Ik heb in de Babbelbox een analyse gegeven van je foto, dit naar aanleiding van de vraag die je daar gesteld hebt. Omdat het soms hard kan gaan met de Babbelbox, heb ik het antwoord op je vraag ook even naar dit topic gekopieerd.
Donny, ik heb even de (voor dit probleem) de meest relevante exif informatie van je bosfoto hieronder geplaatst.
File name: DSC_3901_zps4r25o3kn.jpg
EXIF Summary: 1/320s f/11.0 ISO1600 48mm (35mm eq:72mm)
Camera-Specific Properties:
Camera Model: NIKON D3200
Maximum Lens Aperture: f/5.5
Image-Specific Properties:
Exposure Time: 1/320 sec
F-Number: f/11.0
Exposure Program: Manual
ISO Speed Rating: 1600
Lens Aperture: f/11.0
Metering Mode: Pattern
Light Source: Fine Weather
Flash: No Flash
White Balance: ManualOké, je hebt deze foto dus gemaakt met je Nikon D3200, waarschijnlijk met je 18-55mm lens. Je lens heeft een maximaal diafragma van f/5.5.
Wat me vervolgens opvalt is dat je de foto in de Manual mode hebt gemaakt. Van alle foto's die ik maak, schat ik dat ik 1 op de 1000 foto's maak in de Manual mode. Het overgrote deel van de foto's maak in de Aperture priority mode (A-mode), net als heel veel anderen. Net als de M-mode gebruik ik de S-mode (Sluitertijdvoorkeuze mode) bijna nooit. Op mijn Nikon heb ik geen voorgeprogrammeerde standen (Portret, Sport, Nachtopname, etc.). Als ik die al had, zou ik ze niet gebruiken. De reden is dat ik zelf in staat ben om te bepalen welke instellingen het beste passen bij Portret, Sport e.d.
Waar ik dus benieuwd naar ben, is waarom je in de Manual mode de foto hebt gemaakt.
Je hebt deze foto gemaakt met het diafragma f/11, waarmee je een grotere scherptediepte realiseert. Immers, hoe groter het getal, hoe groter de scherptediepte. Je had ook voor een kleinere scherptediepte kunnen kiezen, maar hier bewust niet voor gekozen. Dat mag, dat is een persoonlijke keuze.
Je ISO-waarde stond op 1600. Ik kan niet zien of dit een zelfgekozen waarde is, of dat de ISO-waarde op auto-ISO stond. Dat gegeven staat namelijk niet in de Exif informatie. Als jij zegt dat de ISO-waarde op auto-ISO stond, dan geloven we je.
Als ik mijn camera op een auto-ISO waarde zet, dan moet ik vervolgend twee andere gegevens opvoeren:
- de minimale iso-waarde. Ik heb deze op ISO100 staan.
- de maximale sluitertijd. Ik heb deze afhankelijk van de situatie en de lens ingesteld. Gisteren had ik hem bijvoorbeeld op 1/1000sec staan. Dit betekent dat in mijn situatie van gisteren ik altijd een sluitertijd heb van 1/1000sec, nooit langer.
Waar ik dus benieuwd naar ben, is welke waarden jij hebt ingesteld voor de minimale ISO en de maximale sluitertijd.
Je sluitertijd heb je ingesteld op 1/320sec. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je tot deze waarde bent gekomen. Oké, je wilt een goede belichting. Bij een ISO-waarde van 1600 kom je dan waarschijnlijk op 1/320sec, maar als je dit ziet en weet dat je brandpuntsafstand slechts 48mm (35mm equivalent is 72mm) is, waarom dan niet de ISO-waarde aangepast en vervolgens je sluitertijd aangepast?
Als je ISO-waarde op Automatisch stond, waarom dan niet de instellingen "Minimale ISO-waarde" en "Maximale sluitertijd" aangepast? ...al vraag ik me eerlijk gezegd af of die "Maximale sluitertijd" wel werkt in de M-mode... Zelf heb ik dit niet onderzocht op mijn camera, maar ik vraag het me af.
In een ander post heeft Frans al opgemerkt dat met 1/100sec je ook een goede foto moet kunnen maken. Als je een lens hebt met VR (vibratiereductie), dan kun je zelfs met een nog lagere sluitertijd uit de voeten (mits je in staat bent om je handen ook een beetje stil te houden). Een sluitertijd van 1/320sec is heel veel korter en eigenlijk niet nodig. Omdat je dit niet nodig hebt, kan de ISO-waarde naar beneden, waardoor je minder ruis in de foto krijgt.
Tot slot valt het me op dat je ook de witbalans in de Manual mode hebt staan. Mijn ervaring met Nikon is dat de Automatische stand je heel erg vaak goede kleuren geeft. Ik heb mijn camera bijna altijd in de automatische witbalans-stand staan.
Als je vragen over bovenstaande hebt, stel ze gerust
