Het is 19 jun 2025 01:31

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Dynamische stroom
 Dynamische stroom
BerichtGeplaatst: 22 dec 2019 01:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Oja, hier wilde ik ook nog op reageren... :)

@rbwadden/janjan33, de scores van DxOMark vind ik niet relevant en om eerlijk te zijn heb ik er ook (sterk) mijn twijfels bij. Dat terzijde.
De Nikon D7200 + Sigma 10-20 is een fijne combinatie voor landschapsfotografie.
Ik ben nog 's aan het zoeken gegaan in m'n archief naar een aantal foto's met de eerder genoemde combinatie, dat was alweer 2,5 jaar geleden zag ik.
De foto's die toen uit de camera rolden waren zeker niet altijd van even goede kwaliteit, dit had vooral te maken met bewegingsonscherpte door onstabiel statief i.c.m. lange sluitertijd. Maar heb er een aantal uitgepikt en ik ben die gaan vergelijken met m'n huidige foto's (iets met appels en peren...). Niet om te kijken welke beter is, maar om te kijken wat de verschillen zijn.
Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat ik m'n D850 + 16-35 & 12-24 beter maar kan inruilen. Zonder twijfel durf ik te zeggen dat jullie op Photodrome het verschil niet zouden zien.
Het is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht, want scherpte is niet het enige aspect wat van belang is. Op ware grootte zijn er met een full frame camera uiteraard meer details waarneembaar.

Wat ik uiteindelijk probeer te zeggen is dat janjan33 een erg goed setje in handen heeft en deze voor landschapsfotografie niet hoeft te upgraden.

P.S. stof op sensor heeft geen invloed op ruis.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dynamische stroom
BerichtGeplaatst: 22 dec 2019 09:59 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:

Op ware grootte zijn er met een full frame camera uiteraard meer details waarneembaar.

Zou je dat kunnen toelichten Matthijs?
Dacht dat detail meer te maken had met de grootte van de pixels en de kwaliteit van het objectief.

Dynamische stroom
BerichtGeplaatst: 22 dec 2019 11:12 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Matthijs schreef:
Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat ik m'n D850 + 16-35 & 12-24 beter maar kan inruilen. Zonder twijfel durf ik te zeggen dat jullie op Photodrome het verschil niet zouden zien.

Klopt. Zonde van je duurbetaalde spullen. Ook ik had nooit mijn Sony DSCU30 Cybershot 2MP Digitale Camera weg moeten doen want ik kan je foto's laten zien die uitermate geschikt zijn om hier te tonen. Dan zie je geen verschil in kwaliteit met plaatjes gemaakt met hele dure camera's.

Maar om niet verder af te dwalen heeft @janjan33 met zijn duiven wel degelijk laten zien waar body en lenzen toe in staat moeten zijn. Conclusie is voor mij dat hij heel kritische moet zijn tijdens het maken van zijn foto's. Heel secuur zijn in zijn keuzes bij het maken van een foto.

Dynamische stroom
BerichtGeplaatst: 22 dec 2019 11:37 
Lid
Fotografie

@Frans, het aantal megapixels is hier inderdaad van groot belang. Op ware grootte zie ik wel duidelijk verschil tussen de D7200 + 10-20 in vergelijking met D850 + 16-35.
De detaillering is dan beter, maar zoals ik al zei ga je dat op verkleind formaat niet zien.

@rbwadden,
Citaat:
Het is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht, want scherpte is niet het enige aspect wat van belang is.

Ondanks dat de D7200 + 10-20 een prima setje is steekt een FX camera er toch bovenuit. Maar dan heb je het natuurlijk niet alleen over scherpte, bijvoorbeeld ook ruis, snelheid, gemak, bediening etc spelen een grote rol.

@janjan33, als je nog tegen bepaalde zaken aanloopt m.b.t. landschapsfotografie of apparatuur kan je altijd een berichtje sturen/plaatsen.
Eventueel wil ik je ook in het veld helpen, daarvoor moet je alleen wel naar Zeeland komen. :)

Dynamische stroom
BerichtGeplaatst: 22 dec 2019 12:15 
Moderator
Fotografie

@Matthijs Niet afgaan op DxO rappporten en kijken naar wat je ziet is denk ik het beste. Bewegingsonscherpte is bij mij denk ik ook aan de hand. Ik heb twee statieven van Manfrotto. Een lichte en een zware. De lichte gebruikte ik bij bovenstaande foto. Misschien dat toch de wind van invloed is geweest. Ook het ontstaan van de ruis.
Het tijdstip van de opname of toch teveel opgehelderd?
Ik ga bovenstaande zaken verder uitzoeken!
Dank voor je aanbod om te helpen. Ik ben wel fanatiek. Dus wellicht ….
@Rbwadden De duivenfoto's maakte ik met een 85 mm 1.8 . Dat zegt niets over de landschapsfoto's omdat deze met een andere lens zijn gemaakt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Dynamische stroom
BerichtGeplaatst: 22 dec 2019 15:11 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
janjan33 schreef:
Niet afgaan op DxO rappporten en kijken naar wat je ziet is denk ik het beste.

Helemaal waar. DxOmark stelt niet zoveel voor met hun testen.
Ik zou wel het aanbod van @Matthijs aannemen :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2