Het is 22 jul 2025 22:41

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Op de grote stille heide...
 Op de grote stille heide...
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 15:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vanmorgen in alle vroegte op de Loenermark, een groot natuurgebied met bossen en heidevelden.
Soms kun je uren dwalen zonder iemand tegen te komen, en dat in Nederland.
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 16:20 
Lid
Fotografie

opzich een mooie foto, maar ik ben geen fan van Tonemapping. Ik vind die 'Tonemapresten' :) beter bij Urban passen. Goed belichten met een ND Grad levert dezelfde foto maar met veel minder 'tonemapwaas'.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 16:30 
Lid
Fotografie

Over kleur valt te twisten maar ik vind het zo een mooie foto.
mooie diepte en compo is :up

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 17:13 
Lid

mooie plaat met lekkere kleuren en diepte. prachtig!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 17:18 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
opzich een mooie foto, maar ik ben geen fan van Tonemapping. Ik vind die 'Tonemapresten' :) beter bij Urban passen. Goed belichten met een ND Grad levert dezelfde foto maar met veel minder 'tonemapwaas'.

Sluit ik me bij aan. Met de toevoeging dat je volgens mij ook best een HDR kan maken zonder die overduidelijk HDR-sfeer. (maar wel het dynamisch bereik uiteraard)

Natuurlijk een kwestie van smaak, maar hier vind ik het ook niet zo passen.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 17:52 
Lid
Fotografie

Mooi, rustige compositie, kijkt lekker weg, paadje geeft diepte mee en de bewerking vind ik wel mooi! Mooie kleuren / contrast!

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 17:55 
Lid
Fotografie

duckie schreef:

Is uiteraard puur persoonlijk. Nadeel van een ND gradfilter, waar ik er 3 van bezit is dat alles wat zich in de lucht afsteekt bv bomen ed ook donkerder wordt weergegeven. Nu valt dat ook wel weer in ps op te lossen, maar toch, het is geen heilig middel.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 20:20 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
heel mooi, :up zou ook een mooie zijn voor de maand opdracht

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 21:41 
Lid
Fotografie

Maar dan ga ik met Target mee, en dan is een stack beter omdat je dan WEL het dynamische bereik, kleur en contrast ed hebt, maar niet die Carel Willink waas, die je duidelijk ziet en wat anders is dan een scherpe multi stack in bijvoorbeeld photoshop. Waardoor je een natuurlijk uiterlijk behoudt. Maar zoals ik al zei is het wel een mooie foto, qua compositie, tijd van de dag en lucht ed. :)

Het jammere is dat het terugdraaien van de multibit foto naar 8bit het zogenaamde tonemappen die 'HDR' waas achterlaat en van die compacttoestel kleuren die idd lekker pakken. Echter is dit iets wat Photomatix als methode gebruikt voor verwerking van haar HDR techniek. Dat moet ook wel aangezien bij dit pakket de volledige info wordt gebruikt en terug geschroefd moet worden om in een normale JPG weer te geven. Andere technieken zoals meerlaags werken of stacken heeft die omzetting terug niet nodig omdat niet alle info samengesteld wordt maar er in 3 of meer eigen lagen gewerkt wordt.

Door dus HDR toe te passen is een hoger, hoe kan het ook anders :) , Dynamisch bereik, maar wel die surrealistische look. En dat vind ik bij natuur echt heel raar overkomen.

Verder is landschaps fotografie een tak van sport waar je de tijd voor kunt nemen, het loopt niet weg en voorbereiding hoort er ook bij. Dus licht tijdstip ed. En ik gebruik Hard en Soft grads en met softgrads kan ik wel de lucht onderdrukken maar zullen bomen ed niet donkerder worden en meerdere softgrads verschoven over elkaar zeker niet. Maar goed, ik heb misschien te veel van David Noton aan boeken en videomateriaal bekeken hoe een landscaper aan het werk gaat ipv een shooter en verwerker. :)

Daarbij ben ik niet goed genoeg met PS of wat dan ook dus zal ik het van het pure fotograferen moeten hebben. :)

Maar het is een mening over de nabewerking niet over de fotografische inzichten en compositie technieken als mede het fotografische oog wat je absoluut hebt om een dergelijke lucht op die manier met het landschap vast te leggen. Ergo erg goed. :)

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010 22:37 
Lid

Mooie compositie, al is wat jammer dat die rechterboom afgekapt word. Kleuren vind ik ook wat te heftig.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp