Het is 11 aug 2025 05:50

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur aan de kust,............
 aan de kust,............
BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 21:10 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ga dit jaar zeker nog op vakantie. Dus hier een landschapsfoto. Hoop van jullie tips te leren, en de volgende keer mooie vakantie/landschaps foto's te kunnen maken.

Fotografie

Alvast bedankt voor het kijken. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 aan de kust,............
BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 21:23 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Kiezen of delen is alhier het motto, ga je voor een onderwerp zoals hier de stronk toch echt is, of ga je voor het weidse landschap en zet je deze goed in de opbouw. Je hangt er nu een beetje tussen, opbouw voor het landschap zelve is niet weids en sterk genoeg, je had de stronk als detail wat sterker in het beeld mogen zetten.

Als ik hier de zee opkijk en een mooi beeld zou zoeken, dan zijn inderdaad de rotsen een fraai decor, ik zoek dan naar een aangename formatie. Als we kijken naar de wijzende vinger van de stronk, dan wijst deze de diepte in naar de centrale rotsen. Alleen onze blik de einder in, wordt afgeleid door de rotsen geheel rechts. Hou je hand eens voor het scherm en bedek rechterdeel van de foto, zodat die rotsen niet meer zichtbaar zijn. Het geheel met de wijzende stam, kijkt dan logischer en soepeler weg in de opbouw alsmede de diepte.

De kleuren die je alhier hebt gevangen zijn prachtig, het loodgrijze in de einder geeft sfeer en dreiging, het warme zand geeft als contrastent gevoel de warmte en geborgenheid mee.

Ben benieuwd wat je het komende jaar gaat componeren, het zien van foto's is niet het zien van het beeld alleen waar je voor staat, Olie B Bommel zou zijn fotograferende vriend Tom Poes zeker aanmanen tot een list... :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 aan de kust,............
BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 21:58 
Lid

Mendel dank je voor je uitgebreide reaktie/tips.
Heb mijn hand voor de rechter rotsen gehouden. Misschien wordt het beeld dan sterker, maar ik vind het dan zo leeg. De kunst van weglaten moet ik nog onder de knie krijgen. :)

aan de kust,............
BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 16:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ook ik volg Mendel hier in zijn advies.

In jouw beeld blijf ik zoeken naar de echte eye catcher .... die er niet echt is.
Als ik naar de kleuren, elementen en omgeving kijk (binnen je beeld), dan heb ik het idee dat er meer mogelijk was vanaf deze locatie.

Als tip wil ik je dan ook het volgende meegeven: Neem de tijd en bekijk de situatie vanuit verschillende standpunten: meer naar links/rechts, van ooghoogte naar de grond, beetje inzoomen en uitzoomen (bij zoomlens) ..... alles bij voorkeur vanaf een statief.
Als je het beeld zo gaat bekijken, dan merk je op een gegeven moment dat het beeld je zelf pakt en dan weet je wanneer je een juiste compositie te pakken hebt.

Extra tips hierbij:
- verhouding land/water t.o.v. de lucht .... 1/3 - 2/3 (of omgekeerd)
- zorg voor mooie kijklijnen die schuin door je beeld lopen om het hele beeld boeiend te maken.
- zorg dat je beeld "in balans oogt".

Succes!

aan de kust,............
BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 18:33 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Met zoveel tips gaat het de volgende keer zeker lukken.
Sucses :D

aan de kust,............
BerichtGeplaatst: 26 jan 2013 20:55 
Lid

Vaag, ZND-photo en Julia-V, leuk dat jullie gereageerd hebben. :up
ZND-photo, dank voor je tips.
Vooral het bekijken van verschillende punten, en de tijd nemen is voor mij heel belangrijk.
Ik vind het wel moeilijk om ergens rustig de tijd voor te nemen. Dus vergt nog heel wat oefening, en de andere tips probeer ik natuurlijk ook mee te nemen. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp