Het is 17 jun 2024 20:16

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Dagje Limburg
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 12:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Met Hemelvaartsdag waren we een dagje naar Zuid-Limburg...
1.
Fotografie
Exif: iso 100 50mm (24-105) f5 1/160 sec
Het ging me om de Apostelhoeve (daarom landschap scherp en de fietsers niet). Meestal vind ik mensen storend op mijn foto's, maar deze twee wielrenners, die door het beeld reden vind ik dan wel weer grappig.

2.
Fotografie
Exif: iso 100 90mm (24-105) f7.1 1/100 sec
Het ging hier nog steeds om de Apostelhoeve. De wandelaars kwamen met stevige pas aanlopen.

3.
Fotografie
Exif: iso 100 105mm (24-105) f7.1 1/100 sec
De wandelaars hielden hier stil en het leek of ze twijfelden of ze dit steile pad wel zouden gaan bewandelen.

4.
Fotografie
Exif: iso 100 52mm (24-105) f5.6 1/200 sec
Amerikaanse begraafplaats Margraten. En meteen een tip-vraag: ik vind het gras hier te geel (was frisgroen), maar als ik de foto iets donkerder maak, worden de gedenkstenen grijzig (zijn witmarmer).
Iemand een (niet te ingewikkelde) tip om de foto mooier te krijgen?

5.
Fotografie
Exif: iso 100 85mm (24-105) f11 1/50 sec
Het typisch Zuid-Limburgse glooiende landschap, waar ik zo van houd. Ondanks Hemelvaartsdag was de boer toch aan het werk. De koeien hielden wel een rustige dag.

6.
Fotografie
Exif: iso 100 105mm (24-105) f11 1/50 sec
Ik krijg nooit genoeg van dit landschap. Hier zicht op het buurtschap Cottessen (gem. Vijlen)

7.
Fotografie
Exif: iso 100 31mm (24-105) f11 1/40 sec
Kasteel Neubourg... helaas al jaren "under construction"

8.
Fotografie
Exif: iso 100 30mm (24-105) f11 1/40 sec
Zo zonde van zo'n prachtig kasteel, dat er niets mee gedaan wordt en de tuinen zijn afgesloten met bouwhekken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 12:29 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 41012
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie serie van Limburg. :up

De onderlinge kleuren pas ik meest aan in "Selectieve Kleuren" van Photoshop(ik weet niet welk bewerkingsprogramma je gebruikt ;) ), in het geval van de 4e foto hier zou ik het proberen met "Groene Tinten" en "Gele Tinten" en daar dan een beetje aan de schuifjes trekken tot het naar je zin is.

Gelieve om bij een serie de foto's te nummeren, ik zal het nu zo wel even doen. ;)

Nog een kleine tip.....foto's in de portertstand doen het beter/komen beter uit tussen de center-tags, dan krijg je dit:



Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 12:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Oh ja, dat nummeren had ik inderdaad bij het topic van iemand anders gelezen. Ik zal proberen eraan te denken ;) :) (dank voor het aanpassen).

Trekken aan de schuifjes heb ik geprobeerd, maar dan werd het ook niet echt mooi. Ik werk overigens alleen met Lightroom Classic.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 12:35 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 41012
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is jammer dat je bezwaar hebt tegen bewerken, anders had ik het kunnen laten zien....ik weet niet of je in Lightroom Classic ook "Selectieve Kleuren" hebt? :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 12:44 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42679
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het zijn vooral verschillende foto's in 1 serie.
4 had je apart kunnen posten. 7 en 8 kunnen ook in een apart topic als je het beoordeeld wilt hebben.
1,2 en 3 gaat over hetzelfde onderwerp en eigenlijk weet ik niet of je de foto hebt gemaakt die je wilde maken. Wielrenners waren passanten evenals de wandelaars. Wielrenners zouden scherp moeten zijn zo in de voorgrond verstoren ze je beeld.

Je hebt bezwaar tegen bewerken dat is jammer anders had ik kunnen laten zien wat ik van foto 4 heb weten te maken.
Blauw eruit worden de kruizen witter.
Geel eruit gehaald is het felle al wat minder op het gras.
Groen iets donkerder gezet.
Foto iets rechter gezet, takje bij het voorste kruis weg gehaald.
De grote boom rechts heb ik ook wat kleine takjes uit de lucht verwijderd.

Je hebt in ieder geval een leuke dag in Limburg gehad en je prima vermaakt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 13:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
@Ron62
portret-stand-foto op center: thanks voor de tip (ik moet me hier weer even in verdiepen (heel lang geleden lid geweest van een labradorforum, die hetzelfde werkte).

In Lightroom zitten zowel "kleurmixer" als "Kalibratie" waarmee je kleuren kunt aanpassen. Ga me daar nog even verder in verdiepen.

@Fotosmurf: ik snap jouw mening dat de fietsers cq wandelaars passanten waren. Ik wilde de fietsers niet scherp hebben, omdat het mij om de Apostelhoeve (wijnhoeve bovenop de heuvel) ging en dus die hoeve scherp wilde hebben.

@Ron62 en @Fotosmurf: in principe heb ik er geen bezwaar tegen dat iemand mijn foto('s) bewerkt als ik om tips vraag, maar in sommige fb-groepen wordt dat regelmatig ongevraagd gedaan (foto's worden dan naar de smaak van de bewerker aangepast) en dat vind ik niet ok ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 14:12 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42679
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ingrid_b schreef:
@Fotosmurf: ik snap jouw mening dat de fietsers cq wandelaars passanten waren. Ik wilde de fietsers niet scherp hebben, omdat het mij om de Apostelhoeve (wijnhoeve bovenop de heuvel) ging en dus die hoeve scherp wilde hebben.

Dat snapte ik ook wel maar dan zou ik geduldig wachten tot ik de foto kan maken die ik wil. Als er steeds mensen lopen dan in dit geval de twee wandelaars eruit poetsen.
De wielrenners vragen nu zoveel aandacht dat je later pas naar de hoeve gaat kijken.
En ze doen ook afbreuk aan het mooie landschap met hoeve.

Met jou halve goedkeuring zal ik foto 4 hier neerzetten en als tie alsnog weg moet zeg je het maar.
Hier op het forum nemen mensen de moeite om iets na te bewerken zodat we ook kunnen laten zien wat het effect is, wel beschrijven wat je gedaan hebt. Alleen maar leerzaam.
Ik had al beschreven wat ik gedaan had


Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 14:16 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4765
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuke serie van Limburg.
Er zitten inderdaad wat herhalingen in de foto's zoals Joop zegt.
Voor mij zijn f1 en F8 de betere foto's.
Bij f8 zou ik nog wel wat meer kleur verzadigen en contrast toevoegen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 14:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotosmurf schreef:
Ingrid_b schreef:
@Fotosmurf: ik snap jouw mening dat de fietsers cq wandelaars passanten waren. Ik wilde de fietsers niet scherp hebben, omdat het mij om de Apostelhoeve (wijnhoeve bovenop de heuvel) ging en dus die hoeve scherp wilde hebben.

Dat snapte ik ook wel maar dan zou ik geduldig wachten tot ik de foto kan maken die ik wil. Als er steeds mensen lopen dan in dit geval de twee wandelaars eruit poetsen.
De wielrenners vragen nu zoveel aandacht dat je later pas naar de hoeve gaat kijken.
En ze doen ook afbreuk aan het mooie landschap met hoeve.

Met jou halve goedkeuring zal ik foto 4 hier neerzetten en als tie alsnog weg moet zeg je het maar.
Hier op het forum nemen mensen de moeite om iets na te bewerken zodat we ook kunnen laten zien wat het effect is, wel beschrijven wat je gedaan hebt. Alleen maar leerzaam.
Ik had al beschreven wat ik gedaan had


Fotografie


Ik heb ook een foto van alleen de hoeve, maar zonder mensen is het een beetje saaie foto.

Zoals jij de foto hebt aangepast is hij inderdaad een stuk beter (al vind ik persoonlijk de gedenkstenen het nog net niet).
Maar met jullie tips ben ik ook even gaan fröbelen in Lightroom: zo is de foto al een stuk natuurlijker :) Wat ik heb gedaan: het gras bewerkt met het tabblad Kleurmixer en dan zowel met mixer (verzadiging) als met puntkleur. De gedenkstenen heb ik witter gemaakt door het blauw zowel in mixer als in het tabblad Kalibratie iets te verlagen. En ook heb ik wat takjes van de boom weggehaald, haha (heel handige nieuwe tool voor in LR ;) ). Takje bij de gedenksteen vind ik niet zo storend.
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 14:48 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24851
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kleuren bespreken over een digitaal medium is altijd lastig omdat ieder beeldscherm anders kan zijn, eigenlijk kun je alleen met een gekalibreerd beeldscherm daar iets over zeggen. Op mijn scherm zijn de zerken in de versie van Joop zeker niet groenig. Wat ook kan is de foto "doormeten", op dit forum is Frans daar een meester in dus wellicht gaat hij er nog iets over zeggen.

Als ik me beperk tot de inhoud dan ben ik het meest enthousiast over je derde foto. Je basisbeeld met de hoeve is prima, mooi helder en de hoeve op de goede plek volgens de regel van derden. De derde foto maakt van het pad een mooie toevoeging, en de wandelaars maken er een verhalende foto van.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 14:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
@petervaneekelen "groenig" is ook niet de juiste bewoording (heb het in mijn bericht ook aangepast), ik bedoelde meer dat de kleur het nog nét niet helemaal was. Mijn scherm is gekalibreerd (ivm mijn werk), maar kleuren komen op diverse schermen inderdaad verschillend over.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 14:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
@Fotosmurf: dit is de foto van alleen de hoeve. Ook best mooi, maar wat saai... Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 15:06 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42679
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Maar dan zou je de compositie van foto3 moeten gebruiken, is veel beter.
Verder in je nabewerking kijken of je een boost kan geven met kleuren of contrast en dergelijke.

Misschien is een stevige zw omzetting wel heel mooi.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 15:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
@Fotosmurf, op de foto zonder mensen vind ik hoofdzakelijk het lijnenspel van de wijnstokken aardig.

Omzetten naar zwartwit doe ik weinig, soms als er zo'n saaie lichtgrijze/witte lucht is. Mijn ervaring met het omzetten van een foto met een strakblauwe lucht naar zwartwit niet echt mijn smaak is. Maar dat is misschien dan ook een kwestie van de lucht lichter maken of zo, haha.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 15:16 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42679
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ieder heeft zijn eigen smaak.
Ik was vroeger ook niet zo van het zw maar ben het door de jaren heen en portretfotografie wel meer gaan waarderen.
Soms heb ik bij het maken al een idee dat het in zw heel mooi kan zijn maar soms heb ik ook een foto waar ik over twijfel en dan zet ik hem wel eens om om te kijken of het iets is. Soms is het veel mooier maar heb je het niet gezien. Daarom zeg ik altijd maar in de nabewerking kan je alles proberen.
Maar een echt slechte foto blijft altijd slecht in welke kleur je het ook doet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 15:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb vorig jaar een serie foto's gemaakt in Middelburg. Hele saaie egaal lichtgrijze lucht. Die zijn inderdaad in zwartwit veel mooier uitgevallen dan in kleur.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 26 mei 2024 23:42 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 20964
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie serie :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 07:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank je wel, Hans :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 08:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 257
Woonplaats: Herten
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie serie, nr1 is voor mij de beste


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje Limburg
BerichtGeplaatst: 27 mei 2024 09:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 131
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank je wel, Trikeey :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed