wim schreef:
niks op aan te merken netjes vastgelegt.
door het harde licht mis je wel wat sfeer.
in morgen of avond uurtjes is er denk meer uit te halen.
maar goed je bent er overdag en dan moet je roeien met de spanen die je hebt.
Even toelichten...
De reden waarom de foto 's middags is genomen, is omdat er die periode "managed fires" waren. 's Morgens en 's avonds was er daarom rook die over de hele vallei hing...
Door de rook, kon je op bepaalde momenten Half Dome zelfs niet meer zien. Dat hadden we de dag ervoor ook al ervaren toen we Cloudsrest hadden beklommen en 2 dagen later toen we 4 mile-Panorama Trail hadden gedaan.... Brute pech dus wat betreft het uitzicht en de mogelijkheid om foto's te nemen
's Avonds valt er trouwens vanaf 17u-18u een schaduw over de vallei. Niet dat dat persé mis hoeft te zijn, maar persoonlijk vond ik dat beeld dan weer minder...
Ik ben er zeker van overtuigd dat deze foto nog specialer kan zijn als je het op een bijzonder moment kan vangen: herfst, winter, mist, specifiek zonlicht,... Maar goed, zoals je zelf zegt: je moet nemen wat je krijgt...
Nagtie schreef:
Ik vind dit soort foto's lastig te beoordelen. Hij is schitterend, maar komt dat nu door de foto zoals die genomen is, of is het landschap zo mooi, dat iedereen daar een mooie foto van had kunnen maken.
Wat ik ig mooi vind is, hoe je de diepte hebt weten te vangen, ik persoonlijk had hem denk ik iets vetter in het contrast gezet.
Ik begrijp volledig wat je bedoelt, Nagtie! Yosemite is een prachtig park, maar heel erg druk bevolkt (wat voor mij een minpuntje was). Het is heel moeilijk om in zo'n natuur een foto te nemen die nog nooit of bijna nooit genomen is. Er zijn zoveel prachtige views, dat wel elk plekje ooit eens is vastgelegd. De kans dat je een originele foto maakt, is dus des te kleiner.
Een mooie foto zul je dus zeker hebben als je met je camera voor Tunnel View staat! Echter, je kan je foto op verschillende manieren nemen, vanuit verschillende standpunten en met verschillende instellingen,... Hopende op een resultaat waarmee je de mensen achteraf kunt overtuigen van die pracht. Heel vaak kijk ik naar een landschap, een dier en word ik helemaal stil van z'n schoonheid. De moed zakt me dikwijls in de schoenen als ik dan die schoonheid moet gaan fotogaferen. De uitdaging is zo groot om, zoals ik eerder zei, in één vastgelegd beeld dat gevoel te proberen op te wekken. Toen ik Tunnel View fotografeerde, was ik me wel degelijk bewust van het feit dat ik niet de eerste was en zeker ook niet de laatste. Mijn foto zou niet origineel zijn, maar ik kon er wel het beste van maken. En ik ben heel blij, wetende dat ik dit plaatje heb kunnen schieten!!