Het is 30 jul 2025 19:14

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Arabianranta
 Arabianranta
BerichtGeplaatst: 07 jun 2012 00:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoals sommige van jullie wellicht weten woon ik in Finland (Helsinki om precies te zijn)
Met enige regelmaat krijg ik vragen van vrienden, kennissen en bekenden hoe de natuur hier in Finland is. Ik vind het altijd erg moeilijk om uit te leggen; veel bossen, meren (ruim 170.000 stuks) en veel rotsformaties etc.
Vandaar dat ik nu wat vaker ook landschappen wil fotograferen. Ben begonnen met een wandelingetje achter ons huis. Daar ligt een mooi park wat grenst aan een stukje binnenzee. Helaas was het wat grauw buiten dus had ik maar 2 foto's waarvan ik dacht dat ze geschikt waren. Ben erg benieuwd naar jullie meningen en vooral tips over wat beter kan.

Fotografie

Fotografie

Bedankt voor het kijken alvast!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Arabianranta
BerichtGeplaatst: 07 jun 2012 08:00 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik wil nu officieel jouw achtertuin in :D
Wat héérlijk mooi wonen..

Bij landschapfoto's (vooral als je de omgeving wilt laten zien) vind ik breed vaak wat beter over komen..

De kleuren zijn niets mis mee,
misschien inderdaad wat aan de sobere kant vanwege het licht (og gebrek aan wolkendek ;) ) ...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Arabianranta
BerichtGeplaatst: 07 jun 2012 08:12 
Lid
Fotografie

Breed of hoog kun je nog wel af laten hangen van de omgeving. Het meren idee begint al duidelijk te worden. Foto's hebben voorgrond, middengrond en achtergrond wat positief is natuurlijk. Zou ter plaatse wel een keuze maken in wat je wilt laten zien (lucht of grond) en al hoeft het niet precies maar een 1/3-2/3 verdeling maken. De oude meesters uit de schilderkunst waren er al achter dat dit goed werkt in landschappen.

Arabianranta
BerichtGeplaatst: 07 jun 2012 21:48 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de reacties! Ik zal de volgende keer nog wat meer letten op de verhoudingen, nu was het echt toevallig dat bij allebei de waterlijn zo ongeveer op 50% zit. Ik had nog met nabewerken geprobeerd het sombere er wat uit te halen maar veel verder dan dit kwam ik niet zonder dat het erg onnatuurlijk ging worden.

Arabianranta
BerichtGeplaatst: 07 jun 2012 22:00 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Kan me in Dave's reactie vinden.
Moet wel zeggen dat ik de eerste niet zo sterk vindt; dit zou net zo goed ergens langs de waddenzee kunnen zijn.
De tweede is duidelijk anders dan NL. Wel vind ik het onderin erg druk. Die stenen geven mooie lijnin je foto. Maar ook nog die bloemetjes...die leiden voor mij wat af. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Arabianranta
BerichtGeplaatst: 11 jun 2012 08:34 
Lid
Fotografie

Aha...hier zijn de landschappen dan...laat die maar op ons afkomen.
F1 is mooi....beter nog bij valavond of zo
F2....ik zou hem met f2.8 fotograferen zodat het vooraan scherp is en dan heel vaag....lucht = 1/3 ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp