Het is 31 jul 2025 00:20

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Koud, maar zonnig
 Koud, maar zonnig
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 18:00 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn eerste duik in het diepe. Waarom dan meteen met 4 foto's als je pas 3 weken aan het fotograferen bent? In elke foto zal wel iets anders niet helemaal lekker zijn en van meer kritiek kan je meer leren!

Foto's zijn gemaakt rond 4 uur in de middag, een krappe twee weken geleden in het Wilhelminapark in Rijswijk. Lichtjes nabewerkt in DPP 4.

1.
Fotografie[

{18mm, 1/2000, f/3.5, ISO 100}

2.
Fotografie

{29mm, 1/1600, f/4, ISO 100}

3.
Fotografie

{35mm, 1/2500, f/4.5, ISO 100}

4.
Fotografie

{18mm, 1/800, f/3.5, ISO 200}

Een beetje zelfreflectie kan natuurlijk geen kwaad:
Ik heb deze foto's op de manuele stand geschoten, echter heb ik er helemaal niet aan gedacht om het diafragma aan te passen. Geknepen naar f/5.6 of f/8 was de scherpte beter geweest denk ik.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Koud, maar zonnig
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 18:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik ben helemaal geen landschaps fotograaf dus hecht niet teveel waarde aan mijn commentaar.
Ik vind het best een goede serie al had voor mij er iets meer doortekening in de donkere delen mogen zijn.
Voor mij is de eerste ook de beste.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Koud, maar zonnig
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 18:32 
Lid
Fotografie

Vind ik ook.....een grijs-verloopfilter is dan een grote hulp

Koud, maar zonnig
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 19:09 
Lid
Fotografie

De kleuren van de ondergaande zon en de lucht zijn mooi.
De donkere delen vind ik ook iets te donker.
Het zonnetje heb je in al je foto's precies in het midden geplaatst. Je zou de volgende keer eens kunnen kijken wat er gebeurt als die zon ergens anders in je foto te vinden is (of misschien niet eens in de foto te zien is).
In de Nrs 2 en 4 leiden de lijnen je mooi naar de zon, terwijl dit in de Nrs 1 en 3 niet het geval is. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een foto met ondersteunende lijnen.
Landschappen worden eigenlijk allemaal gemaakt met een kleiner diafragma voor een grotere scherptediepte. Jouw f-waarde is in alle vier de foto's erg klein. Om een zo groot mogelijke scherptediepte te krijgen, wordt vervolgens scherpgesteld op de hyperfocale afstand.

Koud, maar zonnig
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 19:22 
Lid
Fotografie

Je hebt een goed oog voor compositie en hebt mooie lijnen gebruikt in je foto's. Top gedaan!
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers wat betreft de donkere delen. Schiet je in RAW? Dan zou ik zelf de schaduwen wat ophalen zodat er meer detail te zien is. Ik ben mij sindskort pas bewust van het histogram.Ik had ook vooral bij deze situatie last van onderbelichting en verlies van detail in de donkere delen. Je kan hierop zien hoeveel informatie er in mijn foto zit. Dat zou wellicht nog een hulpmiddel kunnen zijn voor je.
Aanvulling op het verhaal van Henry; bij foto 3 had je bijv een paar stappen naar links of rechts kunnen zetten. Dan had de compositie er wellicht meer interessant uit gezien. De steiger blokkeert nu de lijn de foto is.
Als je pas 3 weken aan de slag zijn dit toch heel behoorlijke foto's :upc

Koud, maar zonnig
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 00:34 
Lid

Dank jullie allemaal wel voor de reacties, hier leer ik nog eens wat van!

Ik heb de camera standaard ingesteld op RAW + JPEG, dus ik kan hier en daar nog wat aan sleutelen, maar naast het in de vingers krijgen van de camera ben ik mezelf ook nog wegwijs aan het maken in fotobewerkingsprogramma's.

@fran ; Thanks! Ik zal binnnenkort nog een poging wagen om de donkere delen meer detail te geven.
@AJL ; Grijsfilters staan op de verlanglijst, echter staat daar nog wel meer op. Ik ga eerst gewoon lekker veel foto's maken, kijken wat ik echt leuk vind, en dan de portemonnee weer tevoorschijn trekken.
@Henry ; Thanks! Donkere delen ga ik nog naar kijken. Bedankt voor tips over de ondersteunende lijnen, nog niet echt bewust bij stilgestaan. Diafragma ga ik volgende keer niet vergeten :blush
@Dennismulder55 ; Thanks! Ik heb inderdaad de RAW files, dus daar ga ik nog even iets mee doen. Histogram vertoont inderdaad een piek richting dichtgelopen zwart, een stopje erbij kan vast geen kwaad. En bedankt voor de compositietips!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp