Bedankt allemaal voor het reageren en de tips en Ab voor de voorbeelden.
De 2e foto van Ab vind ik ook wel wat hebben, de 1e is niet zo 'mijn ding'.
@Herman, dit was in Oostenrijk recht tegenover wildpark Ferleiten, op de weg(107) van Zell am See richting de Großglockner....de foto heb ik dus gemaakt terwijl we in het wildpark waren.
@Jurjen, ik heb het effect ook niet op de hele foto toegepast, maar alleen op de groene gedeelten, juist de waterval en het huisje heb ik niet vager gemaakt.
@Henry en Megan, aan de ene kant heeft dat frisse in de update van Ab wel wat, maar aan de andere kant kan ik Megan ook wel weer volgen wat betreft de mist en de sfeer.
@Frans, ik heb 1 laag gemaakt, zou ook niet precies weten hoe ik het anders moet doen, ik werk eigenlijk nooit met 2 lagen.
Ik heb dus een laag gemaakt, toen de vervaging(ik heb inderdaad Gaussiaans Vervagen gebruikt) toegebracht zoals ik dacht dat het goed zou zijn en daarna de laag weer 'omgedraaid'(weet niet hoe je dat noemt), maar zodat je de originele foto weer ziet en dan poets ik met het penseel de vage laag er weer door op de punten waar ik dat toegepast wil hebben.
Ik ben nooit zo erg thuis in al die Photoshop termen, als ik eenmaal weet hoe ik iets moet toepassen dan lukt dat de 2e keer meest ook wel weer, maar hoe alles theoretisch te benoemen daar ben ik geen ster in, meer iemand van de praktijk.
Vaak probeer ik dan een filmpje op Youtube te bekijken, maar meest duurt het me ook te lang voordat ik dat, in het Nederlands, gevonden heb.....er staat ook zoveel op dat Youtube.