HendrikJD schreef:
Nu kan ik em zien.
Vraag: hoeveel graden heb je opgenomen (180 of 270 of >300 graden????)
In een panorama beoordeel ik altijd of alle beelden correct in elkaar overlopen (geen lassen te zien),
of, wanneer je (bijna) 360 graden opneemt, de horizon correct verloopt
en of de compositie zich leende voor een echte panorama.
- Ten eerste ziet er goed uit. Ik zie niet direct lassen in beeld.
- Ten tweede kan ik slecht beoordelen omdat ik niet weet hoeveel graden je hebt opgenomen maar ik neig ernaar dat je horizon verloopt omdat het statief niet 100% horizontaal heeft gestaan. Fysiek doet de horizon dat zeker maar het kan natuurlijk verloop in de horizon zijn.
- Tot slot ten derde: De panorama kan op zich prima voldoen. Gelet op het feit dat je met 3.5 op 1/15 hebt kunnen fotograferen vermoed ik dat je je iso helemaal hebt opgeschroefd. Ik zou hem eens met iso 100 proberen en je sluitertijd naar 10 sec. opschroeven. (of nog meer, maar dat moet je experimenteren) Bij statische beelden kun je met gemak je sluitersnelheid omlaag schroeven.
Beste HendrikJD,
dank voor uw reactie,
deze foto's zijn zelfs genomen met een lange sluitertijd 15 seconden, heb het alleen verkeerd genoteerd (daarvoor mijn excuses), ik heb een heel oud statief, waarmee 100% recht zetten alleen al een kunst is.
de horizon verloopt uit zichzelf een beetje van link naar rechts naar beneden toe.
tjah hoeveel graden, ik schat 150 graden. het diafragma heb ik iets dicht moeten doen (kon hem op 1.4 zetten), want anders kreeg ik lensflares, en die wilde ik niet... de iso stond op 100, dus ruis??? ik weet niet hoe Akira daarop komt, maar door de iso niet in ieder geval.
Grt Igor