Bedankt voor de reacties.
@Wilw, ik heb nu de Sony A7III, dat is een systeemcamera, dus iets kleiner en lichter dan een DSLR.
De Sony FE 24-105mm F/4 weegt 663 gram, dus is zeker geen grote en zware lens en schijnt kwalitatief goede beelden af te leveren.
De Samyang 35mm F/2.8, waar deze foto mee gemaakt is, weegt nog geen 100 gram, ik denk niet dat ik een lichter lensje ga vinden met dezelfde of betere kwaliteit.
Ik mis op zo'n vakantie alleen wel de zoom,want in de bergen kun je niet zomaar een stapje naar voren of naar achteren doen en ik heb helemaal nog geen problemen om met een wat zwaardere camera met lens rond te lopen.....ik heb ook een 200-600mm en die weegt ruim 2 kg, maar geen probleem om daar een poosje mee rond te lopen.
@Frans, ik zal het wel niet doen zoals het hoort, de foto's zijn ook niet vanaf een statief, maar uit de hand gemaakt.
Ik open de eerste, meest linkse, foto en maakt die een heel stuk groter door er bijv. een 16x9, of 16x7 uitsnede van te maken en die door te trekken totdat de hele foto erin valt......ik heb dan een heel stuk 'foto' waar niets in te zien is, maar waar ik wel in kan werken.
Dan open ik de 2e foto, zet deze 2 foto's naast elkaar op m'n scherm en kloon die 2e foto in de 1e foto......ik moet dan ook vaak de foto nog wat lichter of donkerder maken, omdat de belichting vaak toch net wat anders is, omdat je de camera natuurlijk toch wat gedraaid hebt.
Dit herhaal ik dus met al die foto's en daarna ga ik dan pas echt m'n uitsnede bepalen, in dit geval een 3x1 uitsnede.....het vreemde was dat dan de foto qua aantal pixels een stuk kleiner werd en daarna heb ik dus een 18x6 uitsnede gebruikt(wat dus eigenlijk hetzelfde is als die 3x1 uitsnede) en toen bleef het aantal pixels wel goed, dus gelijk aan de foto die ik eerst had in 16x6 uitsnede.
Ik heb er een 3x1 uitsnede van gemaakt, omdat ik erachter kwam dat er in dat formaat vergrotingen van bijvoorbeeld 240cm x 80cm of 210cm x 70cm te verkrijgen zijn.
Wij(eigenlijk mijn vrouw) wil een foto van een mooi landschap boven ons bed en ik opperde het idee van een panorama uitsnede.
Ook lijkt het mij het mooist als zo'n foto minimaal 2 meter breed is....ik zeg niet dat het deze foto wordt, want ik moet nog heel veel foto's uitzoeken en bewerken, maar ik wil ze dan wel gelijk in de goede uitsnede hebben.
O ja, ik heb ook nog een hele oude versie van Photoshop(CS5) en weet ook niet of het daarmee mogelijk is om makkelijker die foto's samen te voegen?
Heel verhaal en ik hoop dat je een beetje snapt wat ik hier bedoel.