Het is 30 apr 2025 19:12

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Serieus spelevaren... (meetrekken)
 Serieus spelevaren... (meetrekken)
BerichtGeplaatst: 28 jun 2024 21:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als het om spelevaren gaat, is dit toch wel het serieuze werk: speedboten in actie. Dus zelf maar wat gespeeld met meetrekken...
Heb inmiddels een grijsfilter (Hoya ND32), maar de eerste kwam me voorbij toen ik nog niet de kans had om dat er op te schroeven. Wat heet, ik had mijn camera nog niet eens ingesteld... Hij kwam bovendien veel te dichtbij langs om 'm helemaal in beeld te hebben. Normaal gesproken zou ik de hele boot in beeld willen, met nog wat water er voor. En de schipper zit veel te ver naar rechts. Maar op een gekke manier vind ik deze foto door compositie en kleur toch wel iets hebben. 1/50 sec, f4.0, iso 200.
De tweede is meer het idee dat ik vooraf in gedachten had. Wel wat meer cliché :D 1/25, f4.0, iso 100, met grijsfilter.
BTW: de foto's zijn van de week op verschillende op verschillende avonden, dus met ander licht, gemaakt.
Fotografie[/url]

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 28 jun 2024 21:30 
Moderator
Fotografie

Dan vind ik je 1e nog het beste.
Inderdaad jammer dat hij zo dicht tegen het kader zit maar er zit wel scherpte in, snelheid en een fraaie lichtbundel vanonder de boot.

In de 2e is niks scherp en zou voor mij een leuke poging zijn maar wel in de vuilnisbak verdwijnen. Er vanuit gaande dat je meerdere opnames van die avond heb die wellicht beter zijn.

Ook in de 2e zit de boot aan de rechterkant.
Tipje, zet je focuspunt links in je zoeker.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 28 jun 2024 22:34 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Dit vraagt gewoon om heeel veel oefenen. Pannen van foto’s wat ik in het verleden ook veel heb gedaan is lastig. Je moet je onderwerp volgen en dan ook nog op het juiste moment afdrukken. De eerste is dan ook de betere van de twee. Geen topfoto maar eentje die je kan zien als oefening naar een betere foto. De tweede zou ik ook regelrecht de prullenbak ingooien.

Ik deed pannen zonder grijsfilter….ik weet niet wat het gebruik hiervan voor voordelen heeft. Mss kun je dat toelichten?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 28 jun 2024 22:56 
Lid
Fotografie

Grijsfilter lijkt me hier niet nodig. Je gebruikt een diafragma van f4.0.
Dat kan flink hoger. Kans dat je meer scherpte op het onderwerp krijgt is dan ook groter.
Flink blijven oefenen!! Succes!!

BerichtGeplaatst: 28 jun 2024 23:09 
Lid
Fotografie

Grijsfilter gebruikt omdat het behoorlijk zonnig was. Op moment van deze foto kennelijk niet meer, maar was ik kennelijk te veel verdiept in de panning om dat in de gaten te hebben.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp