Het is 19 apr 2024 10:07


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Dagje plantsoen
 Dagje plantsoen
BerichtGeplaatst: 01 okt 2016 20:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 122
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Vorige week een middagje op pad geweest om te oefenen met mijn camera, Ik vond het geen vruchtbaar middagje, maar ik vond dat er wel 2 mooie foto's bij waren. Nu ben ik natuurlijk benieuwt naar jullie meningen. Het is al even geleden dat ik hier foto's heb geplaatst en ik hoop dat jullie deze beter vinden dan de vorigen en dat ik eindelijk wat voorruit ga.

En ja ik vind het ook erg jammer dat die fietser op mijn eerste foto zichtbaar is, en dat als je hem heel erg inzoomt er toch ruis te zien is op de foto.

De mooie bekende boom in het Plantsoen ( Groningen)
Fotografie

Exposure Time = 1/200"
F Number = F5.6
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 100

boom nummer 2
Fotografie

Exposure Time = 1/60"
F Number = F4.5
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 100

Het laatste bloementje in het park. Is deze te geel of niet? Hier heb ik gespeeld met de witbalans.
Fotografie

Helaas geen exif gegevens van deze foto, ik heb hem uitgeknipt en schijnbaar zijn die gegeven hierdoor verloren gegaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Dagje plantsoen
BerichtGeplaatst: 02 okt 2016 08:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 289
Woonplaats: Venlo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
V.w.b. foto 1: li / re weinig ruimte. Aan de onderkant eerder te veel ruimte. Het grijze wegdek voegt weinig toe aan de foto en zou je grotendeels weg kunnen snijden.

Ik ken de situatie terplaatse niet maar zo te zien ligt links een vijver / waterpartij. Die zou je meer in beeld kunnen brengen. Zeker als er reflecties van de omringende bomen in het water zichtbaar zijn kan dat de opname een extra impuls geven.

F2: Op zich een goede sfeer in deze opname. Jammer dat de lucht en het pad op de achtergrond overbelicht zijn waardoor het geheel wat onrustig oogt.

Tip: foto's lijken op ooghoogte genomen te zijn. Probeer eens te experimenteren......neem meerdere foto's op dezelfde locatie en verander van camerastandpunt. Je zult ongetwijfeld ervaren dat het vaak een totaal ander resultaat oplevert.

Qua scherpte / kleur lijken de opnames mij ok. (ik bekijk ze op een I-Pad).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje plantsoen
BerichtGeplaatst: 02 okt 2016 09:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Sommige mensen hebben geleerd om anders te kijken naar situaties, die hebben geleerd om "fotografisch te zien". Ik begrijp van je dat je hier nog een beetje mee worstelt.

Drie tips om mee te beginnen:

Tip 1. Minder = Meer
Een van de (voor mij) belangrijkste uitgangspunten voor een mooie foto is de stelregel: "Minder= Meer". Uiteraard wil dit niet zeggen dat je alleen maar close-ups moet maken, maar de stelregel "Minder = Meer" kun je ook toepassen op een landschapsfoto. Blijf kritisch wat wel en niet mee op de foto mag.

Tip 2. Perspectief
Daarnaast kun je beelden er anders laten uitzien vanuit een ander perspectief, zoals Enriko al heeft aangegeven: maak foto's bij voorkeur niet vanaf een hoogte van 1.50m - 1.80m.

Tip 3. Compositie
Plaats onderwerpen niet precies in het midden. Zoek eens op "composities bij fotografie" op het internet. De regel van derden is een van de meest toegepaste regels. Het zorgt er voor dat er meer spanning komt in het beeld.

Oke, dan nu de behandeling van je foto's.
Bij alle drie de foto's heb je het onderwerp in het midden van de foto geplaatst. Dat maakt de foto's een minder goede compositie hebben dan mogelijk was geweest. Bij foto nr 2 vind ik daardoor zelfs de boom er eigenlijk "in de weg" staan.

Bij foto nr 1 missen we rechts net wat van de fietser (die toch de aandacht vraagt) en links zien we nog een stukje van de stadsvijver (?). Probeer dit soort afsnijdingen te voorkomen.

Foto 3 is eigenlijk niet zoveel op aan te merken, maar hier steekt in de achtergrond (links) plots een takje "uit de bloem". Iets wat je had kunnen voorkomen door voordat je de foto nam niet alleen naar het onderwerp te kijken, maar ook naar de achtergrond.

Natuurlijk zijn er ook genoeg positieve dingen te benoemen. De scherpte en de kleuren zien er goed uit. Ook vind ik de gekozen scherptediepte fijn. In alle drie de gevallen omsluit het mooi je onderwerp (datgene waarvan je wilt dat de aandacht krijgt). Ook vind ik dat de belichting er goed uit ziet. Geen overbelichte of onderbelichte delen in je foto.

Mbt de exif informatie: plaats ook het brandpuntsafstand erbij. De "verdwenen exif" van foto 3 komt niet door het croppen, maar doordat je de foto hebt opgeslagen met de optie om de exif er niet in te bewaren. Even zoeken in CS6 hoe je dit anders moet doen. Bij bijvoorbeeld de optie "Opslaan voor Web" wordt de exif volgens mij niet bewaard in de foto.

Ik zie wel in je exif dat je de foto's maakt in Manual Mode en dat je de witbalans op op Manual hebt staan. Mijn tip: maak het jezelf niet zo moeilijk. Maak de foto's in Av mode en zet de witbalans op Automatisch. Als je de techniek voor 95% onder de knie hebt, kun je altijd nog in volledig Manual mode je foto's gaan maken, maar ik verwacht dat je dit dan niet eens zult doen.

Ik kan me herinneren dat je ook een post hebt geopend omdat je graag een andere camera wilt hebben waarbij de ruis niet goed zichtbaar is. Ik zie in deze foto's niet veel ruis. Als ik jou was, dan zou ik nog even wachten met het aanschaffen van de nieuwe camerabody, maar gewoon nog lekker met deze camera je fotografie-vaardigheden bijwerken.

Gewoon hier lekker veel foto's plaatsen en elke keer leren van de tips. T.z.t. weet je ook veel beter waar je naar op zoek bent en kun je een veel betere/gefundeerdere keuze maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dagje plantsoen
BerichtGeplaatst: 02 okt 2016 10:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De tips van Henry en andere leden volgen en dan komt het wel goed, heb dat trouwens ook gedaan en nu nog altijd ;)

Gr. Geert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed