Het is 28 maart 2024 21:02


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur kattevennen
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 10:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 170
Woonplaats: diepenbeek
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Diafragma : F/11
Sluitertijd : 1/400sec
Iso : 1600
Brandpuntafstand : 50mm
zonder flits

Iso zo gezet, kreeg mijn lichtmeting niet in het midden gezet


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 10:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40242
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ik neem aan dat dit een spiegel is :dk niet echt duidelijk voor mij hoe ik dit moet zien :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 10:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vervreemdend beeld. Vind het niet echt heel erg mooi.

Waarom niet

f/8 met 1/100 en iso 200?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 10:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je sluitingstijd kan toch wel wat veranderen hoor......de mm van je lens bv hier heb je 50 mm.....dat is je langste sluitingstijd dat nog haalbaar is.....een lens van 300 mm dan ga je tot 1/300 sec en niet langer.....dat is zowat een middenregeltje.....dus hier kon je bv perfect uit de hand naar 1/60 sec gaan....

Over je opname.....was misschien aardig om te zien.....maar niet op plaat vrees ik....toch niet met dit standpunt :S


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 10:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 170
Woonplaats: diepenbeek
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik kreeg het niet zoals ik het ook wilde, had mijn iso op 100 staan, maar mijn belichting stond helemaal links, dus dat is dan heel donker, witbelans op " zon " gezet, ging het ook niet zoals het moest gaan, veel gespeeld ermee, maar door mijn iso omhoog te gooien, kwam die in het midden terecht, mijn belichtingsmeter.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 10:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waarom niet gespeeld met je sluitingstijd.....het is toch een stilstaande opname...... :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 10:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat regeltje poezemienie stamt nog uit de tijd van analoge fotografie.
Tegenwoordig met 4 stops beeldstabilisatie kun je vaak wat ruimer rekenen.

Maar eigenlijk zou elke fotograaf moeten weten wat hij/zij met welk objectief aan kan qua sluitertijd. Dat is heel persoonlijk toch wel.
In mijn jonge jaren schoot ik, uiteraard zonder beeldstabilisatie 1/30ste uit de hand met een 50 mm objectief. Nu met de plastic fantastic, ook zonder beeldstabilisatie 1/120ste.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 10:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Donny denk dat je de basisbeginselen nog eens moet bestuderen.

Zoek eens op belichtingsdriehoek op internet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 11:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 170
Woonplaats: diepenbeek
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
omdat als ik onder 1/50 ga, denk dat mijn foto niet scherp meer is


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 11:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 170
Woonplaats: diepenbeek
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ja zal het nog eens belezen dan, heb ik al bekeken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 11:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Doe dan eens de eerste drie vragen van de kennisquiz

viewforum.php?f=195

In mijn reactie noemde ik 1/100ste :tn


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 11:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40242
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
het gaat hier niet alleen over de instellingen..... :dk de wat vreemde comp./opname vind ik hier net zo belangrijk :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 11:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kijk anders even hier bij de sticky onderwerpen :)

Kunstwerk levert een vreemd beeld op, wellicht een verrassing als je daar in het bos loopt, maar die verrassing komt op de foto niet goed over.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 11:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tony het lijkt me een constructie van glas. Een kubus zo te zien die de omgeving spiegelt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 11:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb in de Babbelbox een analyse gegeven van je foto, dit naar aanleiding van de vraag die je daar gesteld hebt. Omdat het soms hard kan gaan met de Babbelbox, heb ik het antwoord op je vraag ook even naar dit topic gekopieerd.


Donny, ik heb even de (voor dit probleem) de meest relevante exif informatie van je bosfoto hieronder geplaatst.

File name: DSC_3901_zps4r25o3kn.jpg
EXIF Summary: 1/320s f/11.0 ISO1600 48mm (35mm eq:72mm)

Camera-Specific Properties:
Camera Model: NIKON D3200
Maximum Lens Aperture: f/5.5

Image-Specific Properties:
Exposure Time: 1/320 sec
F-Number: f/11.0
Exposure Program: Manual
ISO Speed Rating: 1600
Lens Aperture: f/11.0
Metering Mode: Pattern
Light Source: Fine Weather
Flash: No Flash
White Balance: Manual



Oké, je hebt deze foto dus gemaakt met je Nikon D3200, waarschijnlijk met je 18-55mm lens. Je lens heeft een maximaal diafragma van f/5.5.

Wat me vervolgens opvalt is dat je de foto in de Manual mode hebt gemaakt. Van alle foto's die ik maak, schat ik dat ik 1 op de 1000 foto's maak in de Manual mode. Het overgrote deel van de foto's maak in de Aperture priority mode (A-mode), net als heel veel anderen. Net als de M-mode gebruik ik de S-mode (Sluitertijdvoorkeuze mode) bijna nooit. Op mijn Nikon heb ik geen voorgeprogrammeerde standen (Portret, Sport, Nachtopname, etc.). Als ik die al had, zou ik ze niet gebruiken. De reden is dat ik zelf in staat ben om te bepalen welke instellingen het beste passen bij Portret, Sport e.d.
Waar ik dus benieuwd naar ben, is waarom je in de Manual mode de foto hebt gemaakt.

Je hebt deze foto gemaakt met het diafragma f/11, waarmee je een grotere scherptediepte realiseert. Immers, hoe groter het getal, hoe groter de scherptediepte. Je had ook voor een kleinere scherptediepte kunnen kiezen, maar hier bewust niet voor gekozen. Dat mag, dat is een persoonlijke keuze.

Je ISO-waarde stond op 1600. Ik kan niet zien of dit een zelfgekozen waarde is, of dat de ISO-waarde op auto-ISO stond. Dat gegeven staat namelijk niet in de Exif informatie. Als jij zegt dat de ISO-waarde op auto-ISO stond, dan geloven we je.
Als ik mijn camera op een auto-ISO waarde zet, dan moet ik vervolgend twee andere gegevens opvoeren:
- de minimale iso-waarde. Ik heb deze op ISO100 staan.
- de maximale sluitertijd. Ik heb deze afhankelijk van de situatie en de lens ingesteld. Gisteren had ik hem bijvoorbeeld op 1/1000sec staan. Dit betekent dat in mijn situatie van gisteren ik altijd een sluitertijd heb van 1/1000sec, nooit langer.
Waar ik dus benieuwd naar ben, is welke waarden jij hebt ingesteld voor de minimale ISO en de maximale sluitertijd.

Je sluitertijd heb je ingesteld op 1/320sec. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je tot deze waarde bent gekomen. Oké, je wilt een goede belichting. Bij een ISO-waarde van 1600 kom je dan waarschijnlijk op 1/320sec, maar als je dit ziet en weet dat je brandpuntsafstand slechts 48mm (35mm equivalent is 72mm) is, waarom dan niet de ISO-waarde aangepast en vervolgens je sluitertijd aangepast?
Als je ISO-waarde op Automatisch stond, waarom dan niet de instellingen "Minimale ISO-waarde" en "Maximale sluitertijd" aangepast? ...al vraag ik me eerlijk gezegd af of die "Maximale sluitertijd" wel werkt in de M-mode... Zelf heb ik dit niet onderzocht op mijn camera, maar ik vraag het me af.

In een ander post heeft Frans al opgemerkt dat met 1/100sec je ook een goede foto moet kunnen maken. Als je een lens hebt met VR (vibratiereductie), dan kun je zelfs met een nog lagere sluitertijd uit de voeten (mits je in staat bent om je handen ook een beetje stil te houden). Een sluitertijd van 1/320sec is heel veel korter en eigenlijk niet nodig. Omdat je dit niet nodig hebt, kan de ISO-waarde naar beneden, waardoor je minder ruis in de foto krijgt.

Tot slot valt het me op dat je ook de witbalans in de Manual mode hebt staan. Mijn ervaring met Nikon is dat de Automatische stand je heel erg vaak goede kleuren geeft. Ik heb mijn camera bijna altijd in de automatische witbalans-stand staan.


Als je vragen over bovenstaande hebt, stel ze gerust :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 12:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 170
Woonplaats: diepenbeek
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ja henry, dus die foto van het bos, ik kijk door het venster en mijn lichtmeting geeft niet de juiste meeting, want die moet in het midden staan " ev " = NUL . Dus daar bazeer ik dus op, moet ik mijn sluitertijd / diafragma en iso aanpassen voor de " ev" op nul te zetten. Maar dat lukte niet, en speelde ik met mijn iso, en krijg je dit als resultaat van gegevens, mijn iso heb ik dus zo gelaten, al wist ik dat het niet goed ging gaan, omwille dat ik ruis ging hebben. Ik had foto's gemaakt van de kinderen, waren aan het spelen in het bos, met zonschaduw af en toe erbij. De zondag ging ik terug naar dezelfde plaats en ging toen voor auto. Iso waarde; Mijn min iso was 100 , max 400, niet meer. Sluitertijd heb ik dus ook op auto. gezet.

Waarom ik de M-stand gebruikt is voor het leren hoe je met de drie waarde moet mee omgaan, Diafragma - Sluitertijd - Iso. Dus hier zegt men A-stand te gebruiken


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 12:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
1) modus
* je hebt A-mode P-mode S-mode en M-mode
Gebruik de A-mode (=diafragma voorkeuze : dus kun je het diafragma vrij instellen)
Ik gebruik ook altijd A-mode (behalve bij portretfotografie)

* Ik Gebruik de M-mode voor portret () maar dan moet je wel een lichtmeter uit de hand best gebruiken, daar kun je best licht meten op het model met een lichtmeter uit de hand
* Lichtmeter van de camera gebruik ik nooit want dan speelt het een rol of je matrixmeting of spotmeting enz hebt ingesteld (en die cameralichtmeter is niet heel juist voor modellen)

2) ISO
Ik stel de iso altijd zelf in (niet automatisch), maar de iso staat bij vast op 200 iso......in kerken of zo ga ik de iso veranderen maar anders nooit

Ik ga niet teveel zeggen hier anders krijg ik weer een hele donder over mij heen van anderen
Veel succes


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 16:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 170
Woonplaats: diepenbeek
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ja frans, het is een reconstructie dat hangt aan het boom :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kattevennen
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 17:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed