Het is 17 jun 2024 16:25


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Help... te donker!
 Help... te donker!
BerichtGeplaatst: 02 jul 2008 15:14 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2
Hallo,

Situatieschets:
In India heb ik foto's gemaakt van kamelen bij een ondergaande zon. Op de camera zagen ze er over het algemeen goed uit en over een aantal was ik echt tevreden. Van mijn opslagkaartje zijn ze op cd gebrand en als ik ze nu bekijk (maar ook de afdrukken) dan zien ze er veel donkerder uit. Sommigen zelfs zó erg dat de kamelen -haast- niet meer zichtbaar zijn.

Vragen:
- Hoe komt het dat ze er op de camera redelijk tot goed uitzagen en op de computer en print niet...
- Kan ik dit voorkomen door bijv. instellingen te veranderen
- Is hier iemand die het een uitdaging vind om met photoshop de foto's weer te "maken" zoals ze waren bedoeld? Ik heb het zelf wel geprobeerd, maar ze worden zo flets... de kleuren waren juist heel warm! Kan iemand mij evt. op weg helpen?

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

(ik heb er nog meer maar zal het hier voorlopig bij laten--> hopelijk kan ik met jullie tips het één en ander zelf gaan uitproberen)

Alvast bedankt!
Groetjes Marlieke

PS. Camera is EOS 300D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Help... te donker!
BerichtGeplaatst: 02 jul 2008 17:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 286
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Ja
Alle behalve de eerste zijn goed te verklaren:
Je hebt tegenlicht door de ondergaande zon. De lichtmeter schat dit ietwat verkeerd in (er is maar een klein deel van de foto donkerder).

Om die foto's goed belicht te krijgen zou je een snelle sluitertijd (of klein diafragma) moeten hebben om de lucht te krijgen zoals ie nu is (en dat ziet er goed uit). En een langere sluitertijd (of groter diafragma) om de voor grond meer te belichten zodat ook dit duidelijk wordt.

Deze nu nog verbeteren is een hele moeilijke klus...

Die eerste zou nog wel kunnen. Waarom die donker is weet ik niet precies... misschien simpele miscalculatie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help... te donker!
BerichtGeplaatst: 02 jul 2008 18:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Absoluut het geval van tegenlicht, zoals Thomas ook al aangeeft. De camera kan dit niet goed inschatten. Zelf zou ik eerder gebruik maken van een verloopfilter, zodat de bovenkant donkerder worden en de voorgrond lichter. De camera kan dan veel beter de belichting regelen. Ik heb nog geprobeerd om ze wat op de lichten in Lightroom/Photoshot, maar dat worden ze erg pixelig.

Vwb het feit dat het op je camera goed eruit ziet, zou ik eens kijken of die qua beeld wel goed staat ingesteld. Misschien is je lcd schermpje wat te licht ingesteld.

Succes!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help... te donker!
BerichtGeplaatst: 02 jul 2008 20:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De oorzaak is nu wel bekend (tegenlicht dus, voor het geval nog niet duidelijk was ;) )
Maar nu... hoe kun je dit voorkomen?

Als je de volgende keer een tegenlichtsituatie herkent (...) dan zul je dus:
- of je instellingen moeten corrigeren (bij matrixmeting) met 1 of 2 stops en dan de foto maken
- of even een spotmeting doen op het onderwerp en met deze instellingen de foto maken
- of de foto met een flitser inflitsen (maar dan moet de afstand tot het onderwerp niet te groot zijn)
Omdat je niet vermeld met welke camera je de foto's gemaakt hebt, kan ik het advies niet specifieker maken.

De "te donkere foto's" corrigeren is niet goed te doen. Daar komt nog eens bij dat de kleuren er niet mooier op worden.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help... te donker!
BerichtGeplaatst: 02 jul 2008 22:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry reikt de oplossingen voor het maken van de foto goed aan.

Nabewerken kan met schaduwen/hooglichten, haal je inderdaad meer doortekening in de donker gedeeltes omhoog, maar daarmee ook veel ruis en artifacts...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help... te donker!
BerichtGeplaatst: 07 jul 2008 17:43 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2
Bedankt voor jullie berichten... Ik was inderdaad net op ontdekkingsreis wat betreft het tegenlicht. Het enige wat ik niet begrijp is dat de kamelen op mijn lcd-schermpje wel te zien waren... beetje balen dus dat dat nu niet meer het geval is. Ik zal zeker kijken wat de instelling is op het scherm. De camera was overigens een Canon EOS 300d.

Nogmaals bedankt. Ik ga kijken of er nog wat te "shoppen" valt...

Groetjes Marlieke


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 76 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed