Het is 24 aug 2025 22:00

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Nacht op de duinen
 Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 31 maart 2013 23:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
You can say that again.

alles is al gezegd

gewoon GOED

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 01 apr 2013 13:51 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Mooi boeiend resultaat.

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 05 apr 2013 22:33 
Moderator
Fotografie

Tja, prachtige foto inderdaad, en interssant maakproces. Ik vraag me even af welke delen je met de zaklamp hebt belicht? En wat voor lamp dat dan is, want een klein lichtcirkeltje lijkt me dan wat minder handig?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 09:02 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Een knappe :upc :upc schitterende plaat. :super

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 19:57 
Lid
Fotografie

Peter, eigenlijk is alles in de voorgrond waar duidelijk licht op valt met een zaklampje beschenen. Het zaklampje dat ik gebruikt heb is maar een heel simpel klein lampje, niets bijzonders. Het is daardoor wel vrij veel werk om grotere delen uit te lichten, dus in de toekomst gaat er zeker nog een wat sterkere zaklamp komen....

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 17:22 
Moderator
Fotografie

Dan vind ik het knap dat je de belichting redelijk egaal hebt kunnen houden. Zowiezo een knappe foto, maar dat oordeel had je al meegekregen ;)

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 10 apr 2013 08:39 
Lid
Fotografie

Schitterende plaat! Mooie kleuren en prachtig dat licht op de voorgrond!

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 23:34 
Lid

even en tipje.

Lichtvervuiling ontstaat veel al door natrium en kwik lampen. Er zijn speciale filters in de handel die
juist op deze golflengten blokken. De zogenaamde LPF filters.(light pollusion suppression filters) Een van de beste is het zogenaamde IDAS Filter. Zie hier : Http://www.sciencecenter.net/hutech/idas/lps.htm

In de praktijk kun je met deze filters dan drie a vier keer langer belichten. Het mooie van het Idas filter is dat jet RGB balans redelijk in balans blijft !
Tevens kun je bepaalde plug-ins krijgen voor fotoshop om gradiënten weg te werken die ontstaan door lichtvervuiling.

gr Arend

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 06 mei 2013 14:49 
Lid
Fotografie

Arend, bedankt voor de tip. Het toeval weet dat ik sinds vorige week een IDAS LPS filter in huis heb... In de aankomende weken hoop ik te kunnen uitvogelen hoe bruikbaar een dergelijk filter is voor stoorlicht onderdrukking.

Wat mij tot dusver al opgevallen is, is dat de effectieve kijkhoek waarbij het filter werkt heel klein lijkt, waardoor deze feitelijk alleen bij redelijk veel telelens bruikbaar is. Maar wordt vervolgd...

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 10:19 
Lid

markleeman schreef:
Arend, bedankt voor de tip. Het toeval weet dat ik sinds vorige week een IDAS LPS filter in huis heb... In de aankomende weken hoop ik te kunnen uitvogelen hoe bruikbaar een dergelijk filter is voor stoorlicht onderdrukking.

Wat mij tot dusver al opgevallen is, is dat de effectieve kijkhoek waarbij het filter werkt heel klein lijkt, waardoor deze feitelijk alleen bij redelijk veel telelens bruikbaar is. Maar wordt vervolgd...

Okee, nou dat is dan ook toevallig :upc . Met de effectieve kijkhoek doel je op waarschijnlijk op het ontstaan van vignetering ?.... Deze zou je kunnen verminderen door een zogenaamde flatfield toe te passen op je foto's. Maar ik weet niet zeker of dit ook werkt bij startrails. In principe moet je bij langere belichtings- tijden je frames zowiezo "schoonmaken"met Flat/darks en bias frames. Dit om de ruis die ontstaat bij lange belichtstijden, het beeldveld vlak te maken en eventueel stofjes op je censor te verwijderen.
Iemand die er veel ervaring en verstand van heeft is Maurice toet( http://www.dutchdeepsky.com)

Ooit heb ik ook veel aan astrofotografie gedaan. Mocht je het leuk vinden dan kun je mijn foto's bekijken op: www.inhetdonker.nl)

Groetjes,
Arend

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 10:33 
Lid
Fotografie

Citaat:
Met de effectieve kijkhoek doel je op waarschijnlijk op het ontstaan van vignetering ?....

Nee, ik doel erop dat de kijkhoek beperkt is waarbinnen het filter daadwerkelijk de gespecificeerde golflengten wegfiltert. Maw, gebruik je het filter op een groothoek, dan is de doorlaat karakterestiek in het midden van het beeld anders dan aan de randen.

Maar ik moet toegeven dat ik dit nog niet in de praktijk heb kunnen testen. Het viel mij vooral op doordat het beeld gezien door de camera met groothoek overdag er in het midden van het beeld anders uitziet in helderheid en kleur als halverwege of in de hoeken van het beeld. Bij een TL lamp lijkt de helderheid ook steeds anders afhankelijk van de positie in het beeld.

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 10:38 
Lid
Fotografie

Fraaie astro foto's op je site trouwens!

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 12:11 
Lid

markleeman schreef:
Citaat:
Met de effectieve kijkhoek doel je op waarschijnlijk op het ontstaan van vignetering ?....

Nee, ik doel erop dat de kijkhoek beperkt is waarbinnen het filter daadwerkelijk de gespecificeerde golflengten wegfiltert. Maw, gebruik je het filter op een groothoek, dan is de doorlaat karakterestiek in het midden van het beeld anders dan aan de randen.

Maar ik moet toegeven dat ik dit nog niet in de praktijk heb kunnen testen. Het viel mij vooral op doordat het beeld gezien door de camera met groothoek overdag er in het midden van het beeld anders uitziet in helderheid en kleur als halverwege of in de hoeken van het beeld. Bij een TL lamp lijkt de helderheid ook steeds anders afhankelijk van de positie in het beeld.

Hmm,
Dit begrijp ik niet helemaal. Het filter heeft een specifieke transmissie curve. Waarom zou dat aan de randen van een lens anders zijn dan in het midden.. Maar goed ik weer ook lang niet alles.Wel weet ik uit ervaring dat de meeste lenzen een zogenaamde hotspot in het midden hebben.Met een flatfield corrigeer je deze. Deze komt sterker naar voren naarmate je langer belicht.Daarnaast kan ik me voorstellen dat objectieven voor bepaalde golflengte beter gecorrigeerd zijn. Abberaties in de objectieven zijn aan de randen het meest zichtbaar.

http://www.sbig.com/blog/flat-fields-the-ugly-truth/

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 12:12 
Lid

markleeman schreef:
Fraaie astro foto's op je site trouwens!

Dank U :)

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 14:08 
Lid
Fotografie

Hoe het percies komt, weet ik ook niet. Het heeft echter weinig met de lens te maken, je ziet het effect nl ook optreden als je onder een hoek door het kale filter heen kijkt.

Edit: ik vermoedde al zoiets, maar na wat googlen naar de principiele werking van LPS filters heb ik het antwoord al gevonden: http://www.oc-aisig.org/docs/tutorials/Windlinger_filters_1.pdf

Het filter werkt door middel van interferentie, wat iets anders is dan absoptie. De padlengte van het licht door de coatings van het filter zijn hier cruciaal. En logischerwijs is deze pad lengte voor een andere hoek als loodrecht anders als bedoeld, en veranderd dus de karakteristiek.

Wel lekker dan dat ik dat nu pas ontdek..... :(

Voor gebruik met een telelens zou het iig dus wel moeten werken. Ik heb ook een los LPS filter glas van rond 36mm erbij gekocht, welke ik wil gebruiken als gelatine filter, wellicht dat dit beter werkt....

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 14:34 
Lid

markleeman schreef:
Hoe het percies komt, weet ik ook niet. Het heeft echter weinig met de lens te maken, je ziet het effect nl ook optreden als je onder een hoek door het kale filter heen kijkt.

Edit: ik vermoedde al zoiets, maar na wat googlen naar de principiele werking van LPS filters heb ik het antwoord al gevonden: http://www.oc-aisig.org/docs/tutorials/Windlinger_filters_1.pdf

Het filter werkt door middel van interferentie, wat iets anders is dan absoptie. De padlengte van het licht door de coatings van het filter zijn hier cruciaal. En logischerwijs is deze pad lengte voor een andere hoek als loodrecht anders als bedoeld, en veranderd dus de karakteristiek.

Wel lekker dan dat ik dat nu pas ontdek..... :(

Voor gebruik met een telelens zou het iig dus wel moeten werken. Ik heb ook een los LPS filter glas van rond 36mm erbij gekocht, welke ik wil gebruiken als gelatine filter, wellicht dat dit beter werkt....

Ik denk dat dit in de praktijk wel erg mee zal vallen.. ben benieuwd naar je resultaten. Ik heb het filter altijd met veel plezier gebruikt. je zou natuurlijk nog meer kunnen afdiafragmeren . heb je minder last van de randen.

Nacht op de duinen
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 14:51 
Lid
Fotografie

Heb toch nog een bezoekje gebracht. Foto blijft me boeien!

Arno

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2