Het is 13 aug 2025 07:18

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur wisseling van de wacht
 wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 01 jul 2015 13:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi allemaal,

Graag jullie feedback, ik ben voornamelijk benieuwd hoe ik meer scherpte ( crispy ) in deze foto's zou kunnen krijgen?

Gr. John

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 01 jul 2015 22:32 
Lid
Fotografie

Ikzelf vind nummer drie de mooiste, knap van compo en mooie kleuren.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 04 jul 2015 15:21 
Lid
Fotografie

F3 is het mooiste
Maar waarom geeft je zo weinig reactie op andere hun foto's?

wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 04 jul 2015 15:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik ga ook voor foto 3. Je kunt de foto's met een nabewerkingsprogramma wat verscherpen.
Heel erg veel foto's hier op de site zijn met zo'n programma nabewerkt/ verscherpt.

wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 05 jul 2015 01:57 
Lid
Fotografie

AJL, goede vraag! En een simpel antwoord... Ik voel me veel te onzeker om een reactie te geven op foto's van forumgenoten. Ik ben bang om heel stuntelig en betweterig over te komen. Ik vind het spannend om te reageren op mensen die professioneel of vergevorderd fotograferen, en ben bang om daarin af te gaan.

wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 05 jul 2015 05:25 
Lid
Fotografie

Om crispy foto's te krijgen zijn er zeven dingen nodig:
1) Een goede lens. In het algemeen zorgen toplenzen voor betere kwaliteit van de beelden dan instaplenzen. Dit wil helemaal niet zeggen dat je met instaplenzen of alles wat tussen de instaplens en de toplens zit geen crispy beelden kunt produceren! Zie hiervoor punt 2.

2) Ken je lens. Daarnaast is het belangrijk dat je je lens kent. Hoe presteert je lens het beste? Bij een zoomlens: bij welke brandpuntsafstanden en bij welke diafragma's levert het scherpe beelden of onscherpere beelden af. Bij een vaste brandpuntsafstand lens: bij welk diafragma's.

3) De juiste camera en camera instellingen. Dat een top-DSLR van vandaag een betere kwaliteit levert dan een instapcompact van 15 jaar geleden, spreekt voor zich. Daarnaast is de vraag welke camera-instellingen nodig zijn voor een goed scherpe foto. Dit is uiteraard afhankelijk van je onderwerp, maar om enkele algemene te benoemen: een goede/juiste iso-waarde (een hele hoge iso-waarde geeft beelden met minder detail, dan een lage iso-waarde. Dus als je de keus hebt...), een juiste sluitertijd (een te trage sluitertijd geeft bewegingsonscherpte) en de gebruikte beeldkwaliteit (foto's opgenomen met een lage kwaliteit, laten wel veel beelden toe op je geheugenkaartje, alleen de kwaliteit is laag. Ik zeg niet dat RAW de enige juiste kwaliteit is of dat een lage JPG niet-crispy foto's aflevert. Gebruik de kwaliteit die je nodig hebt).

4) Een goede camerahouding / een stabiele basis. Met een stabiele basis (houding, statief) krijg je betere kwaliteit foto's. Bij langere sluitertijden kan het indrukken van de ontspanknop of het klappen van de spiegel ook voor bewegingsonscherpte zorgen, ook al staat de camera op een statief of hanteer je een stabiele houding (kijk eens hoe geweer- of boogschutters op de olympische spelen, WK's of EK's hun geweer resp. boog vasthouden en hoe ze staan). Soms kun je gewoon niet meer uit de hand schieten en heb je bijvoorbeeld een goed statief nodig.

5) Goed scherpstellen. Zorg er voor dat je lens gekalibreerd is en geen front- of backfocus probleem heeft. Zorg er vervolgens voor dat je op het juiste punt scherpstelt. Bij landschappen: zorg dat je een zo groot mogelijke scherptediepte behaalt, niet alleen door een juist diafragma, maar ook door op het juiste punt (hyperfocale afstand) scherp te stellen.

6) Een juiste nabewerking. Zorg dat als je gaat nabewerken, je weet wat je doet. Zorg er ook voor dat je na het verkleinen de foto's altijd ietsje verscherpt.

7) Het uploaden in de juiste grootte en kwaliteit. Als je de foto's op het internet plaatst, zorg er dan voor dat de hosting site geen bewerking op je foto hoeft uit te voeren. Denk aan het formaat, maar ook aan de grootte.

Over de foto's, voor mij ook nr 3. De ruimte bovenin nr 1 voegt voor mij niet zoveel toe.

wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 05 jul 2015 06:46 
Lid
Fotografie

Ook voor mij nr3 de mooiste kleuren en compo :upc. Mis de exif wel..
Goede tips van Henry, ook weer leerzaam :)

wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 05 jul 2015 13:32 
Lid
Fotografie

Henry, onwijs bedankt voor de uitgebreide uitleg, heel leerzaam ik ga ermee oefenen!

Ik lees hier vaker over een verscherping na verkleining. Misschien een stomme vraag, maar die ik dat da. Bijvoorbeeld weer in lightroom? Of kan ik hier beter een ander programma voor gebruiken? Ik upload de foto's bij photobucket, zijn er betere alternatieven?

Gr. John

wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 05 jul 2015 16:04 
Lid
Fotografie

Als je een foto verkleint, moet je altijd de verkleinde foto vervolgens iets verscherpen. Omdat ik allen Photoshop Elements gebruik, doe ik dat met Photoshop Elements. Ik weet niet of dit ook met LR kan, want dat pakket gebruik ik niet.

Over het verscherpen van foto's heeft Frans in verleden een aantal artikelen geschreven. Even in het juiste forumonderdeel zoeken of gewoon de zoekfunctie gebruiken.

wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 06 jul 2015 00:27 
Lid
Fotografie

En ja, dat kan met Lightroom (LR), standaard past LR al een verscherping toe van 25 (op een schaal tot 100), deze kun jezelf natuurllijk aanpassen aan wat je wilt, zelf kies ik voor portretten, close-up, etc voor circa 75 en bij straatfotografie voor rond de 50.

wisseling van de wacht
BerichtGeplaatst: 06 jul 2015 00:32 
Lid
Fotografie

John1984 schreef:
AJL, goede vraag! En een simpel antwoord... Ik voel me veel te onzeker om een reactie te geven op foto's van forumgenoten. Ik ben bang om heel stuntelig en betweterig over te komen. Ik vind het spannend om te reageren op mensen die professioneel of vergevorderd fotograferen, en ben bang om daarin af te gaan.

Dat behoef je niet te zijn, je hebt ongetwijfeld een mening over elke plaat die je ziet, in je eigen bewoordingen kun je die dan ook opschrijven.

Als je een mening hebt die afwijkt van wat de rest schrijft, ga je niet af, maar kun je daar ook iets van leren: bij voorbeeld dat de rest er niks van snapt ;) Op z'n minst leer je er anders van kijken.

Dus: gewoon aandacht aan de rest geven, een forum is nou eenmaal halen en brengen :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp