Citaat:
Er is een tijd in mijn leven geweest dat ik ook zo in elkaar zat.
Mooi versus niet mooi. Lekker versus vies.
Ik heb het niet over mooi/niet mooi of lekker/vies. Ik heb het over gevoel en beleving. Gevoel en beleving kunnen op verschillende manieren geprikkeld worden en kunnen bijvoorbeeld naar, neutraal, aangenaam of intens zijn. Het hebben van een aangenaam gevoel of beleving bij het zien van een foto heeft niet per definitie iets te maken met iets wel of niet mooi vinden. Mooi is wat dat betreft een tamelijk leeg, maar niet verboden, begrip. Daarbij moet ik wel meteen bekennen dat ik ook best vaak in termen verval als mooi en niet mooi...
Citaat:
Twee afzonderlijke gebeurtenissen hebben daar verandering in gebracht.
Een collega van me legde me aan de hand van een schilderij van Picasso uit welke ontwikkeling die schilder had doorgemaakt. Waaruit een soort van begrip ontstond voor het late werk van de schilder.
Een vriendin van mijn vrouw, kunsthistorica, vertelde wat bijzonderheden over sculpturen aan een duomo in een Italiaans stad. Weet al niet meer precies waar het over ging. Wat ik wel weet is dat het mijn manier van kijken veranderde.
Wat ik heb geleerd van mijn (ex-)vriendin die in het Guggenheim in Bilbao werkte is dat wat jij in je post uitlegde zeker van belang is/kan zijn wanneer je naar kunst kijkt, maar dat dat nooit je intuïtie in de weg mag gaan staan wanneer je naar een werk kijkt. Die twee dingen gaan hand in hand. Het helpt je begrijpen waar je gevoel vandaan komt wanneer je naar iets kijkt. En het leuke is dat je gevoel bij een werk daardoor soms alle kanten op kan vliegen. Dat is toch fantastisch?
Citaat:
Sinds die tijd probeer ik verder te komen dan “smaken verschillen” zoals ook op photodrome vaak te horen is.
Dat smaken verschillen is natuurlijk een feit. Het is natuurlijk wel best makkelijk om te zeggen of je iets wel of niet mooi vindt. Al vind ik het persoonlijk vaak wel jammer dat 'mooi' vaak gebruikt wordt wanneer iets voor de kijker gemakkelijk is om naar te kijken, als je begrijpt wat ik bedoel. Zodra iets niet in iemands straatje past of wanneer iets afwijkt van datgene wat men gewend is om naar te kijken is men (niet alleen 'hier', maar in zijn algemeenheid) al snel geneigd te zeggen dat iets niet mooi is. En dat is eigenlijk niet waar het per sé om gaat en vaak is het ook een diskwalificatie van het werk waar men naar kijkt. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer iets te pretentieus om het zo te stellen
Citaat:
Dat alles laat onverlet dat mooi en niet mooi heel veel te maken hebben met de cultuur waarin je groot wordt gebracht en opvoeding.
Dat is zeker zo. Het is in ieder geval van invloed hoe je naar de wereld kijkt en deze beleeft. In letterlijke en figuurlijke zin.
Ter relativatie nog even 2 treffende Gummbah's