Het is 25 apr 2024 21:46


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Vuurtoren van Marken
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 16:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor de liefhebbers nog wat meer zicht op de vuurtoren van Marken.

Fotografie
-
S 1/20
f/11
ISO 100
Photoshop: levels, unsharp mask
-


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 18:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hij is geslaagd, maar vind hem niet echt bijzonder spectaculair..

Laag standpunt, lange sluitertijd, mooiere luchten (wat je niet in de hand hebt!) zou de foto al beter maken. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 18:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik mis hier vooral scherpte :dk ... de compositie en opbouw spreekt me wel aan :)

Gr. Geert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 18:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
licht zit je hier niet mee.
aansnijden 2e bankje is jammer die zou ik er af halen.
compo is oke


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 18:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
s=1/20 is wat langzaam
Ik weet niet of dat de oorzaak is dat hij niet haar scherp is.....misschien is uw gekozen scherpstelpunt niet zo goed.....ik zou ook eens een foto nemen met scherpte op gras in voorgrond
Zitbanken zou ik wegclonen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 19:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een sluitertijd van 1/20sec is inderdaad wat langzaam voor het uit de hand fotograferen.
Ik neem aan dat je uit de hand hebt gefotografeerd. Ook al zou je het niet zeggen, maar met 1/60sec krijg je scherpere foto's met je groothoek.

Ik weet niet waarop je hebt scherpgesteld. Bij landschappen kun je altijd beter op de hyperfocale afstand scherpstellen.

Mooi licht heb je gevangen en de compositie ziet er goed uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 19:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor alle reacties.

Ja die scherpte daar zit ik dus mee. Ik heb vanaf statief gefotografeerd dus aan de sluitertijd ligt het niet. Ik denk dat ik iets fout doe met de autofocus of er is iets mis met de autofocus...

Nu kan ik natuurlijk handmatig scherpstellen maar ik vind het wel irritant dat een vrij prijzige camera en toplens combi niet gewoon goed focust.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 19:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vanaf statief, heb je je VR uitgezet?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 19:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zo herkennen we het paard van Marken wat gemakkelijker.
Bankje viel me ook mop.

Heb je beeldstabilisatie? En die uitgezet op statief?

Twee zielen een gedachte......


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 19:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb geen VR/beeldstabilisatie. De combi die ik gebruik is de Nikon D750 en de Nikkon 24-70mm F/2.8.

Gebruiken jullie autofocus? En welke modus dan?

Matthijs schreef:
Laag standpunt, lange sluitertijd, mooiere luchten (wat je niet in de hand hebt!) zou de foto al beter maken. :)


Wilde hem eigenlijk bij zonsopgang maken maar was te laat omdat het vanaf de parkeerplaats nog een behoorlijk eind lopen is voor je bij die vuurtoren bent :P en ik was niet alleen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 16 sep 2015 20:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Maar misschien valt de scherpte best mee....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 17 sep 2015 06:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15868
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vind het gewoon een mooie plaat.......denk dat we soms vergeten naar het onderwerp of het ansicht van de opname zelf nog te kijken...... :super


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 19 sep 2015 11:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De foto oogt inderdaad niet helemaal scherp. Heb ik ook wel eens met bepaalde foto's. Dan blijkt dat de kleurcombinatie de 'boosdoener' is en niet de scherpstelling of bewegingsonscherpte. Kijk maar eens naar de vuurtoren, waar kleuren van de lucht en vuurtoren in elkaar overlopen. Omdat je oog daar naartoe getrokken wordt is dat het eerste wat opvalt en het LIJKT niet helemaal scherp te zijn, maar is het in wezen wel. Een goede omzetting naar zwart/wit wil dan nog wel eens helpen. Ik heb dat voor de grap eens geprobeerd en dan oogt de foto mijns inziens al een stuk rustiger en scherper. Ook het gras.

Dat zijn mijn bevindingen. Ik weet niet of dit wetenschappelijk ook te staven is, maar voor mij werkt het (soms).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 19 sep 2015 12:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het kan ook zijn dat je scherptstelpunt van je camera anders is dan jij denkt
Op zo'n cam kun je instellen welk beeldpunt van de camera hij scherp stelt :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015 09:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor jullie reacties. Ik ga eens een tijdje proberen wat andere scherpstelpunten te kiezen en kijken of het dan beter wordt :) Het gekke is dat het namelijk niet met alle foto's mis is, dus het moet aan mij / mijn gebruik van een instelling liggen denkik.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015 12:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 506
Woonplaats: Vleuten
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet natuurlijk niet precies wat je al weet van fotograferen en wat niet, wat ik hierna ga noemen kan daarom dus bekend zijn voor je... Maar er zijn een aantal dingen waar ik aan moet denken als ik je foto zie en de discussie lees die erop volgt.

Allereerst een vraag: wat vind je zelf niet scherp aan de foto? Voor mij ziet het er nl prima uit, op dit kleine formaat althans. Aangezien je zelf schrijf moeite te hebben met de camera de juiste scherpstelling te laten zoeken, wellicht helpt het volgende je verder.
-De camera heeft een stuk met scherpe contrast overgangen nodig om de scherpstelling te vinden. Een stuk heldere lucht bijvoorbeeld is voor de camera lastig of zelfs onmogelijk om op te kunnen scherpstellen.
-Hoe heb je gekozen op welk punt wordt scherpgesteld? Meestal is de handigste methode om het centrale scherpstelpunt actief te hebben en de rest niet, op die manier kan je de camera goed op het juiste punt laten scherpstellen (door dit AF punt te richten op je scherp te stellen doel, ontspanknop half indrukken, compositie kiezen en onspanknop geheel indrukken)
-Ik zie dat je de foto hebt genomen op f/11. Normaal gesproken komt scherpstellen bij zo'n relatief klein diafragma niet zo nauw, zeker niet bij groothoek. In jou foto is de benodigde scherpte diepte zo te zien ook niet zo heel veel. Eea is afhankelijk of je een camera met cropfactor gebruikt of fullframe, maar normaal gesproken verwacht ik dat bij dit beeld simpelweg met de hand afstellen op oneindig al voldoende zou moeten zijn voor een volledig scherpe foto.
-1/20s is best een kritische sluitertijd. Gebruik je een draadonspanner/afstandbediening/zelfonspanner? Was er veel wind? Heb je mirrorlockup oid gebruikt? Heb je een stevig statief, en had je dit statief geheel uitgeschoven of niet? Dit zijn allemaal dingen om rekening te houden als je sluitertijden gebruikt >1/50s.

Hoe ik zelf meestal te werk ga: ik gebruik live-view. Dit geeft vooral als voordeel dat je heel gemakkelijk handmatig kan scherpstellen, je kan zelfs inzoomen tot op pixel niveau, en je ziet dus heel goed hoe en waar het beeld scherp is. Ik heb er hier ooit iets over geschreven, KLIK. Bijkomend voordeel is dat bij live-view de spiegel opgeklapt is, en je dus geen last hebt van vibraties door het opklappen van de spiegel tijdens de opname.

Nog over je foto: je hebt mooi strijklicht over de voorgrond. Nadeel van dit licht is dat de vuurtoren behoorlijk in de schaduw staat, en het strandje links vol in het licht staat. Dit strandje lijdt daarmee behoorlijk af, en daarmee ook andere storende elementen op die plek, zoals het bankje. Daar komt ook het vrij drukke water bij, waardoor het geheel wat rommelig wordt. Mijn tip is daarom: probeer de foto zo te maken dat je minder aandacht trekkende elementen in de foto krijgt. Alleen een voorgrond met wat gras en stenen en de vuurtoren zou al een heel mooie foto kunnen opleveren, de rest maakt de foto alleen maar minder.

Ik hoop dat je er iets mee kan, succes!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtoren van Marken
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015 19:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips!

markleeman schreef:
Allereerst een vraag: wat vind je zelf niet scherp aan de foto? Voor mij ziet het er nl prima uit, op dit kleine formaat althans.

Op origineel formaat op 100% lijkt de vuurtoren niet helemaal 100% scherp, maar misschien wil ik wel gewoon teveel.


markleeman schreef:
-Hoe heb je gekozen op welk punt wordt scherpgesteld? Meestal is de handigste methode om het centrale scherpstelpunt actief te hebben en de rest niet, op die manier kan je de camera goed op het juiste punt laten scherpstellen (door dit AF punt te richten op je scherp te stellen doel, ontspanknop half indrukken, compositie kiezen en onspanknop geheel indrukken)

Zo was ik op mijn vorige camera ook gewend om het te doen, maar nu met de nieuwe camera heb ik veel meer AF-punten en heb ik hem zo ingesteld dat de camera kiest, maar dit bevalt me eigenlijk niet, want hij kiest soms het verkeerde :) Dus ik heb hem inmiddels ingesteld dat hij op het middelste punt scherpstelt.

markleeman schreef:
-Ik zie dat je de foto hebt genomen op f/11. Normaal gesproken komt scherpstellen bij zo'n relatief klein diafragma niet zo nauw, zeker niet bij groothoek. In jou foto is de benodigde scherpte diepte zo te zien ook niet zo heel veel. Eea is afhankelijk of je een camera met cropfactor gebruikt of fullframe, maar normaal gesproken verwacht ik dat bij dit beeld simpelweg met de hand afstellen op oneindig al voldoende zou moeten zijn voor een volledig scherpe foto.

Ik heb een fullframe camera, maar inderdaad zou bij dit diafragma de scherptediepte niet zo nauw moeten komen te liggen.

markleeman schreef:
-1/20s is best een kritische sluitertijd. Gebruik je een draadonspanner/afstandbediening/zelfonspanner? Was er veel wind? Heb je mirrorlockup oid gebruikt? Heb je een stevig statief, en had je dit statief geheel uitgeschoven of niet? Dit zijn allemaal dingen om rekening te houden als je sluitertijden gebruikt >1/50s.

De camera stond op statief op ongelijke grond, dus met niet alle poten even ver uit, wel allemaal vastgezet. Het statief is vrij licht, maar eigenlijk gezien de omstandigheden van dat moment denk ik dat dit niet het probleem is geweest. Ik heb wel gewoon op de camera ontspanner gedrukt, niet met zelfontspanner of afstandsbediening, dus daar valt nog wat te winnen. Ook had ik volgens mij toen de optie mirror-up nog niet in gebruik.

markleeman schreef:
Hoe ik zelf meestal te werk ga: ik gebruik live-view. Dit geeft vooral als voordeel dat je heel gemakkelijk handmatig kan scherpstellen, je kan zelfs inzoomen tot op pixel niveau, en je ziet dus heel goed hoe en waar het beeld scherp is. Ik heb er hier ooit iets over geschreven, KLIK. Bijkomend voordeel is dat bij live-view de spiegel opgeklapt is, en je dus geen last hebt van vibraties door het opklappen van de spiegel tijdens de opname.

Bedankt voor deze tip, ga hier ook eens mee spelen.

markleeman schreef:
Nog over je foto: je hebt mooi strijklicht over de voorgrond. Nadeel van dit licht is dat de vuurtoren behoorlijk in de schaduw staat, en het strandje links vol in het licht staat. Dit strandje lijdt daarmee behoorlijk af, en daarmee ook andere storende elementen op die plek, zoals het bankje. Daar komt ook het vrij drukke water bij, waardoor het geheel wat rommelig wordt. Mijn tip is daarom: probeer de foto zo te maken dat je minder aandacht trekkende elementen in de foto krijgt. Alleen een voorgrond met wat gras en stenen en de vuurtoren zou al een heel mooie foto kunnen opleveren, de rest maakt de foto alleen maar minder.

Ja dat zijn inderdaad precies belangrijke punten waar het hem wringt, het water is te onrustig en niet verzacht door een lange sluitertijd en het strijklicht brengt de aandacht net waar ik het eigenlijk niet wil hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 150 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed