shooter schreef:
Martin, kun je iets specifieker zijn met je standpunten?
Op foto 3 na zullen het namelijk qua standpunt juist geen gewone fotos zijn omdat ik voor al die foto's op plekken heb gestaan waar je normaliter niet zo snel kunt / mag / zult komen.
Ik heb soortgelijke foto's ook van bovenaf of zelfs vanuit een vliegtuigje, maar de foto's blijven er qua compositie een beetje "gewoon" uitzien.
Kun jij wat voorbeelden geven van hoe je dit soort natuur zou kunnen fotograferen? (linkje naar google of zo?

)
Hoewel ik die vraag natuurlijk uitlok is dat niet zo eenvoudig aan te geven! Ik heb daarover geen vast idee en laat mij meestal ter plekke inspireren door de omgeving. Een wel voor de hand liggende tip zou kunnen zijn om eens wat andere perspectieven te gebruiken, zoals een (erg) laag perspectief. Bijv. bij foto 2 zie ik me al liggen in het zand.... Of bij foto 5 lange sluitertijd, met meer detail en minder overzicht.
Probeer eens wat extremere composities, bijv. door de horizon heel laag, of juist heel hoog in beeld te brengen, of zelfs zonder lucht. Dat levert lang niet altijd geslaagde beelden op, maar soms zul jezelf (en anderen) verrast zijn over de resultaten. Let natuurlijk wel altijd op de compositie, en een 'konijntje' (aandachttrekker) in je foto.
Een persoonlijke tik van mij is verder dat ik op natuur- of landschapsfoto's liefst geen mensen zie, of het moet zodanig functioneel zijn dat het een (mede)beeldbepalend element in of voor de foto is.
Voorbeelden zijn er op internet legio te vinden.
Succes met experimenteren!
groet,
Martin
ps, een voorbeeld van eigen hand zonder verdere pretenties het beter te weten:
http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=13840