Het is 23 aug 2025 23:56

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste poging!
 Eerste poging!
BerichtGeplaatst: 28 apr 2016 14:17 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hi!

Hierbij mijn eerste post op dit forum. Tijdje geleden ben ik mee geweest met een vriend van mij en toen deze foto gemaakt met zijn camera. Sindsdien heb ik een eigen camera gekocht (D5200+15-88mm kitlens) en ben ik mij meer gaan verdiepen in de technieken en theorie van de fotografie.

Deze foto is toen der tijd genomen bij de Hatertse Vennen. Ik zou graag wat feedback hierop willen hebben. :)

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Eerste poging!
BerichtGeplaatst: 28 apr 2016 15:18 
Lid
Fotografie

Welkom :)

Een mooi landschapje. Fraaie diepte, mooie kleuren, maar voor mij ietsje te verzadigd.
Heb je een blauw filtertje voor de lucht gebruikt? Voorin is deze erg blauw, achterin zit nauwelijks blauwe lucht. Heb je er een vignetje overheen gelegd? Ik twijfel of het wel mooi is. Ik zou deze waarschijnijk iets subtieler hebben aangebracht.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste poging!
BerichtGeplaatst: 28 apr 2016 15:23 
Lid

Hi Henry,

Qua filter heb ik toen een grijsfilter gebruikt (Weet uit mijn hoofd zo 1,2,3 niet meer precies welke). Het blauwe in de lucht komt voornamelijk door achteraf bewerking. Ik snap precies je punt en probeer mijn bewerking "skills" ook beetje bij beetje te verbeteren. Werk sinds kort met Lightroom en dat gaat mij al een stuk beter af dan PS.

Eerste poging!
BerichtGeplaatst: 28 apr 2016 17:22 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Welkom! Ik vind het een mooie eerste poging. Als je de verzadiging in het blauw en het geel wat terughaald blijft er een hele fraaie over. Ik ben het met Henry eens dat het iets overdone is, gr Harry

Eerste poging!
BerichtGeplaatst: 28 apr 2016 17:57 
Lid
Fotografie

Freek_ schreef:
...Qua filter heb ik toen een grijsfilter gebruikt (Weet uit mijn hoofd zo 1,2,3 niet meer precies welke). Het blauwe in de lucht komt voornamelijk door achteraf bewerking...
Wel zo eerlijk van je om dit toe te geven :up
Het maakt mij niet veel uit of je een filter gebruikt hebt bij de opname of achteraf. Als die vooraf is toegepast, dan hing deze te hoog in het frame.
Als je deze achteraf hebt toegepast (wat ik altijd doe, want ik beschik slechts over een polarisatiefilter, een 6-stops en 10-stops ND filter, omdat je deze effecten niet goed via photshop achteraf kunt toepassen), dan zou ik je willen adviseren om in plaats van Lightroom het pakket Photoshop te gebruiken (het kan al met Elements), te werken met aparte lagen en te werken met maskers. Met deze methode kun je het namelijk heel nauwkeurig toepassen. Het barst op het internet van de Youtube filmpjes over het gebruik van lagen en maskers.

Eerste poging!
BerichtGeplaatst: 28 apr 2016 19:34 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vind de foto qua inhoud erg mooi. In verband met de wel erg blauwe lucht zou ik er een vierkant van maken. Gr.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp