Matthijs schreef:
Fijne zomerse foto Frans!
Nu heb ik wel een vraagje aan de leden die al eerder een reactie hebben geplaatst, en daarmee wil ik absoluut geen oordeel geven maar het is puur uit belangstelling en interesse.
Het valt me op dat ik hier geen reacties lees over het licht, wat normaal gesproken een belangrijke rol speelt in landschapsfotografie. Waarom vinden jullie dat een foto met zulk hard licht toch nog aantrekkelijk beeld maakt?
Hoogstwaarschijnlijk ligt het probleem bij mij, wat waarschijnlijk komt door mijn (te) klassieke kijk op landschapsfotografie waarin n.m.m. alleen de gouden uurtjes (of andere speciale omstandigheden) interessant zijn..
Op welk tijdstip is deze foto genomen, Frans?
Over de foto; Een mooi fris beeld met een doorkijk die ik pas ontdekte toen ik een tweede keer naar de foto keek. Er zit een soort zachtheid in, die ik wel kan waarderen. Het harde licht hier stoort niet, edoch zou ochtendlicht de foto een nog mooiere uitstraling geven
Leuk topic om over de discussiëren

Denk niet dat iemand zich daardoor op zijn tenen getrapt voelt toch?
Ik ben ook een freak als het gaat om zacht gouden licht. Een jaar geleden vond ik een goede landschapsfoto, alleen goed als hij rond zonsopgang of zonsondergang was genomen.
Echter ben ik er wel anders naar gaan kijken. Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken wat je wil uitdragen met je foto. Daarnaast ook kijken wat past bij het landschap. Bossen of watervallen, vragen bijvoorbeeld een bewolkte dag of juist wat harder ochtendlicht. Daarnaast kan je ook spelen met tegenlicht als de zon al een paar uur op is. Het is dus zeker niet onmogelijk om goede foto's te maken midden op de dag.
Door veel youtube video's te kijken van top fotografen heb ik nou ook geleerd dat er veel soorten van licht zijn, bijv. gereflecteerd licht. Licht dat bijv. van de wolken weer op het landschap kaatst. Dit geeft weer een hele andere dimensie aan het landschap. Heel interessant en het is leuk om deze lichtsituatie nu ook in de praktijk te gaan herkennen.
In zijn algemeenheid kan ik wel zeggen dat ik nog steeds niet vaak midden op de dag een landschapsfoto maak met zonlicht van bovenaf.