi standpunt, ik zie de pianist bijna zitten met zijn of haar publiek.

Foto 7, fototechnisch spreekt hij me niet zo aan, inhoudelijk daarentegen.....gewoonweg luguber...ook al staan gasmaskers en nucleaire straling natuurlijk los van elkaar.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 21:58 
Lid
Fotografie

Nette serie, mischien zou ik zelve bij de eerste twee platen iets aan de onderzijde eraf doen.

Vierde is een verrassend en bevreemdend beeld dat me bij blijft. De zesde is voor mij de uitschieter, qua opbouw, lichtval, detail, diepte en ruimtelijke werking :up

Bij drie, vijf, zeven en acht speekt de beeldopbouw me minder aan.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 22:16 
Lid
Fotografie

Thanks allen, ik zal even een korte uitleg geven achter de keuzes van deze foto's :)

F1: deze foto is heel simpel, maar met een keuze zo gehouden qua uitsnede om zo meer diepte in de foto te krijgen.
Als ik alleen de uitsnede deed waarmee je het gebouw alleen zag dan miste je er veel 3D gevoel mee.

F2: De linkerhelft bevat het gebouw, en de rechterhelft de kaalheid van de omgeving.
De horizon ligt precies op de gulde snede vandaar dat ik er eigenlijk geen stukje van de onderkant af wil snijden, maar ik zal eens kijken :)

F3: Het dieptegevoel bij deze foto is met keuze gedaan om zo meer emotie mee te krijgen over wat je ziet.

F4: Dit vind ik 1 van mijn sterkere platen, aangezien iedereen het bekende reuzenrad volledig op beeld zet terwijl hij hier alleen licht aanwezig is.
De kale ruimte die overheerst met een klein deel het reuzenrad om de vervreemding van de locatie te laten zien.

F5: Een panorama met maar 1 doel, een overzicht op het zwembad.
Er zit voor de rest dus ook niet echt een idee achter, meer om te laten zien hoe de locatie is.

F6: Expres gekozen om gebruik te maken van groothoek vervorming omdat zo de piano veel meer naar voren wordt gehaald.
Helaas daarna erachter gekomen dat er best veel fotografen me zijn voor geweest die precies vanuit deze hoek de foto hebben genomen.
HDR vond ik wel mooi uitpakken bij deze foto, en het is ook niet de kleinste HDR (namelijk 14 foto's!)

F7: Fototechnisch een zeer zwakke foto, maar het gaat bij deze foto daadwerkelijk om de inhoud.
Het aparte gevoel wat je erbij krijgt wordt in mijn ogen versterkt door het zwart wit effect.

F8: eigenlijk ook een typische foto die er niet uit springt maar gewoon fijn was om erbij te hebben.
Het laat het reuzenrad zien tegen een kale achtergrond.

@Jeroenk
De sneeuw was een hel voor me! zeker omdat toen we vertrokken er nog geen vlokje sneeuw op de grond lag en toen we eenmaal aan kwamen (zo'n 2 uur later) lag er al 20 centimeter sneeuw!
De sneeuw zorgt voor een heel saai en plat plaatje en laat veel minder de verwoekering zien in de stad.

Ik wil nog een keer terug maar dan in de lente of de herfst, er ligt dan geen sneeuw en de bladeren zullen de gebouwen dan niet volledig verstoppen wat ze in de zomer wel doen.
Daarnaast heb je ook het meeste contrast in de lucht wat mooi resulteert in gave HDR's of prachtig licht.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 22:29 
Lid
Fotografie

nette serie, al had ik graag iets meer van het ferriswheel gezien..(vanuit andere standpunten en bv ook met de botsautootjes van de kermis aldaar etc) mijn ex-schoonvader heeft hier toendertijd als zgn. ´ liquidator´ gewerkt, en tot op heden heeft hij zowat al zijn maten overleefd (de rest is gestorven aan de gevolgen van stralingsziekte etc..)..voel me erg verbonden met deze geschiedenis en plek, vanwege persoonlijke relaties en ervaringen..trieste geschiedenis en het is idd een spookstad geworden.

voor dit moment doet f7 mij het meest, die met de gasmaskers, die op zich toendertijd ook niets uithaalden.. de liquidators zijn toendertijd als menselijke robots ingezet, en dit zijn eigenlijk de onvolprezen helden, die veelal hun leven gegeven hebben, om erger te voorkomen..(veelal werden ze helemaal volgegoten met vodka, die overal en nergens gratis uitgedeeld werd, en men zodoende de gevaren wat minder serieus inzag) ik word er altijd een beetje droevig van, want ik ken vele mensen die tot op de dag van vandaag nog steeds de gevolgen van deze nucleaire catastrofe ondervinden uit oekraine, wit-rusland etc, wat zich uit in miskramen, baby´s met grote afwijkingen, leukemie, onvruchtbaarheid etc.... :( :cry

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 22:46 
Lid
Fotografie

scarluuk schreef:
F3: Het dieptegevoel bij deze foto is met keuze gedaan om zo meer emotie mee te krijgen over wat je ziet.

Mij heb je daar ook zeker te pakken...

scarluuk schreef:
Ik wil nog een keer terug maar dan in de lente of de herfst, er ligt dan geen sneeuw en de bladeren zullen de gebouwen dan niet volledig verstoppen wat ze in de zomer wel doen.
Daarnaast heb je ook het meeste contrast in de lucht wat mooi resulteert in gave HDR's of prachtig licht.

Ik zeg....PD Meeting/uitje...? Iemand? :)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 23:39 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
scarluuk schreef:

Mij heb je daar ook zeker te pakken...

scarluuk schreef:

Ik zeg....PD Meeting/uitje...? Iemand? :)

ik zie dat wel zitten, en spreek ook nog redelijk russisch, en ben aardig bekend in die contreien.... :D

BerichtGeplaatst: 08 maart 2011 00:12 
Lid
Fotografie

Het zijn stralende foto's ;)

BerichtGeplaatst: 08 maart 2011 09:53 
Lid
Fotografie

Mooie reeks, knap :up

Als ik er gratis naar toe mag, zou ik na 25j nog niet durven gaan :proost

BerichtGeplaatst: 08 maart 2011 13:22 
Lid
Fotografie

Een locatie waar ik me niet erg op mijn gemak zou voelen!
De eerste keer dat ik hier foto's van zie, dus vergelijken kan ik niet. De desolaatheid komt wel tot uitdrukking in de serie. Leuk ook je uitleg bij de foto's, zodat we in ieder geval kunnen lezen waarom je een foto zo hebt gemaakt als getoond.
Natuurlijk heeft iedereen dan zijn voorkeuren, en voor mij zijn dat de nummers 3 en 6.
Je vindt zelf nummer 4 je sterkste plaat, en ik snap je uitleg daarbij. Toch vind ik 'm niet echt gemakkelijk kijken door de opbouw met die gondel, nogal in een hoekje gedrukt. Ik heb echter niet direct suggesties hoe dat anders zou kunnen, dan moet je toch echt ter plaatse zijn.

groet,
Martin

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 14:26 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
nette serie, al had ik graag iets meer van het ferriswheel gezien..(vanuit andere standpunten en bv ook met de botsautootjes van de kermis aldaar etc) mijn ex-schoonvader heeft hier toendertijd als zgn. ´ liquidator´ gewerkt, en tot op heden heeft hij zowat al zijn maten overleefd (de rest is gestorven aan de gevolgen van stralingsziekte etc..)..voel me erg verbonden met deze geschiedenis en plek, vanwege persoonlijke relaties en ervaringen..trieste geschiedenis en het is idd een spookstad geworden.

voor dit moment doet f7 mij het meest, die met de gasmaskers, die op zich toendertijd ook niets uithaalden.. de liquidators zijn toendertijd als menselijke robots ingezet, en dit zijn eigenlijk de onvolprezen helden, die veelal hun leven gegeven hebben, om erger te voorkomen..(veelal werden ze helemaal volgegoten met vodka, die overal en nergens gratis uitgedeeld werd, en men zodoende de gevaren wat minder serieus inzag) ik word er altijd een beetje droevig van, want ik ken vele mensen die tot op de dag van vandaag nog steeds de gevolgen van deze nucleaire catastrofe ondervinden uit oekraine, wit-rusland etc, wat zich uit in miskramen, baby´s met grote afwijkingen, leukemie, onvruchtbaarheid etc.... :( :cry

Thanks!
De botsauto's heb ik bijna niet vast gelegd omdat deze helemaal ondergesneeuwd waren en je hier dus bijna niks meer van ziet.
Kijk anders gerust maar eens rond op mijn flickr, staan een paar foto's meer met het reuzenrad enzo en ook redelijk wat foto's die ik meer heb gemaakt voor het gevoel dan daadwerkelijk voor mooie foto's
http://www.flickr.com/photos/scarluuk/sets/72157625975371683/

De liquidators zijn de stille helden van de ramp en zeker ondergewaardeerd, indrukwekkend dat je ex-schoonvader er een was!
De plek is al hele lange tijd fascinerend geweest in mijn ogen, ik was al 3 jaar een reis aan het plannen daarnaartoe en had al 5 jaar info op gezocht over de locatie, weet er ook behoorlijk veel over (heel veel gelezen/ docu's bekeken enzovoort)
Toen ik te horen kreeg dat ik er heen mocht was ik dan ook super blij dat ik het van dichtbij mee mocht gaan maken.
Als je daar eenmaal bent voel je van iedere kant de geschiedenis ervan af en die is best zwaar maar ook mooi om mee te maken.

Ik vraag me af en toe ook wel eens af of de grote kankeruitbraak van de afgelopen paar jaren ook niet veel met deze ramp te maken heeft?

Maribex schreef:
Een locatie waar ik me niet erg op mijn gemak zou voelen!
De eerste keer dat ik hier foto's van zie, dus vergelijken kan ik niet. De desolaatheid komt wel tot uitdrukking in de serie. Leuk ook je uitleg bij de foto's, zodat we in ieder geval kunnen lezen waarom je een foto zo hebt gemaakt als getoond.
Natuurlijk heeft iedereen dan zijn voorkeuren, en voor mij zijn dat de nummers 3 en 6.
Je vindt zelf nummer 4 je sterkste plaat, en ik snap je uitleg daarbij. Toch vind ik 'm niet echt gemakkelijk kijken door de opbouw met die gondel, nogal in een hoekje gedrukt. Ik heb echter niet direct suggesties hoe dat anders zou kunnen, dan moet je toch echt ter plaatse zijn.

groet,
Martin

Thanks voor je feedback, ik snap ook wat je bedoeld en heb met een paar mensen zitten overleggen al over deze foto en hun kwamen ook tot de conclusie dat hij misschien beter vanaf de andere kant gemaakt had kunnen worden met iets meer afstand ertussen.
Dan zou je namelijk nog een gebouw op de achtergrond zien en iets meer ruimte dus.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 14:58 
Lid
Fotografie

AJL schreef:

Ik ook :D

Weet je zeker dat de straling tot acceptabele waarden is teruggedaald?

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 15:51 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
AJL schreef:

Ik ook :D

Weet je zeker dat de straling tot acceptabele waarden is teruggedaald?

Nou ik weet wel 100% zeker dat je op sommige gebieden niet moet lopen!
Straling doet er 100.000 jaar over om volledig te verdwijnen dus we hebben nog wel even voordat het volledig is verdwenen.
We reden op een gegeven moment langs een stukje bos waar veel as van de explosie was neer gedaald en daar ging onze meter helemaal los!
We mochten ook geen raam of deur open doen in de auto want de straling lag hier zo hoog dat als je in dat gebied 1 uur zou blijven dat je dan het einde van de week niet meer haalt.
Dat terwijl er ook stukken waren dat de straling gelijk tot soms zelfs lager lag dan in Nederland.

Belangrijkste tip wat je binnen het gebied niet moet doen is over het mos lopen!
Mos absorbeert zo'n 10.000 keer meer straling dan wat dan ook in het gebied maar het houd het ook vast dus het komt pas vrij zodra je er overheen loopt.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 16:26 
Lid
Fotografie

wat eigenlijk zo erg is, is dat velen van de liquidators niet goed op de hoogte zijn gebracht van hoe erg de situatie daar wel niet was. het was nog ten tijde van het communisme, en mensen werden nogal in het ongewisse gelaten over het hoe en wat. veel keus was er trouwens niet, want als de liquidators (en zeker ook de helikopterpiloten, die veelal teruggehaald werden vanuit afghanistan, om zakken met zand, lood etc van boven in het gapende gat boven de reactor te gooien) deze zelfmoordacties (want uiteindelijk waren het zelfmoordacties) niet ondernomen hadden, dan was w.s. de kern van de reactor door de vloer heengezakt, en was de gloeiend hete massa met het (grond) water in aanraking gekomen, wat tot gevolg had gehad, een enorme reactie, met als waarschijnlijk gevolg, dat half europa zowat weggevaagd zou zijn geweest. daarom ook het inzetten van ´liquidators´aka menselijke robots, daar alle apparatuur de geest gaf, tgv de enorme dosis straling die vrijkwam. veel dienstplichtige militairen zijn ook ingezet, vaak met slechts wat zelfgefabriceerde loden schorten, en wat ik uit eerste hand weet, is dat de vodka daar gratis uitgedeeld werd door de overheid, zodat men wat minder ´bang´ en onverschillig het dak van die reactor opging..

(mss dat sommigen nog de beelden weten, vanaf het dak, met onderin een stopwatch annex timer, die de tijd bijhield hoe lang men daar mocht verblijven, ik geloof enkele minuten , voordat men weer moest maken dat men wegkwam. absurd eigenlijk. :dk )

er zijn daar trouwens hele grote gebieden, die nog vol staan met vrachtwagens, bulldozers, en allerlei andere apparatuur, die dusdanig besmet zijn, dat niemand daar bij in de buurt mag komen. tegelijkertijd is men nadat de sarcofaag rond de reactor gezet is, met jachtteams op pad geweest, om alle huisdieren en wilde dieren af te schieten, daar de de vacht van dieren ook nogal snel radioactiviteit in zich opslaat..

mijn ex is trouwens toendertijd, samen met zowat alle kinderen met bussen weggevoerd, richting de zwarte zee, waar men de hele zomer is verbleven op ´jeugdvakantie´.. ze is trouwens dat jaar 8 centimeter gegroeid.. vrij absurd eigenlijk.. :shock

de nog levende liquidators zijn overigens ´beloond´ met het niet meer hoeven te betalen voor openbaar vervoer, ziekenhuiskosten en vrijstelling van huishuur voor de rest van hun leven.. :S :dk

maar da´s verder volledig off topic hoor.. :)

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 17:49 
Lid
Fotografie

Ja het is echt absurd dat het zo is gelopen.
Een van de meest bekende beelden van de ramp zijn toen ook uit een helikopter geschoten, cameraman heeft het einde van de week niet gehaald maar heeft in een interview vanuit het ziekenhuis gezegd dat hij het niet betreurd wat hij heeft gedaan omdat hij een gigantische impact in de wereld heeft kunnen vast leggen.

Maar dat de Liquidators de helden zijn van de ramp is ook al vanwege de tunnel die ze hebben gegraven.
Want de reactor heeft wel degelijk gelekt in de grond, hij is gelukkig niet door gezakt (dankzij het gestorte zand ja!) maar het deel wat heeft gelekt is niet in aanraking gekomen met het grondwater omdat ze in recordtijd een tunnel hebben gegraven waarmee ze een deel van het grondwater af konden voeren.

Het meest bekende voertuigenveld (met die helicopters) is nog schrikbarend open gebleven, hij is namelijk pas officieel af gesloten in 2007 (als ik het goed uit mijn hoofd doe)
Deze had ik wel graag willen zien maarja inmiddels kan dat dus niet meer.
Ik heb nog wel een paar andere voertuigen gezien die bij de "schoonmaak" zijn gebruikt.
Deze staan namelijk op het voetbalveld in het dorpje Tsjernobyl.
Dit zijn zo'n 3 voertuigen ofzo, en er zijn er nog een aantal verspreid binnen de 30km zone.

Het wildlife is inmiddels behoorlijk weer op gang gekomen in de 30km zone.
Er zijn namelijk al weer beren verschenen binnen het gebied, die zelfs voor de ramp daar al zo'n 30 jaar niet meer geweest waren.
Daarnaast zijn er enorm veel everzwijnen binnen het terrein gespot (wij hebben toen ook nog een familie van zo'n 9 zwijnen gezien!)
Is nog een hele interessante documentaire over, die laat zien dat het wildlife niet zo veel last heeft van de ramp.
Alleen vogels lijken er enorm onder te lijden, daar is namelijk een enorm tekort aan binnen het gebied.

Ik krijg waarschijnlijk de mogelijkheid om de controlekamer binnen de reactor te mogen fotograferen als ik weer een keer terug kom (jeuj! contacten! :D)
Het is wel een sprint, ik mag namelijk maar 5 min. binnen de sarcofaag blijven om het veilig te houden, maar dat is een risico die ik wel wil nemen om op een unieke locatie een foto te maken.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 18:23 
Lid
Fotografie

mss een gek idee van mij, maar als je die controlekamer binnengaat, is het mss een idee om ergens een loden schort op de kop te tikken voor wat bescherming.. heb uit hoofde van mijn beroep vaak bij de patient moeten blijven tijdens het maken van rontgen-foto´s, en daar werd ook altijd een schort gebruikt..(ik weet niet of ze ergens te koop zijn hoor, dus mss slaat het wel nergens op wat ik zeg.. :blush , maat ieder stukje bescherming, hoe klein dan ook, zal wellicht helpen..)

om maar eens een gek voorbeeld te noemen, zo´n jaar of 10 geleden is een collega van de rontgen overleden aan kanker, na 25 jaar gewerkt te hebben op die afdeling, en ondanks het loodglas, schorten en de meters, die ze op hun schouder dragen (wat aangeeft wanneer je aan de limiet zit) kreeg hij kanker aan de longen, w.s. tgv het werk op de rontgenafdeling, en de straling die daar ook bij vrijkomt (en die doses zijn vele malen lager dan in pripyat ;) )..w.s is hij wat slordig geworden, want vaak had hij de eigenaardigheid om eea te bagatelliseren, en och, voor die paar minuutjes kon hij het wel af zonder schort.. :S maar w.s. was hij vergeten, dat in de loop der jaren, eea zich opbouwt, zeker als je je niet aan de protocollen en procedures houdt.. qua vakmanschap was hij 1 van de beste, maar qua slordigheid mbt de veiligheidsmaatregelen , was hij ook een topper, maar niet heus natuurlijk.. :nee

tegenwoordig zou dit never nooit meer kunnen gebeuren, want als je je niet aan de veiligheidsmaatregelen houdt, kun je dus gewoon vertrekken..

mijn advies is: zorg in eerste instantie voor je eigen veiligheid, doe geen gekke dingen, want straling kun je niet zien, voelen of horen, en de gevolgen van te lange blootstelling zie je pas na verloop van tijd terug! die lui, die daar in de reactor teveel binnenkregen hadden op een gegeven moment een soort van loodsmaak in de mond, en dan kun je wel zeggen dat je kostje gekocht is..en dan ben je nog niet jarig hoor..

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 18:58 
Lid
Fotografie

Als je voor je eigen veiligheid zorgen serieus neemt, dan kom je gewoon niet in dat gebied. Dat het wildlife geen last heeft van de ramp en straling, laat ik graag voor rekening van de documentairemakers. Ik geloof er helemaal niks van! Heb je de beren de plekken mos bijvoorbeeld zien ontlopen of er niet aan zien snuffelen?

Ook denk ik dat het advies om een loden schort op de kop zien te tikken nauwelijks serieus te nemen is (sorry Sjinouck). Oke, alle kleine beetjes helpen, maar soms is teveel gewoon teveel...

Net zoals het advies om ramen en deuren van de auto vooral gesloten te houden en niet te openen. Waar denk je dat de verse lucht vandaan komt die de mensen in de auto inademen? Heb jij die flessen met perslucht op het dak van de auto gezien? ...en denk je dat de straling ook maar iets aantrekt van een auto?...

Als je het echt niet kan laten om de controlekamer te fotograferen, dan moet je dit vooral doen. Het is immers jouw leven... :)

Mijn advies: als je geen risico wilt lopen, dan moet je er pas over 100.000 - 25 = 99.975 jaar komen :)

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 19:05 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Als je voor je eigen veiligheid zorgen serieus neemt, dan kom je gewoon niet in dat gebied. Dat het wildlife geen last heeft van de ramp en straling, laat ik graag voor rekening van de documentairemakers. Ik geloof er helemaal niks van! Heb je de beren de plekken mos bijvoorbeeld zien ontlopen of er niet aan zien snuffelen?

Ook denk ik dat het advies om een loden schort op de kop zien te tikken nauwelijks serieus te nemen is (sorry Sjinouck). Oke, alle kleine beetjes helpen, maar soms is teveel gewoon teveel...

Net zoals het advies om ramen en deuren van de auto vooral gesloten te houden en niet te openen. Waar denk je dat de verse lucht vandaan komt die de mensen in de auto inademen? Heb jij die flessen met perslucht op het dak van de auto gezien?

Als je het echt niet kan laten om de controlekamer te fotograferen, dan moet je dit vooral doen. Het is immers jouw leven... :)

Mijn advies: als je geen risico wilt lopen, dan moet je er pas over 100.000 - 25 = 99.975 jaar komen :)

je doet nu wel erg dramatisch vind ik.. zeker als je bedenkt dat de overige gedeeltes van de reactor nog jaren na dato in gebruik zijn geweest, en als je een beetje rondkijkt, zijn er velen die urbex etc. doen, hier al meerdere malen naartoe geweest zijn, en nog steeds alive and kicking zijn.. de sarcofaag wordt continu bijgehouden, en wordt onder meer ook door de internationele gemeenschap in de gaten gehouden, gemonitord, en onderhouden..er is een heel legertje aan atoomgeleerden die dagelijks in de buurt van deze reactor werken, en het gezegde dat je over 100.000 jaar pas weer terug mag komen is het betere borrelpraatjes-gedoe.. zolang je de veiligheidsvoorschriften in acht houdt, dan is het nog niet meteen zo, dat je daar binnen 5 minutjes je hele ´guts´uit loopt te braken hoor.. ;)

quote van wikipedia..

A natural concern is whether it is safe to visit Prypiat and the surroundings. The Zone of Alienation is considered relatively safe to visit, and several Ukrainian companies offer guided tours around the area. The radiation levels have dropped considerably, compared to the fatal levels of April 1986 due to the decay of the short-lived isotopes released during the accident. In most places within the city, the level of radiation does not exceed equivalent dose of 1 μSv (one microsievert) per hour.

The city and the Zone of Alienation are now bordered with guards and police, but obtaining the necessary documents to enter the zone is not considered particularly difficult. In 2005, a New York based entrepreneur David C. Haines founded a company to provide guided tours of the city. A guide will accompany visitors to ensure nothing is vandalised or taken from the zone. The doors of most of the buildings are held open to reduce the risk to visitors, and almost all of them can be visited when accompanied by a guide. The city of Chernobyl, located a few kilometers south from Prypiat, has some accommodations including a hotel, many apartment buildings, and a local lodge, which are maintained as a permanent residence for watch-standing crew, and tourists.

iedere keer dat ik in de auto stap, bestaat ook de kans dat ik om het leven kom in een of ander auto-ongeluk..en die kans is vele malen groter, dan daar in pripyat een paar uur rond te lopen, je pics te schieten en weer weg te gaan, en vervolgens allerlei stralingsziektes op te lopen....

en over die schort.. tsja, alles wat evt kan helpen is nog altijd beter dan niets.. ;) of je moet in je zwembroek daar binnen willen gaan, dat kan ook nog altijd natuurlijk..

alles draait om de tijd dat je in deze zone zit, en zolang je de grenzen en normwaarden niet overschrijdt, is er relatief gezien weinig aan de hand..iedereen die ik ken, en daar is geweest werd begeleid en had een geigerteller mee. en dannog, als de boel op tilt slaat hangt het ook weer af van de tijd van ´exposure´.. (zei de zeeuws-vlaming, die aan alle kanten ingesloten is door kerncentrales van zowel nederlandse als belgische zijde, en nog een hoop vervuilende industrie in de buurt..) in nederland wordt altijd met het beschuldigende vingertje gewezen, maar je zou es moeten weten, wat er hier alle dagen de lucht ingeblazen wordt, wat via treinen over het spoor heen en weer gereden wordt, en waar we totaal niets van weten..rond rotterdam zijn er de laatste tijd wat ´incidentjes´ geweest, en het standaard antwoord van de autoriteiten is en was altijd : geen gevaar voor de volksgezondheid! :P zelf bij de 1e de beste fik, met asbest in het spel waait het altijd ´de goede kant uit´...geloof jij het?? ikke nie! :jj maar we blijven wel lekker leven waar we wonen nietwaar?

realistisch blijven is bij mij nog altijd het devies, en nederland is geen haar beter dan de oostbloklanden, zij het dat we hier in nederland maar WAt graag de overheid willen geloven met hun geruststellende antwoorden. het is een feit, dat hier in nederland bijna niets is neergeslagen tgv de tsjernobylramp, en dat kwam door de windrichting..wit-rusland heeft voornamelijk de volle laag gekregen, en daar zijn ook de meeste problemen ontstaan.. nederland begon toen meteen de tsjernobyl-kinderen hun zomervakanties aan te bieden, maar wat velen niet weten, is dat het overgrote deel van de arme drommels daar geen cent te makken had, en om in het 1e levensonderhoud te voorzien hun ´vrijkaartjes´ verkocht aan de ´rijkere-luiskinderen-en hun ouders´ verkocht, en dat de pleeggezinnen kinderen over de vloer kregen van goede komaf, en die helemaal nergens last van hadden..geloof mij nu maar, ik ken die contreinen als geen ander, en heb genoeg verhalen gehoord van mensen die alles aan den lijve hebben mogen ondervinden..

zelfde geldt overigens ook voor de actie ´help ukraine de winter door´ van enkele jaren geleden.. toen ik de lui ter plekke sprak, vroegen die mij om vooral niet aan die stichtingen te geven, maar de hulp ter plekke aan te bieen, want alles komt in handen van de maffia daar.. ik heb mijn ding gedaan, en ben er zelf meerdere keren naartoe gegaan en kleding, medicijnen etc aan de plaatselijke bevolking uitgedeeld, en zodoende wist ik dat het daar kwam, waar de nood het hoogste was..

been there, done that, got the t-shirt en nog vele meer.. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chern ... p_1996.svg

ga nu geen verkeerde conclusies trekken uit bijgevoegde kaartje, want dit is de situatie zoals die was in 1986..

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011 21:45 
Lid
Fotografie

Mooie serie en herkenbare gebouwen. :) Tenminste als je Modern Warfare 2 hebt gespeeld. Exact dezelfde gebouwen en het zwembad, alleen de honden ontbreken. :)

Lijkt me erg gaaf om daar eens te kijken in het echt, maar ben aan de andere kant blij dat jij het voor ons hebt vastgelegd :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende