Hoi Wil, een paar opmerkingen.
Op de eerste plaats: wie wil er nou niet zo'n achtertuintje hebben?
Het is een mooie landschapsplaat geworden, waar veel diepte in zit. Maar of dit laatste nou het gevolg is van de hdr-techniek?
Wat die hdr betreft is natuurlijk iedereen vrij om te kiezen waar en wanneer je die wel of niet gebruikt, maar ik zelf zou bij de contrasten in deze foto nou niet zo snel denken aan (de noodzaak voor) hdr. Nou zijn die witte vlekken natuurlijk wel uitschieters hier, en daarom is het jammer dat daar ondanks de hdr-techniek toch nog overbelichting in zit. Het was denk ik nou net de bedoeling om dat via hdr te voorkomen? Het gekozen bereik is dus toch niet voldoende geweest om die contrasten te vangen.
Je bent er in ieder geval wel in geslaagd om de natuurlijke 'look' te behouden. Sommigen gebruiken hdr nou net voor wat meer onnatuurlijke effecten, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik hou het (doorgaans) graag zo natuurlijk mogelijk.
Wat me verder opvalt is dat ondanks dat het 5 opnamen zijn bij een, zo te zien stevige wind, er toch nog alleszins redelijke scherpte in de struiken zit. Ook in de koeien zelf zit scherpte, dus ze hebben mooi stil gezeten!
Tips en of truucs zijn overigens sterk afhankelijk van de software waarmee je de hdr samenstelt. De beste tip op dat punt is een algemene: kijk eens naar het boek hierover ("Digitale fotografie High Dynamic Range") van Michael Freeman, uitgeverij Librero.
groeten,
Martin