Het is 12 mei 2025 03:33

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur de Hef
 de Hef
BerichtGeplaatst: 23 sep 2008 08:14 
Lid
Offline op het foto forum

Hieronder staan een paar foto’s van de oude spoorweghefbrug in Rotterdam. Het is een heel markant monument dat onlosmakelijk aan het gezicht van de Nieuwe Maas verbonden is.
De Hef is de populaire benaming voor de oude spoorweghefbrug over de Koningshaven in Rotterdam, die het Noordereiland van de wijk Feijenoord scheidt. De officiële naam is Koningshavenbrug.

Fotografie

Fotografie

De twee brugdelen aan de oevers stammen uit 1878. Het middengedeelte was oorspronkelijk een draaibrug. Dit was echter een forse hindernis voor de scheepvaart. In de smalle doorvaart voeren meerdere schepen zich vast en in 1918 voer het Duitse schip 'Kanderfels' de complete draaibrug van de pijler. Dit laatste ongeval gaf de doorslag voor de aanleg van een hefbrug ter vervanging van de draaibrug.

Fotografie

De brug is ontworpen door P. Joosting en opengesteld op 31 oktober 1927 en was de eerste van haar soort in West-Europa. Joris Ivens maakte in 1928 een avantgardistische film over De Hef met als titel De Brug.

Fotografie

De brug wordt tegenwoordig niet meer gebruikt, omdat de treinen sinds 1993 vanaf het Centraal Station tot station Zuid door de Willemsspoortunnel rijden. De oude spoorbrug is nu een monument als herinnering aan de plek waar ooit de treinen het centrum van de stad verlieten.

Bron: Wikipedia

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 de Hef
BerichtGeplaatst: 23 sep 2008 11:57 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vette brug, ik denk dat er met name kwa compositie meer in had gezeten. Fotos ogen ook wat flets.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 de Hef
BerichtGeplaatst: 23 sep 2008 15:21 
Lid
Fotografie

Ayla schreef:
kijk maar eens naar de foto's van Akira.

:blush je maakt me verlegen :P

maar met je commentaar ervoor ben ik het wel eens, dat was ook wat ik dacht.

de Hef
BerichtGeplaatst: 23 sep 2008 16:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ja deze bruggen staan er bij ond ook op Waddinxveen, boskoop etc. Ik vind het fraaie platen met een voorkeur voor de eerste waar ik het standpunt juist in contrast met mijn voorgangers wel erg goed gekozen vind...

de Hef
BerichtGeplaatst: 23 sep 2008 16:37 
Lid
Fotografie

De eerste is kwa overzicht zeker een fijn standpunt, wel jammer van de mensen ervoor en had rechts iets meer van de brug meegenomen.

Maar deze brug had zich vast ook erg goed geleend voor close-ups en detail opnames, lijnenspel etc.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp