Het is 30 jul 2025 01:41

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur stuivend zand
 stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 13:51 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Weer even eentje uit de oude doos. Dat is het leuke aan een nieuw forum, daar staat nog vrijwel niets van mij op :P En aangezien ik op het moment het weer niet fotogeniek genoeg vindt, doe ik het met wat oudere foto's van betere tijden.

In het voorjaar op de Hoge Veluwe een droge dag gehad, met veel wind. Ik ben midden op de zandverstuiving gaan liggen en heb daar mijn compositie gezocht. Vervolgens gewacht op de wind en het stuivende zand en de foto gemaakt met mijn ogen dicht. Helaas hielp dat nauwelijks, je ogen hoeven maar een klein beetje op te gaan en ze zitten vol.
Terwijl ik gezandstraald werd in een van de mooiste gebieden van Nederland, schoot ik een van mijn meest bijzondere foto's van de zandverstuiving.

Fotografie
1/500 sec, f/11, ISO 400, 185mm

Op groot formaat is de foto indrukwekkender, waar het zand voor lucht zit, zijn de afzonderlijke zandkorrels bijna te tellen...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Share on FacebookShare on Twitter 
 stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 15:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
heb je de foto wel naverscherpt na het verkleinen ? zou iets scherper mogen en wat meer contrast, ook heeft de foto wat ruis, het lijken me niet alleen zandkorrels :P

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 16:14 
Lid

Niets van dat alles Tony ;) Scherpte is niet hoe de sfeer daar is. Er zit een verschil tussen een technisch perfecte foto schieten of een foto die een bepaalde sfeer uitstraalt ;)
Wat ik doe is sfeer fotograferen en dat heeft dus niet altijd optimaal scherp. Al is deze wel gewoon naverscherpt (en flink ook). Maar tijdens een zandverstuiving is de scherpte simpelweg minder en het contrast veel minder groot. De foto heeft daarnaast geen ruis, dat zijn stuivende zandkorrels en echt geen ruis kan ik je vertellen ;)
Onderschat niet wat het effect is van stuivend zand, want dat doet meer met het beeld dan je zou verwachten ;) Probeer het maar eens uit en je begrijpt het ;)

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 16:38 
Lid
Fotografie

vind hem niet zo goed uit de verf komen.
zal deels aan het formaat liggen. de beschreven details zien we niet terug.
deels waarschijnlijk ook omdat ik als kijker niet de sensatie heb die jij als maker had.
de warmte, de wind, het zand in je ogen en (wellicht in je body).

Profiel op dit foto forum

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 16:42 
Lid

Ik geloof je meteen Erik, maar ik ervaar de zandstorm niet hier. Ik zie hem amper. De stuivende zandkorrels zou je wel goed zien tegen een donkere achtergrond. In een groter formaat wellicht veel beter, maar nu komt het ook bij mij niet goed binnen. Je hebt helemmaal gelijk wbt contrast en scherpte, (ik vertoef ook veel in het veld onder bijna alle weersomstandigheden) maar iemand die er niet bij was kan moeilijk hier een zandstorm in zien vrees ik.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 16:59 
Lid

Leuk de reacties te lezen, bedankt! Totaal anders dan de foto tot nu toe opleverde, elders is er altijd enthousiast gereageerd en kwam de sfeer uitstekend over ;)

Waar ik altijd benieuwd naar ben is wat het effect is van een toelichting bij een foto. Dat roept namelijk verwachtingen op waardoor de foto anders bekeken wordt. Ik weet zo niet wat voor beschrijving ik op andere plaatsen bij de foto gaf en dat daardoor de reacties anders waren..

Mijn body en objectief zijn trouwens uitstekend gespaard gebleven. Ik heb redelijk wat ervaring in het beschermen tegen zand en dat lukt prima ;)

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:22 
Lid
Fotografie

Ik vind hem wel wat hebben, als hij wat scherper was. Je spreekt jezelf een beetje tegen trouwens, onder je foto heb je dit staan

Erik Busstra schreef:
Op groot formaat is de foto indrukwekkender, waar het zand voor lucht zit, zijn de afzonderlijke zandkorrels bijna te tellen...

Wat mij deed verwachten dat ie lekker scherp zou zijn en dat je misschien vergeten was na te verscherpen. Maar hier zeg je dus van niet :)

Erik Busstra schreef:
Wat ik doe is sfeer fotograferen en dat heeft dus niet altijd optimaal scherp.

Anyway, ik vind het een mooie foto als er wat meer scherpte in zou zitten, zodat je echt het 'zandstralen' ziet. Nu lijkt het zand voor de lucht idd meer op ruis. Dat had ik niet gezien als ik je toelichting niet had gelezen. En ik zou het vlekje links even wegwerken :D

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:27 
Lid
Fotografie

heb je foto binnnen gehaald en naverscherp en daar knapt ie al een stuk van op.
het gevoel dat jij de foto maakte komt bij mij ook niet binnen.
sorry het is slechts mijn mening.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:30 
Lid
Fotografie

Zou een stukje van de onderkant afhalen zodat dat ene pluimpje weg is. Ook misschien de andere grashalmpjes misschien ietsjes meer contrast...
Voor mij heeft de foto wel iets en ik denk inderdaad dat ie op groot formaat beter tot zijn recht komt.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:38 
Lid

Met alle respect voor jullie meningen, maar ik denk dat jullie de plank behoorlijk misslaan..
Ik wil jullie allemaal uitnodigen om eens op een zandverstuiving te gaan liggen en het te ervaren.

Zandkorrels zijn niet in stralen te fotograferen als je er zo middenin licht.
Was de foto niet scherp geweest, dan waren de zandkorrels niet zichtbaar en had het zich niet geuit in korreligheid in de foto.

Nogmaals, als er meer scherpte in zou zitten, doe je de situatie volledig teniet. Het is niet een technisch perfecte foto die ik neer wil zetten. Ik krijg het idee dat die eis hier is, zoals elk forum bepaalde standaarden heeft, lijkt het voor mij zo te zijn dat een technisch perfecte foto hier de standaard is ;)
Dat is mijn foto dus niet aangezien ik sfeer fotografeer, en dat is een hele andere manier van fotograferen ;)

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat dat niet begrepen wordt. Tuurlijk, ieders mening geldt en ik lees die ook met plezier, maar ik kan voor mijn gevoel hier niet op een andere manier fotograferen zonder dat de foto aan alle kanten bekritiseerd wordt en ik hoop dat jullie begrijpen dat dat niet helemaal lekker voelt ;) Ik kan prima tegen kritiek, maar ik sta ook stil bij mijn gevoel daarover. En op dit moment zegt mijn gevoel me dat dit soort sfeerfoto's blijkbaar niet geaccepteerd/gewaardeerd worden.. Helaas..

Wat jullie allemaal als feedback geven is prima en logisch. Maar het heeft een verkeerde invalshoek. Dit soort foto's moet je niet volgens de techniek benaderen en maar veel contrast en scherpte mee willen geven. Ik zou jullie eens willen vragen om in 3 woorden de eerste gedachten die je had over de situatie in de foto op te schrijven, zonder als fotograaf naar de foto te kijken ;)

Sorry als ik hierin een wat andere mening heb, ik ben me ervan bewust dat ik op een andere manier fotografeer en anders naar foto's kijk en dat sfeer daarin voor mij (blijkbaar) een grotere en andere rol speelt.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:47 
Lid
Fotografie

Ik denk niet dat dit het probleem is. Ik ben juist een enorme fan van sfeerfoto's en voor mij hoeft ook echt niet altijd alles scherp te zijn, integendeel. Ook is het natuurlijk logisch dat jij een totaal andere beleving van de foto's hebt dan wij, wij hebben niet in een zandstorm gelegen. En zoals je zelf al zegt, ga er zelf maar eens in liggen...dat is precies het gevoel wat ik had willen krijgen van deze foto, alsof ik er zelf in lag. Maar dat heb ik niet, en ik kan niet precies mijn vinger erop leggen waarom niet. Nu denk ik dat meerdere leden dit idee over de foto hebben, vandaar de wat minder enthousiaste reacties dan jij graag had willen zien.
Dat vind ik nog geen reden om aan te nemen dat sfeerfoto's niet geaccepteerd worden. Een technisch goede foto zonder sfeer heeft me nooit wat gedaan.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:49 
Lid
Fotografie

nou ik ben wel vaker gezandstraalt.
zoals je zegt fotograaf je sfeerplaten.
die sfeer komt bij niet over.
het is niet om je foto de grond in te boren.
maar een mening over je foto.
kan best zijn dat de foto groter sterker is.
maar op dit formaat komt het niet over.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:58 
Lid
Fotografie

Ik heb ook wel eens een fantastische foto geschoten die helemaal niet zo fantastisch overkwam......

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:58 
Lid

Het bijzondere vind ik dat op andere fora de sfeer wel over kwam. Waar ik dus benieuwd naar ben is hoe dat komt (hier komt de sociaal werker om de hoek kijken :P). Ligt dat aan het feit dat jullie door de omschrijving bepaalde verwachtingen hadden of ligt dat aan de foto? Ligt dat misschien aan de hier geldende normen die ik niet ken (en ja, die zijn er op fora heel erg sterk).

Ik durf namelijk te beweren dat het niet zozeer aan de foto ligt aangezien ik op de foto ook al heel veel tegenovergestelde reacties heb gehad. Dus vandaar mijn reactie en onderzoekende houding waar het nu aan ligt en dus ook mijn uitleg over hoe je de foto zou moeten interpreteren. Want ik vind het ook boeiend dat er hier zo anders gereageerd wordt dan op andere fora en ik kan zo niet vinden waar dat aan ligt, want ik geloof echt niet dat het aan de foto ligt want dan had ik al deze opmerkingen al wel eerder gehoord ;)

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:02 
Lid
Fotografie

sfeer zit er voor mij wel in, eigenlijk doet deze pic voor mij aan als en analoge plaat met ouderwetse 35mm film.. ik zou er zelf iets meer contrast aan toevoegen, iets meer satureren en wat croppen van onder af..het ´softe´ effect vind ik zo erg nog niet..ik heb nog tijden meegemaakt dat dit trend was.. :)

op groot-afdruk-formaat komen platen altijd beter uit, als je echt een plaat wilt beoordelen, moet je hem aan de muur hangen, afgedrukt en wel.. probleem met uploaden naar een forum , is dat je met de verhoudingen en formaten moet gaan klooien, dus enige naverscherping en verkleining via bv bd-sizer werkt altijd wel goed tijdens het uploaden..

voor de rest hoef je je niet te verdedigen, ieder geeft zijn mening over jouw plaat en bekijkt de boel vanuit ander perspectief dan jijzelf.. daarom heet het ook fotobeoordeling.. ;)

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:05 
Lid
Fotografie

nou oke dan ligt aan onze kortzichtigheid over jou foto.
dat het hier een standaard foto's alleen mooi gevonden worden.
dat hier buiten het boekje foto's niet als goed worden beschouwd.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:13 
Lid

Sorry als dit hard overkomt, maar stond ik op je tenen Wim? Het enige wat ik deed is mogelijke oorzaken noemen waarom mijn foto hier niet gewaardeerd wordt en op andere fora wel..

@Sjinouck, ik verdedig me omdat ik het idee heb dat er teveel van één kant naar een foto wordt gekeken en ik dus (naar mijn idee terecht) vraag om ook vanaf de andere kant te kijken.

Ik zit namelijk nu te denken over wat voor verschil het maakt tussen het ene en andere foto. Misschien een gevoelig onderwerp, wat ik me ook goed kan voorstellen, maar denk ik wel een onderwerp wat goed is om te overdenken. Ik noem als optie dat er misschien bepaalde normen gelden en misschien is het voor iedereen goed om te bedenken hoe er gereageerd wordt als een foto niet aan een norm voldoet, ook voor mij.

Ieder inderdaad zijn mening, zowel ik als jullie ;) Daarbij denk ik echter ook dat het goed is om die meningen ook te onderzoeken en niet klakkeloos over te nemen of af te schepen ;) En dat probeer ik nu dus af te tasten..

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:18 
Lid
Fotografie

Je stond wel op mijn tenen zal ik je eerlijk vertellen. Omdat ik jouw foto niet bijzonder genoeg vindt kijk ik óf niet naar de sfeer, óf neem ik het klakkeloos over van een ander.
Maar volgens jou kan het dus niet zijn omdat jouw foto mij niet zo veel deed?

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:20 
Lid
Fotografie

mag ik je vragen eens door de weekfoto's te bladeren
dat zijn door de leden uitverkoren foto's tot beste van de week.
je zult dan hoop ik je gevoel over wat voor forum dit is kunnen bijstellen.

overigens vind ik dat een foto voor zichzelf spreekt. ik hoef niet te weten hoe moeilijk het was om hem te maken en nog minder hoe de maker vindt dat ik er naar moet kijken.

stuivend zand
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:27 
Lid

Nee, mensen, jullie begrijpen volgens mij totaal niet wat ik zeg.. Ik probeer te onderzoeken hoe het komt dat op forum 1 de foto de hemel in geprezen wordt en dat op forum 2 de foto de grond in wordt geboord (ja, dat is heel zwart-wit). Mag dat of is dat niet de bedoeling hier en ben ik een vreemde eend in de bijt? Ik raak namelijk langzamerhand geïrriteerd door het feit dat het blijkbaar niet aan wil komen dat ik probeer te onderzoeken hoe dat verschil ontstaat.

@Inoordhof: Tuurlijk kan een foto weinig met je doen, en dat is prima. Dat mag. Maar dat doet niets af aan het feit dat ik hier een verschil opmerk en benieuwd ben naar de oorzaak daarvan. Ik ben onderzoekend en lerend ingesteld en dat is daar ook onderdeel van ;)

@Frans: ik begrijp niet helemaal wat je hiermee probeert te zeggen. Het enige wat de weekfoto's mij eventueel vertellen is de stijl die hier gewaardeerd wordt in een bepaald genre.. ;)
Verder spreekt een foto voor zich, maar nogmaals, ik ben op zoek naar de oorzaak van een verschil.

@IEDEREEN: Ik vind het echt heel erg jammer dat het hier voor mijn gevoel niet gewaardeerd wordt dat ik hier iets probeer te onderzoeken naar aanleiding van mijn foto. Ik voel me daardoor niet bepaald extra welkom hier, en dat komt niet door het feit dat ik kritiek op een foto krijg.
Dat ik me hier nu niet welkom voel is vanwege het feit dat ik op heel veel weerstand stuit als ik jullie vraag om eens anders naar een foto te kijken, is dat soms teveel gevraagd?
Ik snap echt eerlijk waar niet wat er zo erg is aan het feit dat ik probeer te onderzoeken hoe er zo'n verschil ontstaat. En ja, dat het erg is, dat is een interpretatie en dat baseer ik op dat er niemand daarover mee wil denken.

Als dat niet geaccepteerd wordt, is dat heel jammer maar dan ben ik snel weg.. En dat vind ik zelf ook jammer maar de reacties hier vallen mij in elk geval tegen. Ik probeer hier met een goed geweten iets te onderzoeken, maar ik heb niet het gevoel dat dat hier toegestaan is, misschien moet ik de regels nog maar een keer lezen...
Excuus voor mijn misschien wat geïrriteerd bericht, maar zo is het hoe ik het voel, en kom nu dus asjeblieft ook niet aan dat ik dan maar weg moet gaan als het me niet bevalt, dat is namelijk niet hoe mensen netjes met elkaar om zouden moeten gaan als iemand iets wil onderzoeken en ergens van wil leren.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende