Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips!
markleeman schreef:
Allereerst een vraag: wat vind je zelf niet scherp aan de foto? Voor mij ziet het er nl prima uit, op dit kleine formaat althans.
Op origineel formaat op 100% lijkt de vuurtoren niet helemaal 100% scherp, maar misschien wil ik wel gewoon teveel.
markleeman schreef:
-Hoe heb je gekozen op welk punt wordt scherpgesteld? Meestal is de handigste methode om het centrale scherpstelpunt actief te hebben en de rest niet, op die manier kan je de camera goed op het juiste punt laten scherpstellen (door dit AF punt te richten op je scherp te stellen doel, ontspanknop half indrukken, compositie kiezen en onspanknop geheel indrukken)
Zo was ik op mijn vorige camera ook gewend om het te doen, maar nu met de nieuwe camera heb ik veel meer AF-punten en heb ik hem zo ingesteld dat de camera kiest, maar dit bevalt me eigenlijk niet, want hij kiest soms het verkeerde

Dus ik heb hem inmiddels ingesteld dat hij op het middelste punt scherpstelt.
markleeman schreef:
-Ik zie dat je de foto hebt genomen op f/11. Normaal gesproken komt scherpstellen bij zo'n relatief klein diafragma niet zo nauw, zeker niet bij groothoek. In jou foto is de benodigde scherpte diepte zo te zien ook niet zo heel veel. Eea is afhankelijk of je een camera met cropfactor gebruikt of fullframe, maar normaal gesproken verwacht ik dat bij dit beeld simpelweg met de hand afstellen op oneindig al voldoende zou moeten zijn voor een volledig scherpe foto.
Ik heb een fullframe camera, maar inderdaad zou bij dit diafragma de scherptediepte niet zo nauw moeten komen te liggen.
markleeman schreef:
-1/20s is best een kritische sluitertijd. Gebruik je een draadonspanner/afstandbediening/zelfonspanner? Was er veel wind? Heb je mirrorlockup oid gebruikt? Heb je een stevig statief, en had je dit statief geheel uitgeschoven of niet? Dit zijn allemaal dingen om rekening te houden als je sluitertijden gebruikt >1/50s.
De camera stond op statief op ongelijke grond, dus met niet alle poten even ver uit, wel allemaal vastgezet. Het statief is vrij licht, maar eigenlijk gezien de omstandigheden van dat moment denk ik dat dit niet het probleem is geweest. Ik heb wel gewoon op de camera ontspanner gedrukt, niet met zelfontspanner of afstandsbediening, dus daar valt nog wat te winnen. Ook had ik volgens mij toen de optie mirror-up nog niet in gebruik.
markleeman schreef:
Hoe ik zelf meestal te werk ga: ik gebruik live-view. Dit geeft vooral als voordeel dat je heel gemakkelijk handmatig kan scherpstellen, je kan zelfs inzoomen tot op pixel niveau, en je ziet dus heel goed hoe en waar het beeld scherp is. Ik heb er hier ooit iets over geschreven,
KLIK. Bijkomend voordeel is dat bij live-view de spiegel opgeklapt is, en je dus geen last hebt van vibraties door het opklappen van de spiegel tijdens de opname.
Bedankt voor deze tip, ga hier ook eens mee spelen.
markleeman schreef:
Nog over je foto: je hebt mooi strijklicht over de voorgrond. Nadeel van dit licht is dat de vuurtoren behoorlijk in de schaduw staat, en het strandje links vol in het licht staat. Dit strandje lijdt daarmee behoorlijk af, en daarmee ook andere storende elementen op die plek, zoals het bankje. Daar komt ook het vrij drukke water bij, waardoor het geheel wat rommelig wordt. Mijn tip is daarom: probeer de foto zo te maken dat je minder aandacht trekkende elementen in de foto krijgt. Alleen een voorgrond met wat gras en stenen en de vuurtoren zou al een heel mooie foto kunnen opleveren, de rest maakt de foto alleen maar minder.
Ja dat zijn inderdaad precies belangrijke punten waar het hem wringt, het water is te onrustig en niet verzacht door een lange sluitertijd en het strijklicht brengt de aandacht net waar ik het eigenlijk niet wil hebben.