Misschien handig als dit topic bovenaan komt te staan in het rubriek 'landschappen'?
Ik trap hem af…

Heb de vragen uit het vogeltopic gehaald.
Werkelijke brandpunstafstand van je objectief: aantal millimeters dus:In mijn geval is dat nu nog 12mm, ik beschik over een 12-24mm F/4 wat een behoorlijk weids beeld geef. Vooral als je dat vergelijkt met een standaard kitlens (18-55) die ik altjd gebruikte. In de toekoms ga ik nog een nieuw objectief kopen voor landschapsfotografie of een overstap naar Full Frame, maar dat laatste zit er voorlopig nog niet in.
Overigens komt mijn objectief zelden van de 12mm af, als ik hem gebruik op 16/18 (of daarboven) vind ik het vaak een ‘plat’ beeld geven. Zelf wil ik altijd het maximale aan groothoekeffect hebben, dus de camera iets meer naar beneden richten (eventueel in portretstand, al hoewel niet iedereen daar voorstander van is) en je zult zien dat het allemaal een beetje vervormt.
Cropfactor: FF of 1,5 of 1,6 of 2 etc:Nu gebruik ik een D7100, die heeft een 1.5 cropfactor.
Zoals ik hierboven al schreef zou ik over een tijdje graag de overstap maken naar Full Frame, al is het alleen maar voor het dynamisch bereik. Maar ook de beeldkwaliteit, ISO-prestaties enzovoort zijn beter met een Full Frame camera.
Maar… de cropfactors van tegenwoordig zijn ook erg goed! En het glas wat je daarvoor moet kopen is een stuk goedkoper dan voor Full frame. Vergelijk de Nikon 12-24mm ééns met de 14-24mm, daar zit een behoorlijk prijs verschil in. Nu is de duurste ook iets lichtsterker (Nikon 14-24mm).
Zou je je combinatie aanbevelen aan een beginnend landschapsfotograaf?Mijn combinatie? Vind ik een beetje lastig… Mijn objectief (de 12-24mm F/4) is goedkoop, redelijk lichtsterk, mooi groothoek en stevig gebouwd. Als je dat zoekt raad ik hem zeker aan! Maar qua beeldkwaliteit vind ik hem niet echt bijzonder, zelfs een beetje slecht. Veel Chromatische Aberratie en de scherpte vind ik ook niet optimaal. Vandaar dat ik er over na zit te denken om hem te vervangen. Ik zou zelf graag de Sigma 10-20mm willen proberen, het nóg meer groothoek spreekt mij wel aan. Iets minder lichtsterk maar daar valt me te leven aangezien je over het algemeen toch altijd tussen F/8 tot F/16 zit.
Qua bediening vind ik mijn D7100 een zeer fijne camera, even wennen want op mijn D300s zitten de knopjes toch net overal ergens anders. Voldoende (bijna teveel) megapixels vind ik, hij heeft er 24 en dat vind ik meer dan voldoende. De RAW-bestanden kunnen makkelijk 30 MB per stuk zijn, de D800(E)/D810 hebben 36 megapixels en die bestanden zijn vaak boven de 70 MB, dat vind ik echt teveel. Voor grote afdrukken zijn die vele megapixels natuurlijk wel handig.
Wat ruisprestaties betreft vind ik de D7100 geen topper. Laatst een beetje gespeeld met de big-stopper maar daarvoor moest ik naar ISO-500, in combinatie met een lange sluitertijd geeft dat toch wel aardig wat ruis.
Kortom, D7100 is prima, de 12-24mm F/4 raad ik je niet aan.
Kun je een prijsindicatie geven van jou combinatie? nieuwprijsNieuwprijs valt wel mee, de nieuwprijs (ongeveer) voor de tokina is €549,- en voor de Nikon D7100 betaal je zo’n €850,- .Dat komt samen uit op €1400,-.
De 12-24mm (eerste versie zonder AF-motor!!) is 2e hands te vinden voor €200 - € 300,- .
Heb je nog tips of dont's?Heel veel!
Maar die ga ik hier nu niet allemaal typen.
Probeer andere standpunten te nemen, ga op een bankje staan, zet je camera op een monopod en doe hem in de lucht om zo een origineler standpunt te creëren.
Of juist een laag standpunt, gebruik dan een rijstzak of zet je statief op de laagste stand.
En ook vind ik het belangrijk om een onderwerp/voorgrond in je foto te hebben, bij mij zijn dat dikwijls een aantal stenen of golfbrekers. Daarvoor is het ook een beetje experimenteren met je (com)positie, de voorgrond moet ook weer niet te prominent aanwezig zijn.
Je licht is belangrijk in een foto, vaak werk ik met tegenlicht. Dat vind ik erg leuk aangezien dat achteraf nog wat bewerkingstijd vraagt. Maar ook het moment op de dag is belangrijk, ‘s morgens vroeg zie je vaak nog grondmist en een prachtige opkomende zon. Met een beetje geluk ook nog fraaie wolken…

Heb nog veel meer tips, maar ga zelf ook aan de slag.
Ik ging zelf betere foto’s maken door te proberen en hier te plaatsen dan heel veel informatie op het internet te lezen.