Het is 27 apr 2024 22:20

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur t volle gaas weekend (combinerace)
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 15 jun 2023 20:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 422
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
de combinerace zeer zware grote machienes die 500pk hebben een hoog zwaarte punt hebben en een stare ophanging wat betekent bij de minste hobbel springt de combine omhoog alleen de lagere/dubbellucht combine hebben veering.

#1 door dat de achterstuuring kapot ging ramde/reed hij de hoge rand op van 1,5+ meter hoog
Fotografie
iso 1100 290mm f8 1/1250sec
nikon d4s Sigma 150-600c

#2 een moment later de combine stond op omkiepen maar kon nog veilig met een kraan recht gezet worden
Fotografie
iso 250 70mm f7.1 1/800sec
nikon d800e nikon 24-70 2.8g

#3 met 4 wielen los van de grond.
Fotografie
iso 1400 310mm f8 1/1250sec
nikon d4s Sigma 150-600c

#4 3 op een rij.
Fotografie
iso 1250 150mm f8 1/1250sec
nikon d4s Sigma 150-600c

#5 4 op een rij.
Fotografie
iso 1100 200mm f8 1/1250sec
nikon d4s Sigma 150-600c

#6 de top 3
Fotografie
iso 1000 300mm f8 1/1250sec
nikon d4s Sigma 150-600c

#7 op 3 wielen door de bocht
Fotografie
iso 560 310mm f8 1/1250sec
nikon d4s Sigma 150-600c


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 15 jun 2023 21:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24524
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Stoere platen, vooral de eerste twee laten spectaculaire actie zien. Mooi werk :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 16 jun 2023 00:17 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42124
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geweldige mooie en kleurrijke serie.

Voor mij 1 en 7 omdat daar de meeste grond door de lucht gaat wat extra kracht aan het geheel geeft.

Zou in 7 wel even de voorbijrijdende auto rechts even gas laten geven dat hij niet meer in beeld staat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 19 jun 2023 07:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3611
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie actieshots die versterkt worden door de opspattende aarde :up

Ik weet niet of je bij nr3 de waas wat kan verminderen zodat die wat frisser oogt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 19 jun 2023 12:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 422
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
nee helaas als ik aan de contrast zit of dehaze slaat de foto paars uit


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 19 jun 2023 12:40 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42124
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik kon er niet vanaf blijven en heb foto3 even binnen gehengeld en mee gestoeid.
Getallen weet ik niet want ik werk over het algemeen op gevoel.
Ik heb eerst de foto geopend in de raw-converter van adobe omdat ik gewend ben om daar mee te werken. Ik heb de foto iets donkerder gezet, hooglichten gedimd, dan de zwarten bespeeld en contrast. Ook lokaal contrast verhoogd en de schuif nevel verwijderen gebruikt. Daarna geopend in Photoshop en met helderheid en contrast de foto weer iets opgelicht en als laatste nog een keer voor de zekerheid met niveaus het licht en donker aangepast. Alles puur op gevoel en misschien kan het nog beter maar dit is wat ik er uit weet te toveren.
Als tie weg moet hoor ik het wel.

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 19 jun 2023 14:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 422
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
dat is een hele mooie verbetering en dankje voor de uitleg.
nu weet ik dat met stof in de lucht de wazig heid er uit te hallen is.
alleen ik ben ongeveer 1 minuut of minder per foto bezig met bewerkingen omdat met deze serie ruim 6000 foto's heb gemaakt en binnen 2 dagen 200 foto's heb bewerkt en dan kan ik niet zoveel tijd aan een foto geven om het perfect te doen maar bij kleinere hoeveelheden ga ik het wel onthouden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 19 jun 2023 14:23 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42124
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je als fotograaf wilt profileren en wie weet er iets mee verdienen zou ik zeggen "lever geen rommel af" dat schaadt je alleen maar.
Bij mijn evenement foto's zit ik ook maar een minuut of 3 op een foto maar soms ook wel eens 10 minuten als ik het de foto waard vindt en als het niet lukt dan gaat de foto gewoon het ronde archief (prullenbak) in.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 19 jun 2023 20:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3611
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb na de uitleg van Fotosmurf ook even een poging gedaan en mijn nabewerking (niet in PS) is heel kort en snel :
histogram aanpassen (buitenste driehoekjes naar binnen brengen) en vibrancy terug verhogen (om terug meer kleur te krijgen) en dat geeft alvast dit :
Fotografie

Er is dus zeker meer uit te halen als de waas over de hele foto hangt.

Wel gek dat bij jou er paars tevoorschijn kwam?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 21 jun 2023 14:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49119
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
6000 foto's is een hele hoop.

Maak je een hele snelle reeks achter elkaar (burst) per keer van een onderwerp?
En zo ja begin je dan per serie de beste te selecteren?
En zo ja hoeveel foto's houd je daarna over om te bewerken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 22 jun 2023 23:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 422
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
totaal was het 6000 per dag ongeveer 3000 foto's per midag/avond heb nog een extra kaartje nodig omdat ik vaak geen geheugen over houd.
ik maak de foto's inderdaad in burst mode als ik zie of denk dat er iets gaat gebeuren.
de camara maakt mapen aan per 1000 foto's en ik zoek dan per map de beste er uit.
ik hou dan ongeveer 100 foto's over om te bewerken


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 08:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49119
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up
Had al zo'n donkergrijs vermoeden.
Doe je het alleen voor je zelf?
Of gaan de foto’s ook naar de deelnemers of de organisatie?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 12:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 422
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
dat verschilt per event.
kort gezegt de foto's komen verkleint op facebook te staan met copyright.
maar mensen/evenmenten kunnen de foto's kopen om zo beetje de onkosten er uit te krijgen.
alleen word het lastig omdat er veel regels aan vast hangen.
het is ook een balans waar ik vaak mee in de knoop zit het beste voor mij zelf is om de foto's compleet gratis te houden, maar ik heb het gevoel dan dat ik werk van mogelijke andere fotografen af kan pakken en wat mogelijk ook echt kan gebeuren.
daarom heb ik wel wat richtlijnen die ik aan hou 1 geen volle resolutie gratis weg geven.2 geen opdrachten aan nemen maar andere fotografen aanbevelen.3 geen grote duure evenmenten fotograferen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 13:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49119
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat het heel duidelijk is wat je probleem is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 13:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 422
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hoe bedoel je ?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 15:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49119
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nou wat je zegt.
Da je er geen geld voor kan vragen maar ook anderen niet het geld uit de mond wil stoten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 19:15 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42124
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als anderen er geld voor vragen kan jij dat ook, ik noem dat gezonde concurentie.

Maar als je dat wilt doen zal je wel kwaliteit moeten leveren vind ik zelf.
Als je dan slordig wordt in je bewerkingen of het eindproduct verkoop je vanzelf niets meer.

Wat het aantal foto's betreft zou ik zeggen: als je wat vertrouwder raakt met de dingen die je fotografeert kan je wat minder standje ratel gebruiken. Ik schiet bij sport hooguit een burst van 4 fps maar meestal zijn het het er maar 3. Ik heb regelmatig 1000 foto's per wedstrijd en mijn wordkflow is als volgt:
Foto's inladen via bridge.
Eerste foto selecteren in bridge en dan op spatie drukken dan krijg je de foto over heel je scherm en als je twijfelt over de scherpte klik je met je muis of pen van je tablet op de foto en zoomt hij 100% in. Bij nog een keer drukken gaat hij weer terug naar over heel je scherm.

Dan kan je met je pijltoetsen (naar rechts voor een foto verder of links om terug te gaan naar een foto) al je foto's doorlopen met een snelle selectie. Foto's die niet scherp zijn, foto's waarvan je weet dat je er toch niets mee kunt of doet, Overbodige foto's uit een burst en zo kan je dan met de delete-knop direct verwijderen. Dan heb je uiteindelijk denk een map over met aanzienlijk minder foto's.

Dan het bewerken:
Foto openen in de raw-convereter ( ik schiet altijd alles in raw) en de witbalans aanpassen, de lenscorrectie toepassen, belichting en kleuren naar wens aanpassen als je foto naar wens is dan deze instellingen opslaan in je raw-coverter. Als je dat gedaan hebt controleer je je ruis in de foto en past dit aan en eventueel naverscherpen. ( ik doe dit pas na het instellen van de kleuren en dergelijke omdat je buiten fotografeert en mijn iso op automaat staat waardoor de hoogte van de iso kan verschillen en dus ook de hoeveelheid ruis in een foto).

Dan kan je nog een uitsnede maken via de uitsnijtool/croptool.

Dan kan je de foto verder openen en naar photoshop gaan. Ik druk altijd mijn alt knop in dan open ik een kopie en blijft mijn raw-bestand onaangeroerd en heb ik dus ten alle tijden een origineel raw wat uit de camera is gekomen.
In PS zet ik dan de puntjes op de welbekende i en maak de foto af en sla hem op als jpeg.

Voordeel van dit is als je nu weer een foto van hetzelfde evenement opent in je raw-converteer dan kan je dus naar de opgeslagen instellingen en heb je met 1 klik je foto al bijna helemaal gedaan. Even checken natuurlijk want het kan zijn dat je wat aanpassing moet doen omdat je licht niet altijd hetzelfde is gebleven al die tijd. Maar dat zijn vaak hele kleine dingen. dan kan je dus weer je ruis controleren enz.

Scheelt een hoop tijd als dat je bij elke foto afzonderlijk het wiel opnieuw uit gaat vinden.

Als ik weet dat ik bijvoorbeeld in de tweede helft donker weer heb gehad maak ik tussendoor wel eens een nieuwe opslag van instellingen.

Meeste tijd ben ik eigenlijk kwijt in ps als ik ga poetsen in een foto. Dat is vaak maar heel kort omdat het meestal kleine of makkelijke dingen zijn die ik aanpas of weg tover. Maar soms duurt het iets langer en als de foto dat waard is vind ik het ook niet erg om 10 minuten op een foto te zitten.

Tot zover de werkwijze van de Smurf en zijn evenementen/sportfotografie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 20:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 422
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik kan wel geld voor vragen en dat doe ik ook maar ik zit met hele strikte regels te klooie waar door ik altijd vors pak goedkoper ben als andere fotografen.
de kwaliteit die ik schiet is vaak beter tot veel beter als andere fotografen net als foto #3 is niet slordig het was stofig op dat moment dat haal ik er wel beetje uit en als er tijd is mischien wel helemaal maar zo hoort de foto wel te zijn dus in dit geval ga ik er geen 5 min aan besteden.
burst mode is 11 fps en dat is heel erg handig als ik extra kaartje heb zou ik het een stuk meer gebruiken en als ik ooit camara heb met 20/30 fps zal ik daar ook gebruik bij maken.
een voorbeeld op dit event werd er een auto de kant in geduwt en ging over de kop ik heb contunu de knop ingedrukt gehad en daar kwamen 30 foto's uit en 4 er van gebruikt 1 dat hij de kant in ging/begon te rollen 2 toen die op zijn dak lag er was 1 foto waar er zand uit de deur kwam en de laatste dat bestuurder uit de auto klom.
ik moet wel zeggen heb de camara nu even gebruikt met stormchase en ja dan zet ik die burst helemaal uit.
ik kopieer de mappen en via windows photo's ga ik er door heen bladeren bij de mooiste schrijf ik in notepad het nummer op ik heb tot nu toe geen fijn programa gehad waar ik de foto's als favo op kan slaan


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 20:58 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42124
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben wel benieuwd naar de regels waar jij tegenaan loopt waardoor je fors goedkoper moet zijn dan de anderen. Of de kwaliteit beter is laat ik liever door anderen bepalen dan dat ik het zelf ga zeggen over mijn eigen foto's.

sgrs schreef:
burst mode is 11 fps en dat is heel erg handig als ik extra kaartje heb zou ik het een stuk meer gebruiken en als ik ooit camara heb met 20/30 fps zal ik daar ook gebruik bij maken.
Boven de 14 fps kan je net zo goed gaan filmen volgens mij.

sgrs schreef:
een voorbeeld op dit event werd er een auto de kant in geduwt en ging over de kop ik heb contunu de knop ingedrukt gehad en daar kwamen 30 foto's uit en 4 er van gebruikt 1 dat hij de kant in ging/begon te rollen 2 toen die op zijn dak lag er was 1 foto waar er zand uit de deur kwam en de laatste dat bestuurder uit de auto klom.

Dat betekent dus dat je 26 foto's onnodig hebt gemaakt en onnodig door moet spitten.
Misschien zit ik er naast, heb zelf nog nooit rally/cross of iet dergelijks gefotografeerd( lijkt me wel leuk om te doen ook, veel acties) maar als je ziet dat de auto de berm in gaat kan je een foto maken (burst 4) als hij dan op zijn dak stil ligt kan je een foto maken (burst 4) als er zand of misschien zelfs wel vuur uit de auto komt kan je een foto maken (burst 4) en gelukkig komt de bestuurder er zelf heel uitgeklommen zeker belangrijk en een foto maken (burst 4). Dan heb je 16 foto's en hetzelfde gefotografeerd en waarschijnlijk ook hetzelfde moment te pakken. De discussie zal altijd blijven dat je met meer fps vaker het moment pakt. Maar wat is HET moment. Smaken verschillen.

Soms is het tijdens het fotograferen ook "less is more" Vroeger zaten de fotografen met rolletjes te klooien en selectief foto's te maken anders wed het te duur en dia hadden ook vaak het moment. Oke misschien ook vaker niet als nu maar toch.

Ik werd het wel een beetje zat en ben wat beter op gaan letten en minder burst schieten en ik heb dezelfde momenten bij mijn sportfoto's als daarvoor.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 t volle gaas weekend (combinerace)
BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 21:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49119
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Joop Nikkie heeft in een ander topic deze problematiek al eens besproken.
Zei toen dat er sprake is van een beperking/uitkering.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed