Leuk topic! ...
Wat de (foto-)techniek betreft heb ik nog veel te leren.. Lastig vind ik het scherpstellen. Menig maal ben ik thuis gekomen en lag de scherpte niet goed, erg frustrerend. Ik ben nu blij te lezen over de hyperfocale afstand, was nieuw voor mij, en ga ik zeker proberen toe te passen in het vervolg.
Bedenk dat er maar een vlak in je foto echt scherp is en dat is je scherpstelvlak. Als je een onderwerp op de horizon echt scherp wilt hebben vergeet dan de hyperfocale afstand en stel scherp op de horizon.Toch pas ik wel een paar dingen toe. Zoals het gebruik van een zelfontspanner, een stabiele ondergrond zoals een statief, ik schakel de beeldstabilisatie van mijn objectief uit en gebruik ik een klein diafragma (f8-16). Ook staat de knop nog wel eens op de 'P' stand (Canon).
Als je de spiegel kunt opklappen helpt dat ook trilling te voorkomen.
f/16 is te klein voor de meeste combinaties camera objectief vanwege het fenomeen diffractie.
Wel zou ik later naar Full Frame willen door de redenen die Matthijs ook al beschreven heeft.
Landschapsfotografie zou voor mij nooit reden zijn om over te stappen naar full frame. Ja de beeldhoekwinst bij groothoek is een punt. Die is echter eenvoudig te verkrijgen door meerdere elkaar overlappende foto's te maken. Mozaiek.
Voor het overige zou ik vooral mijn geld steken in goed glas.