Het is 16 aug 2025 11:17

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Landgoed Heidestein - Zeist
 Landgoed Heidestein - Zeist
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 12:03 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Gisteren heb ik een wandeling gemaakt op landgoed Heidestein in Zeist, een aanrader!

Voor het eerst heb ik alles in M geschoten en ik vind het resultaat best aardig. Verder heb ik wat zitten prutsen in Photoshop, NeatImage en Bordermaker, maar eigenlijk weet ik niet precies of ik hier de foto nou beter of slechter van maak.

Ik heb in ieder geval wel een prangende vraag: Hoe slaan jullie de foto's op? Photoshop slaat automatisch als .PSD op, maar daar kunnen veel programma's niet mee overweg. En als ik als .JPEG wil opslaan krijg ik allerlei vragen waarbij ik klakkeloos op 'ok' klik, maar ik heb geen idee wat er dan gebeurt. Wel zie ik dat mijn foto's automatisch al binnen de grenzen van het forum vallen (toch? of zijn ze te klein?).

Graag jullie antwoord op bovenstaande vraag en natuurlijk jullie kritiek op mijn foto's :) . Alvast dank!

Foto 1:
Fotografie

Foto 2:
Fotografie

Foto 3:
Fotografie

Foto 4:
Fotografie

Foto 5:
Fotografie

Foto 6:
Fotografie

Foto 7:
Fotografie

Foto 8:
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 12:19 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
ik ben geen natuurfotograaf, maar 't oogt allemaal lekker hoor.
Wel zouden bvb 2 en 3 in mijn ogen wat meer licht kunnen gebruiken,.. deze vind ik persoonlijk wat donker. #1 is voor mij helaas de minste uit je serie, waarom precies, daar kan ik mn vinger niet direct opleggen, maar op de 1 of andere manier oogt de ODF niet helemaal lekker.
Enige wat mij minder aanstaat in de serie zijn je kaders,... in principe heb ik niet veel tegen het gebruik ban kaders, maar ze moeten imo niet afleiden vd foto.
ik zou de blur veel verder doortrekken zodat enkel de kleuren nog overeen komen met de foto zeg maar. Nu zie je nog nét te duidelijk de vormen erin en ga je imo turen naar wat dat precies is.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 12:21 
Lid
Fotografie

Landschap en vogels en insekten...alles onder elkaar gemengd...best splitsen

Bij photoshop sla je op en dan verschijnt en venster waar je de filenaam kunt ingeven, in dat venster kies je onder aan niet voor psd maar opslaan als "jpg" en dan "ok" klikken...maar......ge moet eerst alle lagen samenvoegen en er een 8 bit-bestand van maken anders kun je niet als "jpg" opslaan

Toch best eerst een handboek te raadplegen van photoshop

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 12:52 
Lid
Fotografie

AJL schreef:
Landschap en vogels en insekten...alles onder elkaar gemengd...best splitsen

Bij photoshop sla je op en dan verschijnt en venster waar je de filenaam kunt ingeven, in dat venster kies je onder aan niet voor psd maar opslaan als "jpg" en dan "ok" klikken...maar......ge moet eerst alle lagen samenvoegen en er een 8 bit-bestand van maken anders kun je niet als "jpg" opslaan

Toch best eerst een handboek te raadplegen van photoshop

?? Mijn Ps slaat gewoon op als jpeg terwijl de lagen nog open staan hoor ;)
hij perst ze zelf even samen tijdens het opslaan, en na het opslaan staan de lagen gewoon nog steeds apart.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 13:04 
Lid

Alvast bedankt voor de reacties!

@ Martin: Foto 1 vind ik ook niet zo geweldig. Op zich vind ik de compositie mooi, maar de uitwerking wat minder :S. Qua kader ga ik nog eens spelen. Ik persoonlijk vind een kader wel wat toevoegen, maar je hebt gelijk als je zegt dat het kader niet mag afleiden.

@AJL: Tja, splitsen, misschien ga ik dat nog doen, maar iig niet vandaag.

Wat betreft het opslaan. Ik kan in PS ook gewoon opslaan als JPEG, maar dan komt er in het "opslaan als" dialoogvenster een stukje met extra opties te staan:

Opties voor opslaan
Opslaan: Als kopie, Alfakanalen, Lagen, Opmerkingen, Steunkleuren. Deze opties kan ik niet aanvingen, maar 'Als kopie' staat standaard aan en bij 'Lagen' staat een geel driehoekje met uitroepteken: Het bestand moet als kopie worden opgeslagen samen met deze selectie'.

Kleur: Proefls-instell gebr: Tijdelijk CMYK
ICC-Profiel: sRGB IEC61966-2.1
Waarbij deze laatste is aangevinkt.

Dit soort dingen zegt mij dus helemaal niets. Als ik vervolgens op 'Opslaan' druk, krijg ik nog een nieuw venster met 'Afbeeldingsopties' en 'Indelingsopties', wederom voor mij onbekend.

Maar goed, wat ik voor nu vooral het belangrijkst vind is: hoe sla ik op zonder te veel kwaliteitsverlies?

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 13:33 
Lid
Fotografie

Opties voor opslaan
Opslaan: Als kopie, Alfakanalen, Lagen, Opmerkingen, Steunkleuren. Deze opties kan ik niet aanvingen, maar 'Als kopie' staat standaard aan en bij 'Lagen' staat een geel driehoekje met uitroepteken: Het bestand moet als kopie worden opgeslagen samen met deze selectie'.

Als kopie moet ik ff checken, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar de rest kun je links laten liggen bij oplsaan als Jpeg. Bij bvb .TIFF kun je wél de lagen opslaan zodat deze later evt nog terug te halen zijn.

Kleur: Proefls-instell gebr: Tijdelijk CMYK
ICC-Profiel: sRGB IEC61966-2.1
Waarbij deze laatste is aangevinkt.
Dan staat jou camera wss ingesteld op sRGB (meeste staan daar standaard op),... CMYK kun je in principe links laten liggen. Dat is in het kort voor drukwerk, maar niet direct voor foto's.
Wel kun je ect je camera instellen op adobeRGB deze kleurruimte is groter, maar om hier alle voordeel uit te halen heb je bvb ook een heel goede monitor nodig (zitten nog meer voordelen en haken & ogen aan, maar daarvoor kun je het beste even googlen op adobeRGB of sRGB kleurruimtes

Dit soort dingen zegt mij dus helemaal niets. Als ik vervolgens op 'Opslaan' druk, krijg ik nog een nieuw venster met 'Afbeeldingsopties' en 'Indelingsopties', wederom voor mij onbekend.
Zegt me zo 1,2,3 niets,.. sorry

Maar goed, wat ik voor nu vooral het belangrijkst vind is: hoe sla ik op zonder te veel kwaliteitsverlies?
Minste kwaliteitsverlies dan kom je al snel bij .TIFF bestanden, maar die zijn wel erg groot. beste is schieten in RAW---> bewerken---> opslaan in .psd en in .jpeg
Waarom beide? omdat wanneer je bvb nóg wat bent vergeten en toch meer wilt bewerken aan de foto je dan de .Psd nog hebt,.... Wanneer je nl een jpeg opent-->bewerkt en weer opslaat dan verlies je weer wat gegevens/detail,... iedere keer comprimeert hij dan opnieuw, en er is dan steeds minder informatie om mee te werken (kort door de bocht gezegd :D

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 19:09 
Lid
Fotografie

foto 3,4,5 en 6 zijn te klein, graag groter plaatsen anders moet ik dit topic sluiten
► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2012 09:25 
Lid

@ Tony, dan sluit mijn topic maar... Bij het opslaan in Photoshop zijn de foto's automatisch verkleind, ik heb ze dus niet groter. Jammer, maar helaas. Geen idee wat ik verkeerd heb gedaan...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp