Het is 25 jul 2025 04:23

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste gelukte foto
 Eerste gelukte foto
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 18:54 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Ik heb deze met mijn moeders digitale camera genomen , aangezien ik nog echte camera heb , wou even weten of het goed is voor een beginner. Ik ben op zoek naar een echte camera , onderwerp staat in Camera's, lenzen en toebehoren , dus help daar ook even :) . Hier dan de foto :

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Eerste gelukte foto
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 19:05 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ook verstandig om je exif gegevens er bij te plaatsen zodat er beter tips gegeven kunnen worden.
eerst even dit, het is niet de camera die de foto's maakt ......... ;)
als ik naar je instellingen kijk, zou ik eerst eens proberen je te verdiepen in de instellingen van je toestel. deze foto is niet scherp, maar kan ook niet met deze instellingen, ook staat je foto wel wat scheef :P de kleuren zijn inderdaad niet goed, dat ligt denk ik aan je witbalans. ook heb je de foto vrij laat genomen dan is ook het licht niet op zijn best. dus eerst maar eens flink op het forum lezen en je camera leren kennen, en dat heeft niks te maken met een betere of "echte" camera ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste gelukte foto
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 19:33 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Dit is geen DSLR camera en ik vraag me dan ook af of je wel handmatig kan scherpstellen. De foto is afkomstig van een DSC W220 van Sony. Ken het toestel niet maar feit is dat je witbalans in ieder geval je in de steek heeft gelaten. Deze stond op auto maar de lichtopbrengst heeft de camera voor de gek gehouden.
Er was te weinig licht getuige het diafragma en de sluitersnelheid. Normaal gesproken dient je horizon correct horizontaal te staan (Tenzij je een extra fotoeffect wilde creëren) Omdat je de (vermoedelijk) uiterste groothoekstand hebt gebruik (ruim 5 mm) lijkt het net alsof een rechtopstaand object gaat omvallen. Beter is om een stuk achteruit te gaan staan en wat meer in te zoomen om dezelfde hoeveel beeld vast te leggen. Jo gebouw komt dan meer recht op te staan.

Blijven oefenen dus.

Eerste gelukte foto
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 18:30 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De exif info leert dat de foto gemaakt is met de volgende instellingen: 1/13s f/2.8 ISO400 5.35mm
......en 1/13 seconde is wel erg lang. Moeilijk om uit de losse hand scherpe foto's te maken.

De sluitertijd moet dus korter. Ik ken de Sony DSC W220 niet, maar ik denk dat je gewoon voor een opnamestand kiest en dat de camera er vervolgens de instellingen bij zoekt. Als het te donker is, dan zal de flitser af gaan. De exif vertelt ons hier dat de flits niet is afgegaan. Flash: No Flash, Compulsory. Ook vertelt de exif ons al dat de camera al besloten had om de iso-waarde op te schroeven naar iso 400 (lichtgevoeliger dan iso100), maar dit heeft onvoldoende geholpen.
Mogelijk heb je een opnamestand gekozen (Exposure Program: Normal Program) die de flitser niet laat afgaan, danwel de camera vond het nog niet nodig. Een flitser in deze situatie heeft aan de andere kant niet veel nut: de afstand tot het onderwerp is veel te groot om het onderwerp juist te belichten.
Volgens de exif is de foto genomen op: Image Created: 2010:06:28 22:33:00 uur
Al met al: 's-avonds laat. De lamp aan de gevel bevestigt dit :)

Probeer eens een foto te maken met deze camera in de loop van de ochtend of de middag. Je zult zien dat de foto dan wel scherp uit de camera komt.

Tot slot: als je een foto verkleint, zul je deze na het verkleinen nog ietsje moeten verscherpen. Voor een onscherpe foto heeft dit geen zin, maar voor de foto die je bij daglicht gaat maken dus wel :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp