Het is 24 apr 2024 23:29


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Zwaakse Weel... + update
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 06:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nog een plaatje van gisterochtend, maar ik heb er zelf een beetje m'n twijfels over...
Fotografie
Update:
Fotografie
Nikon D800 + Nikon 16-35 F4
F/6.3 | 200" sec. | ISO-100


Laatst bijgewerkt door Matthijs op 11 nov 2018 10:42, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 07:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waar moet je aan twijfelen. dat je mooiere hebt is zeker waar. technisch is er niks mis met deze foto en daar is genoeg te zien. boerderij het warme licht dat op de bomen valt steigertje. foto straalt rust uit. ik mag dit ook wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 08:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Moet je niet over twijfelen
Prachtige spiegel....zo vlak is het water; boerderij staat goed in beeld
Tof beeld
Het zou alleen sterker zijn met een rode lucht


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 10:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zie je wel vaker de tekst "dat je twijfels hebt" gebruiken. Ik wil nog niet beweren dat je van die tekst een grootgebruiker hier op dit forum bent, maar het scheelt volgens mij niet veel. ;) Eerlijk gezegd vraag ik me af of je dat zelf wel echt meent (die twijfels hebben dus). Om die reden ben ik dus wel benieuwd waar die twijfels van je dan in zit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 10:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wim en Armand bedankt!! :up

@Armand, ik heb er hier voor gekozen om het niet te doen, aangezien het in werkelijkheid ook niet was. :)
@Henry, ik weet niet op welke 'grootgebruiker' jij doelt maar mocht jij je er aan ergeren zal ik het proberen anders te verwoorden. :up
Met twijfels bedoel ik dat ik niet zeker weet of mij de foto aanspreekt.
Hij geeft mij geen 'wauw-gevoel', om maar even een vaak gebruikte tekst te gebruiken. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 11:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24377
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb wel een wauw-gevoel! :chapeau


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 11:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, Matthijs. Terwijl er wel wow-elementen in je foto zitten: het licht is prachtig, je grijsfilter heeft zijn werk gedaan (of het weer zat erg mee), en de lokatie heeft prachtige elementen (met name de bomenrij naar rechts, vanaf de boerderij). Het is echter wel een soort foto wat niet onderscheidend is want al vaker gezien. Ik ben blij te lezen dat je voor jezelf de lat steeds hoger legt. Want de complimenten zijn terecht: dit is echt wel een zeer goede foto!

Wat hier wellicht kan helpen is zowel rechts als links wat weghalen; het bosje rechts voegt niets toe, en als je dat weghaalt moet je voor de compositie links ook wat weghalen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 11:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13851
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik ben het met de suggestie van Peter hierboven eens :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 12:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40271
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ik vind het een mooie :good2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 14:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
...@Henry, ik weet niet op welke 'grootgebruiker' jij doelt maar mocht jij je er aan ergeren zal ik het proberen anders te verwoorden. :up
Met twijfels bedoel ik dat ik niet zeker weet of mij de foto aanspreekt.
Hij geeft mij geen 'wauw-gevoel', om maar even een vaak gebruikte tekst te gebruiken. ;)

Matthijs, ik had het over het bij een foto plaatsen van de tekst dat je er twijfels over hebt. :)

Dank voor je toelichting. :up Die vind ik veel beter, dan alleen maar zeggen dat je er over twijfels hebt.

Ik snap dat je dus twijfelt of de foto jouzelf wel of niet aanspreekt. Mijn advies: slaap er een nachtje over, kijk er nog eens naar en neem dan een besluit. Mocht je dan nog steeds twijfels hebben, dan is de foto gewoon niet goed genoeg.

Stel je eigen norm en laat je eigen norm niet afhangen van wat anderen er van vinden. Wat nu als je de foto uiteindelijk (dus nadat je er een nachtje over geslapen hebt) zelf niet geslaagd vind, maar anderen zeggen dat ze hem wel mooi vinden en sommigen zeggen zelfs Wauw! of Wow!, ga je dan je mening waar je goed over hebt nagedacht herzien?

Als je twijfels hebt over een foto, dan wordt het tijd voor een "diepte-analyse". Ga dan bijvoorbeeld kijken naar soortgelijke foto's, maar dan wel foto's die jou wel aanspreken. Maar neem ook gerust foto's die je niet aanspreken. Leg die naast elkaar en analyseer hetgeen je ziet. Dit kunnen foto's van jezelf zijn of foto's van anderen zijn. Stel vast waar de verschillen in zitten met jouw foto. Wat vind je er sterk aan of wat spreekt je niet aan? Denk aan de locatie, het onderwerp, de compositie, het licht, de lichtinval, de kleuren, de vormen, de afmeting van de foto, etc. etc. of is het de op de foto toegepaste bewerking? Past een duotoon (zwart/wit, ...) er misschien beter bij? Kleuren kunnen kijkers immers afleiden van de essentie! Van zo'n analyse leer je echt iets.

Hier op het forum roepen dat je twijfels hebt over je eigen foto, zal je niet verder helpen in het proces om de essentie te vinden die jij nodig hebt om de volgende keer niet weer met (een in jouw ogen) "zo-zo-foto" thuis te komen, maar met een foto die jou wel aanspreekt. Kijk maar eens terug in de topics waar je een foto hebt geplaatst voorzien van de opmerking dat je er twijfels over hebt. Ben je daar veel mee opgeschoten?

De vraag is echter of jij met je camera hebt weten vast te leggen wat je in je hoofd had toen je besloot om hier een foto te maken. Wat is de essentie van wat je ons hier hebt willen laten zien? Is het de boerderij, is het het landschap, is het de mooie zonsopkomst, is het wat anders?

Zomaar wat gedachten van mij die door mijn hoofd schoten, toen ik dus jou weer deze opmerking bij je foto zag maken.

Je maakt in mijn ogen prachtige landschapsfoto's in de omgeving waar je woont. Velen denken dat ze voor mooie landschapsfoto's verre reizen moeten maken (neem bijvoorbeeld AJL die denkt dat je alleen heel ver van huis mooie landschapsfoto's kunt maken, en hij is daarin echt niet de enige!). Jij bewijst met jouw landschapsfoto's het tegendeel. Je focust je naar mijn mening op het landschap om je heen en weet die schitterend vast te leggen. Mensen die in mijn ogen ook dat tegendeel bewijzen zijn bijvoorbeeld Nuelle (haar dierenfoto's) en Gert64 (zijn boerderijdieren).

Deze landschapsfoto van je heeft ook weer prachtige kleuren (waarbij het mij niet uitmaakt of je ze al zo bij de opname hebt weten te vangen of dat je ze later in photoshop hebt toegevoegd), heeft een mooi watertje, fraaie lucht en leuke landschapselementen, maar ik zou een keuze hebben gemaakt. Voor mij heb je hier "alles" in 1 foto willen vangen: Mooie kleuren van de zonsopkomst, leuk silhoutte van een boerderij, bomenrij langs het water, mooi watertje via een lange sluitertijd en een mooi wolkendekje al dan niet verkregen door wat doordrukken en tegenhouden. Soms (...) is minder vaak meer. Misschien ligt voor jou daar ook de oplossing. Alleen door kritisch naar je eigen foto's te blijven kijken, kun je jezelf verbeteren. Aan anderen vragen dan? Duizend mensen hebben duizend meningen. Ik denk dat je daar je eigen ontwikkeling niet van moet laten afhangen.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 16:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mooie foto.
Maar voor mijn is de oever toch iets te ver weg om lang de aandacht vast te houden.
Mede omdat er verder in het water of de lucht niet veel gebeurd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 18:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry, een zeer goede reactie! En je hebt volkomen gelijk.
Ik zou dus meer, en ook beter, moeten nadenken over de begeleidende tekst van een foto. Want de foto moet de aandacht trekken, en absoluut niet de tekst.
Helaas is iets goed verwoorden niet mijn sterkste kant, maar zal er dan meer moeite voor moeten doen.

Gisterochtend ging ik niet op pad met het plan om naar deze locatie te gaan, maar toen ik er langs reed moest ik denken aan een foto die ik een aantal jaar terug gemaakt heb. Ook van de weerspiegeling op het water, met vlak water en exact hetzelfde standpunt.
Die wilde ik gaan verbeteren, maar er stond voor het mooie eigenlijk teveel wind waardoor de spiegeling niet perfect was. Verre van zelfs.
Dus heb ik de big stopper gepakt waardoor er een sluitertijd van 200" seconden uit kwam. Dat leverde wel een goede foto op, maar dus niet zoals ik hem in gedachten had. Of beter gezegd: zoals ik hem had willen maken.
Bij nader inzien ben ik toch niet ontevreden over dit plaatje, het is geen topper. Beeld is misschien te leeg/saai maar de serene kleuren en stilte zorgen er toch voor dat ik het niet onaardig vind. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 19:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs......je maakt geweldige foto's......je hebt de aanleg om te weten op welk moment je welk methode gebruiken om er het maximum uit te halen

Je moet u beslissing om de foto slecht te vinden niet laten afhangen van de mening van anderen........je kunt nooit een foto maken die naar iedereen zijn smaak is

Sommigen zeggen alleen iets als ze op de foto iets negatiefs denken te zien........heel jammer is zoiets
Het zijn die mensen die op een goede foto niks zeggen.......ook dat is zeer jammer, want zij zien niet het goede in een mens

Denk daar over na, over dit alles

Ik bewonder je kwaliteiten die van zeer hoog niveau zijn ondanks je nog niet lang bezig bent


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 22:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Matthijs: ik ben van mening (en ik weet dat Frans dat ook al eerder eens heeft gezegd), dat jij je uitstekend kunt uitdrukken. Dat bewijs je met deze post maar weer eens. Niet teveel twijfelen over je eigen vermogens. Je kunt veel meer dan je denkt.

@AJL: ik hoop dat je de uitdaging aanneemt om binnenkort eens een mooi landschapje te schieten van B-Limburg. Dat je mooie landschapjes kunt maken, heb je met je reis naar IJsland wel bewezen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 11 nov 2018 09:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Armand, bedankt voor je reactie en lovende woorden!
@Henry, ik kan me nog heugen dat Frans dat inderdaad ook wel ééns heeft benoemt.
Het is en blijft een leerpuntje voor mij. :)
@Peter, jouw suggestie over uitsnede ga ik zeker even proberen, update volgt! :up

Hartelijk dank voor de reacties!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 11 nov 2018 10:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Update geplaatst n.a.v. Peter's reactie, ook heb ik de lucht wat donkerder gemaakt en sommige kleuren wat aangesterkt en afgezwakt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 11 nov 2018 11:12 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Subtiel aangepakt Matthijs, voor mij absoluut een verbetering


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwaakse Weel... + update
BerichtGeplaatst: 11 nov 2018 11:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Update is voor mij ook beter. :upc
Rimpeling rechtsonder in het water vind ik nu wel een beetje storen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 103 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed